Tjena!

Ska börja på ett litet projekt om två veckor, med att lägga om ett gammal golv. Så jag tänkte kolla innan med lite kunnigt folk så jag inte gör bort mig helt. Jag ska riva väggar och försöka pussla ihop rummen i golvet.

Mina idéer är så klart inte skrivet i sten, eftersom jag inte är någon expert. Så för all del påpeka så mycket fel och ge tips som möjligt, så är jag tacksam.

Golvet är på mellanvåning, huset har inredd källare och övervåning. Allt golv på våningen som jag ska fixa är spontade tvåtumfyror (tror att de är gran), men i ett rum har dom lagt plast matta som dom troligtvis har tjärat fast eller nått. Så tanken var att försiktigt ta lös alla brädor och vända dom, använda undersidan att slipa till. Brädorna ligger direkt på reglarna, med sågspån under. Så jag hade även tanke på att ta bort sågspånet och lägga in "riktig" isolering.


Så om nu allt gå som jag hade tänkt så är jag osäker på hur jag ska lägga spontade tvåtumfyror. Ska man skruva fast varje planka i varje regel, eller lägger man dom löst och skruva dom sista bara?
Man vill ju försöka förhindra knarr i golv om man ändå lägger om det, å ja vet inte om de förbättra eller försämra med att skruva.

Sen när jag slipa och gjort den delen så är jag även osäker på hur man ska behandla golvet. Gärna tips på om jag vill betsa & lacka till en ny kulör.

20150911_154453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150911_154353.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150911_154409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle behålla befintligt sågspån i bjälklaget.

Skruva fast golvet i reglarna måste du göra.
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
Bör man kanske fylla ut med isolering efter kanterna? För dom verka ha försökt pilla ner isolering runt kanterna på rummet, så ja misstänker att de ha vart drag(?)
 
Ja mot ytterväggar bör du se till att det är fullt med isolering i facken. Det blev en väldig skillnad hos mig när jag fyllde upp mot "utekattvindarna".
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
Japp, skruva varje bräda. Om du vill minska risken för knarr kan du lägga remsor av grålumppapp mellan bjälkar och golvbrädor.

Angående isolering så bör man väl inte lyfta allt spån bara för sakens skull om det inte behövs en förbättring. En variant om spånet satt sig mycket kanske kan vara att fylla upp till övergolvet. Cellulosaisolering tror jag inte är några problem att lägga på toppen.
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
Tack för bra tips!

Grålumppapp ska ja se till att fixa.

Bör man limma kortsidorna av brädorna för att dom skall hålla ihop på ett bra sätt, eller är lim aja baja i golv?
Eller ska jag investera i en fräs för att göra nån spont på kortsidan av brädor, eftersom jag ska bygga ihop två rum och behöver förlänga golvet.

Nä de är nog ingen större idé att röra sågspånet, va mer att man tänkte att man skulle byta ut de när man väl har golvet öppet. Tanken gick lite åt "Om jag ta bort 2dm sågspån och sätter 1dm isolering, så kan man höja taket i källren i framtiden"
Men de lär va bättre att göra tvärt om i så fall, Å tömma om man nu vill höja :D
 
I mitt fall var alla golvplankor skrå-spikade i sponten på var regel vilket innebär att det var rätt så trixigt att få ut dessa hela - Dessutom om du planerar att vända dem så kommer du ändå att ha en hål sedan tidigare spik synlig efter vändningen. Själv fick jag riva ut halva köket för att få till eldragningen till nya installationer. lyckligtvis fanns dimensionen på brädgården och golvet fick nya plank, monterat som original, slipat, lackat 5 varv och skillnaden mellan nya och gamla är obefintlig. Enda jobbiga var att försöka hålla isär brädorna så dem liknande tidigare golv - Man vill ju som lägga dem dikt an...
 
  • Gilla
Heest och 1 till
  • Laddar…
Ja att vända på golvet är nog ingen hit då det med största säkerhet är skråspikat nu men du kan väl lägga med samma sida upp som innan och slipa efter läggning?

Man kan med fördel limma kortändarna men om det bara är rakkapade ändar blir det inte så starkt. Ett alternativ till att fräsa spånt och not är att göra en fog där du tar ur halva tjockleken från ett håll på ena brädan och från andra hållet på andra brädan, en centimeter eller så in från änden. Det går galant med en kap/gersåg som jag ändå gissar att du har eller behöver till läggningen. Fogen heter säkert något snitsigt men vad vet jag inte.

Angående takhöjning så ligger nog spånet lika tjockt som golvbjälkarna så även om du minskar isoleringstjockleken så kommer bjälkarna göra att det inte ger något på takhöjden.
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
Glericus skrev:
Bör man limma kortsidorna av brädorna för att dom skall hålla ihop på ett bra sätt, eller är lim aja baja i golv?
Eller ska jag investera i en fräs för att göra nån spont på kortsidan av brädor, eftersom jag ska bygga ihop två rum och behöver förlänga golvet.
Not med lösfjäder är kanske enklare? Du behöver bara en notfräs och möjlighet att tillverka en lösfjäder. Limma lösfjädern i noten.
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
S
vill täppa igen draget kan du lika gärna byta isolering
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
Tack för många bra tips, nu har jag börja slita i golvet och stöter på nya funderingar.

