Jag vänder mig främst till er som kan ha en viss insikt i vad slutnotan blir för ett relativt stort fritidshus? (90-100kvm)
Tanken är att det ska bli ett permanent boende, välisolerat med golvvärme. Mao en liten villa.

Katalogpriset för de intressanta modellerna ligger mellan 600-800k. El och måleriarbete fixar jag på egen hand men övrigt arbete blir bortlejt.

Jag vet att kostnad för tomt med tillhörande arbete kan variera stort men bortsett från det, vad kan man förvänta sig att resterande del landar på mellan tumme och pekfinger?

Eftersom jag är själv in i detta så blir såklart min budget stramare än det typiska husbygget och som total nybörjare inom området så försöker jag få mig en översikt av hur mycket billigare det egentligen blir att välja ett anpassat fritidshus istället för en "vanlig" villa, de flesta husbyggare jag tittat på har nästan inga villor under 100kvm.

Har du någon input eller insikt på ämnet så dela gärna med dig!
 
Jag bygger lösvirke med ganska nära "modern" villastandard. YV 170+45, U-värde 1 på fönster, 400 mm ekofiber på taket. Betongplatta, bandtäckt plåttak... 75 kvm BOA. Landar på Drygt 1 Mkr för huset. Tillkommer tomt och bygglovskostnader, kreditiv, lagfart mm, sk "byggherrekostnader".

Gör inte så mycket själv men har bra kontakter.

Går att göra billigare, t.ex. plintgrund och papp eller tegel på taket blir ju rätt stora besparingar.
 
Schablonen brukar ju stämma rätt bra 15-25000/kvm för allt för en villa.
Så kanske 10000-15000kr/kvm i ditta fall är ett bra riktvärde...

/K
 
Jag köpte ett Hudikhus på 100m2.

Huset kostade 660tkr och slutnotan kommer hamna på ca 1,6msek. Då har jag gjort mycket av snickrandet själv förrutom detta:
Stomresning. (90tkr)
Takläggning (50tkr)
Grävning avlopp (50 tkr)
Vatten och badrum (50tkr)
El (30tkr)

Skulle jag lejt bort allt snickrande och målande hade det nog hamnat på 300-500 tkr till.

Tillägg: Huset jag bygger ligger på en Ö så fraktkostnaden av alla grejjer är nog 100tkr av totalen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.