När jag öppnade dörren till vår gäststuga (10 kvm helt i trä) idag slog hetta emot mig. Termometern hade stannat på + 56 grader och elementet av konvektortyp och vanligt märke "brassade" för fullt på 1200w och fläkten på. Termostaten slog inte ifrån ens när jag höjde reglaget. Det måste ha pågått något antal timmar för ett ljus hade smält, sängkläder och väggar var väldigt varma och bl.a. en radio av plast hade börjat lukta. Till saken hör - kanske - att jordfelsbrytaren i huset som strömmen kommer från löste ut ett par gånger en timme innan men vi trodde att vi hittat det felet i form av en missad sladd som fallit ner i fuktigt gräs. Sedan den kopplades ur blev det inga avbrott under cirka 30 minuter varefter jag hittade problemet i stugan under en "rutinkontroll" runt tomten. En timme senare är det fortfarande otrevligt varmt i sängkläder och byrålådor.

Nu undrar jag bara om någon vågar sig på en grov uppskattning ifall det fanns risk för eldsvåda om vi fortsatt att återställa jordfelsbrytaren innan vi kollade stugan och elementet. Stugan är ca 7 år och helt i trä med vid det här laget mycket torr panel.

Elementet kommer naturligtvis att kasseras och ersättas även om det funkar igen med sin termostat och allt sedan det svalnat. Eventuellt låter jag komplettera med en fristående termostat före ny värmekälla och kollar om ett trådlöst enkelt överhettningslarm med räckvidd ca 25 m genom en vägg kan fixas med standardprylar från Clas eller Jula. Det finns inga elfel i stugan i övrigt - därför lägger jag inte detta under El - jag undrar mest hur stor risken var.
 
S
tror definitivt att branden inte var långt borta här, tur du hitta på det i tid.
Elementets termostat och överhettningsskydd måste ha gått sönder, extremt att båda är trasiga.
 
Jag hade gissat att det var långt borta.
Tidningspapper tar fyr vid 180 grader. Trä vid lite högre temperatur.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Spontan antändning av trä ligger(alltså utan låga) på ca 500 grader. Så varmt klarar inte elementet av att värma huset. Däremot skulle något mycket väl något i elementet börjat brinna som sedan spridit sig.

Har du kontaktat tillverkaren? Jag skulle tro att de gärna vill koka på elementet, troligen får du ett nytt utan kostnad....
 
mexitegel skrev:
Har du kontaktat tillverkaren? Jag skulle tro att de gärna vill koka på elementet, troligen får du ett nytt utan kostnad....
Jag tror tillverkaren har spis hemma att koka på och behöver nog inte elementet till detta även om det teoretiskt skulle fungera... ;)

För övrigt har du effektivt avlägsnat alla eventuella vägglöss...
 
Redigerat:
S
sblixten skrev:
Jag hade gissat att det var långt borta.
Tidningspapper tar fyr vid 180 grader. Trä vid lite högre temperatur.
Det krävs ju givetvis inte att hela rummet blir 180 grader, det räcker med en punkt på elementet, är hela rummet 55 grader varmt kan man nog räkna med att elementet är ganska rejält mkt varmare.
 
mexitegel skrev:
Har du kontaktat tillverkaren? Jag skulle tro att de gärna vill koka på elementet, troligen får du ett nytt utan kostnad....
Jäkla autocorrect! Det ska naturligtvis stå "kika" och inget annat! :D
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Jäkla autocorrect! Det ska naturligtvis stå "kika" och inget annat! :D
Och jag som trodde det skulle stå kolla :surprised:
 
Var det ett oljefyllt eller vanligt element med fläkt?
Ett vanligt var det nog ingen större fara med så länge inget brännbart var i dess direkta närhet.
Men kasta elementet eller ta kontakt med tillverkaren.
 
Jag tror att den eventuella brandfaran beror på elementet och vad som finns nära det. Jag tycker att det låter förvånande lågt att tidningspapper skulle börja brinna vid 180º, men även om så är fallet var det långt ifrån 180º i huset. Den vetgirige kan försöka få tidningspapper att självantända i ugnen, men det kommer att generera mycket rök innan det tar eld.

Om plastdetaljer på elementet skulle börja brinna så kan det även droppa brinnande plast så att elden sprider sig. För att det skall kunna ske krävs att både termostaten och överhettningsskyddet är satta ur spel. Jag tror inte att brandrisken var överhängande.

Mycket obehagligt i alla händelser och det enda rätta är att slänga elementet. Det skulle vara intressant att höra vad det var för fabrikat och modell.
 
Korvgubbe
Om det var nära eller ej vågar jag inte svara på, det beror som andra redan sagt antagligen på vad som fanns i närheten.
Däremot tycker jag absolut inte att du ska slänga elementet! Ta kontakt med tillverkaren snarast möjligt och tala om vad som hänt, och be dem titta på det. Vem vet, kanske räddar du livet på någon annan genom att uppmärksamma en farlig produkt!
 
Att ett element blir så hett är ju extremt ovanligt då du har både termostat och överhettningsskydd, men som Korvgubben säger så gör du nog rätt i att informera tillverkaren om vad som hänt, om det nu inte är från 90-talet..

Angående risken att det nu skulle orsakat konsekvenser för dig är ju omöjligt att sia om, men jag tror att det borde ta åtskilliga dygn/veckor innan trä självantänder av värmen. Och eftersom det även var utrustat med en fläkt så är ju risken ännu lägre..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.