Nu behöver jag lite åsikter igen :)

Vi hade som plan från början att köra på ikeas häll Högklassig som är 78 bred men nu när vi bestämt oss för en vit bänkskiva i komposit funderar vi på om vi även ska välja en vit häll för ett mer enhetligt utseende (allt annat kommer ju vara vitt eller rostfritt). Jag hittar dock ingen bredare vit häll för ett pris vi har råd med just nu (under 6000kr) så då får det bli en 60 bred och då blir det nog ikeas Bejublad.

Vårt problem är dock att vi redan köpt fläkten då vi hittade den på fyndet och den är 90 bred. Kommer det se konstigt ut med en 90 bred fläkt till en 60 bred häll?

Ska vi försöka sälja fläkten och köpa en mindre fläkt? Det blir ingen skillnad på överskåp utan enbart storleken på fläkten som blir mindre än ritningen isf.
 
Ni kommer till 99% säkerhet inte störa er på en svart häll, passar bra in mot vitt, ta't piano :)
 
Jonatan79 skrev:
Ni kommer till 99% säkerhet inte störa er på en svart häll, passar bra in mot vitt, ta't piano :)
Hehe nää tror inte heller vi kommer störa oss på en svart häll men tänker att det skulle va snyggare med en vit iaf ;) men då blir ju frågan om man stör sig på att fläkten är 90 bred medan hällen bara är 60...
 
Svar: negativt på den också, plus att den förhoppningsvis har bättre uppsugningsförmåga (eller vad det nu heter på fackspråk)
 
Nu har vi varit på bauhaus och kollat på plattan men tyvärr föll den ej mannen i smaken så vi letade vidare men hittade då denna som vi kommer slå till på :)

Kursal Grå från Golvabia
Skärmavbild 2015-09-06 kl. 22.48.43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den finns i lite olika strl och nu funderar vi på vilken storlek vi ska välja. Kör vi 33x33 eller 30x60 kommer jag sätta plattan själv, men den finns även i 50x100 och det skulle ju kännas riktigt grymt men då behöver vi leja bort det för tror inte jag klarar så stora plattor... Sen blir ju frågan om man ska ha plattan hela vägen upp där det är öppet om vi väljer 50x100...

här kommer även lite nya bilder på köket det är dock inte rätt skiva, ho och blandare. Eftersom vi ska ha Personlig akryl finns ju inte den i ritprogrammet så jag tog en skiva och ho som blev liknande iaf, blandaren kommer vi köpa från en annan tillverkare :) Även väggen hittade jag en som va ganska så lik den platta vi tänkt oss. Så vad säger ni ser det okej ut?

Skärmavbild 2015-09-06 kl. 12.09.39.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild 2015-09-06 kl. 20.15.55.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild 2015-09-06 kl. 20.16.35.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stilpolisen ger 4-stjärnor för den plattan ;) Och röstar för att sätta den upp mot tak vid fläkt! Lycka till!
 
  • Gilla
Byggtrixx
  • Laddar…
Så nu börjar det dra ihop sig. Tanken är att beställa köket innom 2 veckor! Vi känner oss nöjda med planlösningen och alla tillval, är bara delen över kyl/frys vi behöver lösa men det blir nog platsbyggda hyllor där. Säljaren på Ikea pratade om att man kunde göra det med passbitar så ska kolla upp det lite närmare.

Ang plattorna så blir det upp till tak vid fläkten men får nog skippa 50x100 känns onödigt dyrt med att anlita plattsättare för en sån liten yta (ca 4kvm). Så nu måste vi bestämma oss för 30x30 eller 30x60, det lutar åt det sistnämnda då jag gillar stora plattor. Kommer isf sätta dom på längden med minimal fog. Plattorna och fogen ska beställas innan 20/9 för vi har erbjudande på 20% fram tills dess på Fredells i Sthlm.
 
nikasp
Jag tycker att placering av ugn och micro är helt vajsing faktiskt. Planerade ett liknade mindre parallellkök tillsammans med en bra rådgivare plus bygga-kök-bok och micro hamnade i ett överskåp nära diskbänk och inbyggnadsugn under spishällen. Det är farligt och opraktiskt att behöva gå med heta saker. Mina 2 cent. Nu i vårt "nya" hus har vi samma stil med micro i överskåp nära diskbänk. Bättre att ev hämta nån tom kastrull än att behöva gå med varma plåtar och liknande. Är man fler än en som jobbar i köket finns risk att man kan bränna sig om man inte har koll på varandra.
 
nikasp skrev:
Jag tycker att placering av ugn och micro är helt vajsing faktiskt. Planerade ett liknade mindre parallellkök tillsammans med en bra rådgivare plus bygga-kök-bok och micro hamnade i ett överskåp nära diskbänk och inbyggnadsugn under spishällen. Det är farligt och opraktiskt att behöva gå med heta saker. Mina 2 cent. Nu i vårt "nya" hus har vi samma stil med micro i överskåp nära diskbänk. Bättre att ev hämta nån tom kastrull än att behöva gå med varma plåtar och liknande. Är man fler än en som jobbar i köket finns risk att man kan bränna sig om man inte har koll på varandra.
Tack för input, men som jag skrivit tidigare känner vi oss nöjda med placering av ugn och micro. Det är 3 steg från ugn/micro till spisen och det tycker inte vi är speciellt långt att gå de få gånger ugnen kommer bli använd :)
 
Vi har nu beställt kakel till köket, fick bli 30x60 så jag kan sätta istället för att anlita nån. Hittade även en blandare vi slog till på från Strand, det va 20% rabatt så fick ett bra pris!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min pappa kommer över i helgen och vi ska gå igenom alla mått och sånt så allt ser ut att stämma, sen blir det att beställa nästa helg. Hoppas kunna starta med rivningen av befintligt kök i okt!
 
Nu är vi verkligen igång!
Köket är beställt och rivning av befintligt kök kommer börja 9/10. Köket levereras (preliminärt) 10/10 och kommer få husera i vardagsrummet tills det kommer på plats.

Nu försöker jag läsa på och studera monteringen så mycket som möjligt så jag är redo när det väl är dags!

Jag kommer fortsätta uppdateringen med före/under tiden/efterbilder så ni som är intresserade kan följa min budgetrenovering :)
 
Byggtrixx skrev:
Vi har nu beställt kakel till köket, fick bli 30x60 så jag kan sätta istället för att anlita nån.
Stora plattor är svårare än små, speciellt om kvalitén är låg
 
Jag har satt kakel och klinkers förr så bör inte vara någon fara och det är inga lågprisplattor så kvalitén bör vara god. Men mina föräldrar kommer betala för en plattsättare då jag fick det i födelsedagspresent :) Tycker bara de kunde sagt det innan vi beställde så vi hade kunnat ta 50x100 plattorna, men men jag är inte sån ;)
 
Byggtrixx Byggtrixx skrev:
Vi är lite sugna på denna platta nu efter att ha kollat i Johannamalenas tråd "från 50/60 tals kök till nytt" :) så blir att svänga förbi närmsta Bauhaus och kolla in den nu i veckan!

[bild]

Tja detta är u ett snarlikt som jag har i bostaden kunde dock ej hitta det 2016 när jag började renoveringen till ett vettigt pris så jag sökte mig till Leroy & merlin i spanien, Med frakt så hamnade total priset på strax under 214:- kvadraten
 
  • Modernt badrum med marmormönstrade kakelplattor, glasduschvägg, vit tvättställsskåp och handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.