Jag är spekulant på en fastighet där ägaren fyllt i ett frågeforumlär till mäklaren, där säljaren skrivit att bygglov saknas för mindre utbyggnad.

Som jag förstår avser detta en slags förlängning på ett rum med 10-12m2. Ej full ståhöjd.

Det finns nära grannar, så att det skulle kunna hållas hemligt tror jag inte på.

Det formuläret som är ifyllt, och som mäklaren tillhandahåller, är det någon slags friskrivning från säljarens/mäklarens sida?? Faller allt ansvar på mig som ny ägare?

Hur skall jag resonera kring detta uteblivna bygglov??
 
D
Hur gammal är utbyggnaden?
 
Hur gammal är tillbyggnaden? Är den 10 år eller äldre så kan du aldrig tvingas åtgärda. Dock kan ett olovligt bygge sätta käppar i hjulet för framtida lov.
 
Jag har ingen aning om hur gammal den är, det är något jag måste ta reda på.
 
harry73
Kontrollera om bygglov finns hör till undersökningsplikten enligt tidigare trådar i ämnet, men kontrollera med kommunen vad konsekvenserna blir
 
Formuläret fungerar som en friskrivning från säljaren. Iom. att du nu vet att det saknas bygglov, så blir det ditt problem ifall du köper fastigheten.

I princip skulle det blivit ditt problem ändå, det ingår i undersökningsplikten (dock inte solklart).
 
Jag hade kollat med kommunen om det går att få något skriftligt förhandsbesked på konsekvenserna, och sedan anpassat ett bud på fastigheten efter kostnaderna på den konsekvensen.

Du kan ju tipsa kommunen om att ta ställning till detta skriftligt nu, eftersom flera spekulanter troligen kommer att fråga samma sak.
 
Sen ska man ha i åtanke att ett allmänt utlåtande från kommunen inte är ett beslut och inte heller ett löfte. Jag hade kollat datum för uppförande och preskriptionstid innan jag hade ruskat fart i kommunen. Säljaren måste ju kunna svara på när det är byggt.
 
Jag har nu fått mer info och det 3st utbyggnader som berörs.
Utbyggnaderna är som följer:
1. Man har förlängt halva friggeboden bakåt så att säga. Denna är redan preskiberad.
2. Senare har man fortsatt denna utbyggnad så hela friggeboden är nu utbyggd baktill. Denna är EJ preskiberad
3. Man har på samma sätt som i fallen ovan byggt till en utbyggnad som sitter ihop med själva huvudstugan. EJ preskiberat.

Nr 2 och 3 är 4 år gamla...

Kommunen säger att man i efterhand kan ansöka om dessa bygglov.
Hur resonerar ni?
 
harry73
Köp inte eller skriv in en klausul i kontraktet att köpet bara gäller om man får bygglov beviljat
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Harry73: Så pass illa?
Jag vill väldigt gärna köpa... Tänker att vid ett eventuellt köp bara låta tiden fortlöpa och "hoppas på det bästa"
 
Då får du ta höjd för kostnad av återställning ifall du får kommunen på halsen och det visar sig att de ej godkänner retroaktiv ansökan
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
harry73
Varför ska du ta risken för något som säljaren gjorde fel? Inte kul när du får börja riva utbyggnaden och betala vite
 
Byggsanktionsavgiften åker den försumlige på, dvs. förra ägaren. Vite utdöms bara om kommunen förelägger en att återställa alt. söka lov och man undlåter att göra så.
 
Detta blir svårt att bestämma sig för...

Ponera att jag skulle låta tiden gå och klara mig de 6 åren tills allt är preskiberat då är allt frid o fröjd = optimalt flöde på situationen.
Problemet är ju ifall det dimper ner ett brev där jag uppmanas att ansöka om bygglov i efterhand, den kostnaden kan jag ta då det väl bara handlar om några lappar (10k-15k på sin höjd)
....MEN skulle de byggloven däremot ej bli godkända då vete tusan om mitt intresse kvarstår, men då är det för sent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.