Dom var givetvis skråspikad med 4-5" spik, så rediga hål på baksidan. Men nu har jag tagit bort laminatgolvet ut de andra rummet, som hade en plastmatta under, den satt inte så hårt på en masonitskiva som var under. MEN... Masonitskivan satt fast med spik... å då snacka vi sjuka mängder spik, 5-7 cm mellanrum mellan spikarna. Det är ca 400 spik per masonit och i rummet är de 6 skivor :banghead:

Spikarna är ungefär i samma storlek som spikar till bakstycken på ikeamöbler. Så min undran är om man kan slita upp all spik och slipa, kommer då hålen att synas? Eller kommer de att bli märkbart prickigt golv?



Angående isolering, skulle man kunna använda mineralull och spån? De verka bara va efter kanterna som spånet är borta, så om man skotta ur en bit och lägger mineralull runt kanterna och spara övriga spånet?
 
S
beror ju på hur långa spikarna var.
har rivit ett tio tal golv. å jag tycker inte att det blir ett fin resultat.
hellre ha bara ett lager spån sen fylla upp på spånet isåfall.
dock händer att det blir problem när man blandar spån å minerallull
 
Riv inte mer än absolut nödvändigt om det enda felet med dina gamla golv är att det är spikat masonit i dom. Det är ett elände att få loss skråspikade plankor oskadade.

Slit loss masoniten. Många spikar kommer följa med. Resten sticker nu upp sådär tre mm och är lätta att dra ut med hovtång. Tråkigt som bara den, men ganska snart gjort ändå. Dra en bred spackelspade fram och tillbaka över golvet för att hitta alla spikar. Det är skitsvårt att se enstaka spikar man missat. Efter slipning och lackning syns de gamla spikhålen knappast alls.

Har du rivit väggar så blir det ju knepigare. Är golven i ungefär lika bra skick och hyffsat lika i nivå (+- några mm) så skulle jag bara hyvla till en bräda som passar där väggen stått. Det blir då lite av husets historia att man ser var väggar stått tidigare. Eventuellt måste kanterna på de gamla golven mot den före detta väggen kapas rak först. Det är ofta lite si och så med rakheten då allt gömdes under sockeln. Men det är snart gjort med en cirkelsåg eller sänksåg. Brädan som du lägger i spikar du med grova dyckert som försänks rejält.

Skiljer golvnivån mellan de tidigare rummen så är det nog enklast att lägga nytt golv. Beställ spontad plank i samma dimension som dina gamla plankor på någon bondsåg så får du snyggt och levande virke med mycket färg i om du beställer furu. Tänk på att gamla golvplank nästan aldrig är skarvade på längden. Det brukar vara hela längder från vägg till vägg, eventuellt med en bräda på tvären längs den vägg som kortändarna kommer mot.

Ytbehandling, oavsett vad det blir av ovanstående, försök göra som det var från början. Kolla under socklarna så kan du nog få se original ytbehandlingen. Det ser bara konstigt ut om man i någon slags nostalgisk anda försöker göra sitt hus äldre än vad det är.
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
Tack för ett väl detaljerat svar! De stämde till på pricken som du har beskrivit, förutom att 99,4% av spiken satt kvar i golvet :p Men jag tror att jag har relativt tur med golvet, då de ligger direkt på reglar, så höjden ser väldigt bra ut i jäförelse.

20150925_141338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så med att grundtanken har förändrats rejält, så kommer genast nya idéer. Nu när jag ska sätta en bräda i skarven mellan rummen, så skulle man lika gärna fortsätta å bygga ett golv på "franskt vis" med ram. Eftersom jag ändå vill åt ytterväggarna och isolera upp golvet, så skulle man lika gärna kunna göra de med lite snickarglädje. För att göra två flugor på smällen.
Å de är ju lätt tvärs över reglarna, men kräver lite mer arbete på väggarna där reglarna går längsgående. MEN, bör jag skråa spikar in i befintligt golv? Eller ska man försöka komma in med en skruv med liten skalle i glipan och skråa ner i regeln?


De färdiga resultatet är just nu planerat till att bygga ram runt golvet, frun vill ha golvet ljusgrått. Så de kommer jag att försöka få hjälp med också. Hon vill ha de "ruffigt" med ojämna plank som det är nu, men jag är lite osäker på om de gå utan att spendera en evighet att slipa, eftersom en golvslip gör helt plant. Sen så ville hon inte har ett "lackblankt" golv, så är de vax som gäller?

Ja ska försöka post lite mer bilder från projektet.
 
Lättaste måste väl vara att anlita en lösullsfirma som borrar upp hål och fyller på isolering längs ytterväggarna.

Plugga hålen, spackla slippa och sen behandla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.