Duger det med spikplugg eller ska man ta betongexpander? Hur långa bör dessa vara?
 
Eller i förväg ingjutna gängstänger.... !! Annars kan Hilti-massa vara ett alternativ. Eller grön plugg & fransk bult.
 
Fasadplugg är väl enkelt och starkt.
 
Jag använde klippspik (i Leca, snett spikade i motsatta riktningar). Enkelt och billigt!

Jag antar att främsta skälet till att man fäster syllen är att fixera den så den ligger still när man bygger, inte att den ska hålla det färdiga huset på plats. Huset lär ju inte blåsa bort p g a dålig infästning av syllen... Och skulle huset av någon (naturkatastrofal) anledning rubbas, så inte tror jag några skruvar eller spikar i syllen kan förhindra det. Kraften (levande massan) skulle vara alldeles för stor för det... (Eller...?)

(Vore kul om någon som verkligen vet hur det ligger till kan rätta mig om jag har fel.)

/ulf
 
palun skrev:
Jag använde klippspik (i Leca, snett spikade i motsatta riktningar). Enkelt och billigt!

Jag antar att främsta skälet till att man fäster syllen är att fixera den så den ligger still när man bygger, inte att den ska hålla det färdiga huset på plats. Huset lär ju inte blåsa bort p g a dålig infästning av syllen... Och skulle huset av någon (naturkatastrofal) anledning rubbas, så inte tror jag några skruvar eller spikar i syllen kan förhindra det. Kraften (levande massan) skulle vara alldeles för stor för det... (Eller...?)

(Vore kul om någon som verkligen vet hur det ligger till kan rätta mig om jag har fel.)

/ulf
Jag håller med dig! Att klippspika räcker gott, och det är så många hussnickare gör med syllen. Att dra i plugg oc hannat i Leca-block är inte lönt eftersom det bara smular sönder sig vid större laster.

Klippspik räcker.
 
Lyfter upp den här tråden igen, då jag inte tycker att frågan riktigt fick något svar och jag själv grubblat på samma sak.

I mitt fall gäller det att fästa syll i kantelement av betong. Finns det regler/riktlinjer/praxis kring vad man skall använda/inte skall använda (expanderspik, expanderskruv, spikplugg, etc), hur tätt de skall sitta och vad de skall hålla för? Vad har ni använt?
 
Om du ska fästa reglarna i plattan så funkar bultpistol snabbast och enklast.
 
Träsyll på:

Lecavägg Yttervägg:
Lecas U-block (med isolering samt betong+armering) som översta skift, sedan spikplugg i betongen cc 60.

Lecavägg Innervägg:
Hemaspik cc 60
 
Många bra råd här.
Vi har hittills gjutit in varmförzinkad bult i förväg men också använt expanderbult ibland.
Vad är klippspik? Är det någon som vet om klippspik, och övriga material som nämnts här godkänts av någon konstruktör?

mvh
David
 
David skrev:
Är det någon som vet om klippspik, och övriga material som nämnts här godkänts av någon konstruktör?
"Min" träsyll är direkta order från konstruktör.

En rolig historia är också när jag kontaktade Leca (Maxit) angående fullfog/strängmurning av mina U-block som översta skift. När jag berättade min konstruktion blev det tyst i telefon en kort stund, sedan hördes: "Som din grund är konstruerat borde alla vara!"
 
  • Gilla
palle_tjörnarp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.