2014 köpte vi ett hus centralt på en mindre ort strax utanför Göteborg för 3,5 milj. Vi har en annons via Fastighetsbyrån, en så kallad kommande försäljning, med acceptpris på 3 875 000. Vi gjorde det mest för att kolla prisläget samt för att kunna förhandla ner räntan på vår rörliga del av lånet hos sbab. Fastighetsbyrån mejlade nyligen någon slags autogenererad värdering på huset som nu uppgår till 4 milj.

SBAB sänker räntan enbart om de får en riktigt mäklarvärdering. En sådan går att beställa från fastighetsbyrån för 1500 kr. Det är ingen stor kostnad egentligen.

Ska vi uppvärdera huset eller inte, med tanke på kommande förändringar som håller på att ske när det gäller bolån, amorteringar, ränteavdrag och fastighetsskatt?

Högre värde på huset = lägre andel lån + Sänkt ränta på rörlig del av lånet, besparing ca 150 kr/mån = bra?
Men vad händer om fastighetsskatten höjs = inte bra?

Hur skulle ni ha gjort?
 
Redigerat:
Ger det bara en besparing på 150kr/mån om ni får ett högre värde på huset och mer bottenlån med bättre ränta? Efter första året börjar ni tjäna på det eftersom mäklaren tar 1500kr, tar sbab några avgifter? Värderingar har ingen koppling med tax-värde.
 
SBAB är ju inte direkt kända för att ha bästa räntan. Jag hade kört en förhandlingsrunda med andra banker och sedan värderat upp huset enligt deras krav. Fastighetsbyråns autovärdering räcker som input för förhandlingsrundan.

Husets marknadsvärde har inget med fastighetsavgiften att göra. Skatten baseras på taxeringsvärdet.
 
Som flera andra påpekat så har det uppskattade marknadsvärdet på huset ingenting att göra med taxeringsvärdet på huset. Värdera ni upp huset om ni sparar in räntekostnader. På ett år har ni ju igen pengarna.
 
SBAB gör även egna värderingar över telefon helt gratis för sina kunder. Några snabba frågor så gör de en schablonvärdering som är giltig för omvärdering av huset, belåningsgrad och ränta. Man kan bara göra en gratis omvärdering var sjätte månad.

Jag värderade nyligen om mitt hus på detta sätt och sänkte min belåningsgrad från 80% till 70% samt sänkte räntan 20 punkter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.