Jag förstod att du skulle hugga på detta :)

Som jag skrev i tredje stycket så förordar jag alltid JFB, även i en bra anläggning och i en perfekt värld - varför tror du att det skulle vara en faktor? Jag skrev ju att JFBn bl.a ska skydda mot ovarsam hantering.. Det är bara en fråga om när den ska installera, och vanligen är inte det ens relevant.

Skulle anläggningen vara i såå dåligt skick att den sannolikt kommer orsaka ett tillbud, jo då menar jag faktiskt att den enda åtgärden är att bryta strömmen och åtgärda de omedelbara farorna. Samtidigt passar man givetvis på att installera en JFB (y)

Att det sedan finns folk som struntar i båda dessa åtgärder, och folk som kör med blankslitna däck osv är ju en annan sak.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag förstod att du skulle hugga på detta :)

Som jag skrev i tredje stycket så förordar jag alltid JFB, även i en bra anläggning och i en perfekt värld - varför tror du att det skulle vara en faktor? Jag skrev ju att JFBn bl.a ska skydda mot ovarsam hantering.. Det är bara en fråga om när den ska installera, och vanligen är inte det ens relevant.

Skulle anläggningen vara i såå dåligt skick att den sannolikt kommer orsaka ett tillbud, jo då menar jag faktiskt att den enda åtgärden är att bryta strömmen och åtgärda de omedelbara farorna. Samtidigt passar man givetvis på att installera en JFB (y)

Att det sedan finns folk som struntar i båda dessa åtgärder, och folk som kör med blankslitna däck osv är ju en annan sak.
Ja, jag förstod att du skulle förstå att jag skulle... ;)

Min poäng är att uppenbara faror inte är så vanliga. Det är svårt att fatta beslutet om vad som är så farligt att man måste sluta använda det nu, vad som kan användas medan man åtgärdar det, och vad som kan vänta. Titta man på flygets säkerhetsarbete så har man i många år nu fokuserat på just de här långa kedjorna av beslut och händelser som tillsammans leder till en olycka. Var och en för sig så är de ofta rimliga, eller inte så farliga, men sammantaget så leder de som sagt till flygkatastrof. Att säga att "man får inte flyga med snö på vingarna" är lätt, och flyger man främst från sydliga breddgrader så är det inte heller något problem, men på våra breddgrader där det kan ta tid i en lång kö med startande flygplan från det att man fått avisning, så blir frågan "hur mycket snö är snö på vingarna," och då blir det genast svårare. Samtidigt så är detta en situation som säkerhetssystemet måste räkna med, och att bara säga "ingen snö på vingarna" är inte att ta hänsyn till hur verkligheten är, och under vilken annan press, ekonomisk osv. som piloterna måste fatta sitt beslut under.

Så det är klart att om bilen brinner så skall man inte sätta på sig säkerhetsbältet. Samma sak om man märker att bromsarna inte tar alls... Men detta är både ganska uppenbara och sällsynta fall. För att ta ett konkret exempel. När jag flyttade in i mitt hus så var källaren fortfarande OVIR från 1948. Detta är ju en uppenbar risk. Samtidigt så är det svårt att få en överblick över hur stor den är, huset hade ju trots allt inte brunnit upp än. Och det går inte att direkt inspektera utan att ändå röra så mycket i det att man ändå måste byta.

Så hur hanterade jag den? Dra säkringen och inte använda källaren alls tills jag kunde byta all dragning? Nej, det är inte realistiskt. Frysen behövde gå och jag hade inte den ganska stora tiden att gå igenom hela husets elsystem och byta det som behövdes. Istället var det första jag gjorde att installera JFB, samt belade delar av huset med "användningsförbud" dvs det var driftsatt, men inga direkta nya användningsfall fick införas ("ingen dammsugare i dessa uttag, tag det här istället"). Sedan så kunde jag när tid fanns riva ut och göra om, och faktiskt i något fall "rätt".

Visst JFB ger inte ett perfekt skydd i det här fallet, men det är ett stort fall framåt som man kan ta till en liten kostnad och arbetsinsats, vilket en stor ombyggnad inte är. Därför först JFB, sedan allt annat. Om det inte är så att något ryker, sprakar eller som i TS fall, man får stötar av det. :)
 
Vi står nog ganska nära varandra, det har vi nog gjort hela tiden. Det är just det uppenbara underhållet jag avser, t.ex ett söndersparkat uttag eller en brinnande bil eller en lampa som man tror är strömförande. När du säger "först JFB" menar du kanske det också. Man kan dock få intrycket av att du förordar JFB med bindel för ögonen.

OVIR från 48 behöver inte vara farlig så länge man inte rör den och inte stressar den, så där tycker jag du gjorde rätt (utan att ha sett anläggningen). Dock tycker jag inte om att du ansåg det som en uppenbar risk. Om du gjorde den bedömningen så tycker jag att du borde ha brutit strömmen. En JFB tillåter eller förlåter inte en anläggning med uppenbara risker. Om det hade funnits en reell risk så hade ju inte JFBn tagit begynnande kortslutning mellan L-N. Den hade skyddat 50% av felfallen i kabeln vilket ju är bättre än 0%, men frånkoppling och åtgärd hade skyddat mot 100%... Det finns inga ursäkter för att spänningssätta en anläggning med uppenbara risker!

Med det menar jag alltså inte att man ska vänta med JFBn, utan i detta fall blir det alltså frånkoppling av de trasiga delarna plus JFB.
 
Bo.Siltberg skrev:
Vi står nog ganska nära varandra, det har vi nog gjort hela tiden.
Ja det gör vi ju. Min poäng är mest att "uppenbara" farligheter är ganska ovanliga. Så att det är självklart att man skall koppla ifrån uppenbart farliga delar av anläggningen är inte särskilt användbart som regel. Det är mycket sällan man står inför så uppenbara situationer. De situationer man står inför som ny husägare är nästan uteslutande "hmm, jag undrar". Så i alla dessa situationer, typ OVIR från 48 där man inte kan ta reda på anläggningen status utan att riva ut den, så är JFB en alldeles utmärkt första åtgärd.

Alltså. I praktiken: JFB först, sedan allt annat i lugn och ro.
 
Jo det är egentligen svårt att klanka på detta mantra att installera JFB, en JFB är alltid bra. I tråden antyddes det (en svag antydan) att TS kunde installera en JFB ifall att lampan var strömförande. Jag motade Olle i grind väldigt tidigt där. Men vanligt eller inte, principen går före :mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.