Hej,

Vi har ett isolerat rum(trä/mineralull) ovanpå ett oisolerat/ouppvärmt garage(leca) delvis i souterräng. Se bifogad bild.
141703454556931000_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På innerväggen och taket i högsta punkt får vi väldigt mycket kondens på väggen.
Det är så pass mycket att det börjar rinna och tapet/färg får torkmärken. Drar man handen där uppe blir man rejält blöt.

Jag skall göra iordning i detta rum då det är av äldre standard, och funderar på hur vi kan få bukt på detta.
Idag är det en högt placerad ventil som syns på bilden(snett vänster om fönster) samt en lågt placerad vid dörr.

Jag tog hål i en gipsskiva för att kolla om det var fukt i väggen där uppe men både gips och isolering är snustort. Bakom gipset är det fuktspärr av plast som också är torr på båda sidor.
Var beredd på att fukten kom innifrån men så är altså inte fallet.
Varmt väder och när man är i rummet leder till mer kondens, men blir även om man inte varit därt på 3 veckor.


Så någon där ute som har tips på hur vi blir av med detta? Fläkt? Avfuktare? Annan byggteknisk lösning?
Rummet kommer att vara gästrum/"tonårsrum". Dvs låtande fläkt är acceptabelt för det mesta men när man är där/sover vill man kunna stänga av eller sänka.

Parhus och vårt är den till vänster i bild.
141703455145310400_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tippar på att rummet är tänkt att vara ett oisolerat förrådsutrymme.

När rummet isolerades så blev det för tätt så att den fukt som bildas i rummet stannar kvar.
Det som behövs är ventilation.
 
Hur är det hos grannen? Har de samma problem?
Det låter som dålig isolering/ ventilering.
Får du kondens på fönstret oxå?
Kommer du in i rummet bara utifrån? Eller finns det dörr inifrån oxå?
Högsta punkten av taket är ju din balkong (om jag ser rätt). Då är det dålig isolerad mot golvet.
 
Redigerat:
Matstj skrev:
Hur är det hos grannen? Har de samma problem?
Det låter som dålig isolering/ ventilering.
Får du kondens på fönstret oxå?
Kommer du in i rummet bara utifrån? Eller finns det dörr inifrån oxå?
Högsta punkten av taket är ju din balkong (om jag ser rätt). Då är det dålig isolerad mot golvet.
Kondens på fönstrets nedre del bara om man sover där inne.

Rummet tar slut innan balkongen. Helt fristående från huset, dvs dörr mot utsidan. Hela taket är i vinkel.

Stora takytan gör att temperaturen svänger en hel del i rummet efter solen.
 
Ja det lär absolut vara så.

Var enbart en ventil i rummet när vi köpte. En till ventil har varken förbättrat eller försämrat kondensen.
 
Rummet är dålig ventilerat helt enkelt. En Pax fläkt skulle passa bra, den omsätter ca 95 m3 per timme o ljud nivån ligger runt 20db. Du kan förstås reglera flödet efter behov.
Du har ju två ventiler då ena kan bli frånluft (vid fönstret) o andra tillluft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.