JAg ska dränera ena sidan på huset och igår började hantverkarna jobbet. Det visade sig dock (vilket jag iof visste/misstänkte) att yttermuren va en gammal stenmur och källaren (som grävdes ur på 50-talet) låg en bit innanför. Det sluta iaf med att vi fick sätta stöttor mot syllen hela vägen ner till berget. Under huset ser man nu typ vindpappen under inner golvet så jag måste isolera illa kvickt innan allt läggs igen...

Min spontana tanke är att sätta cellplast på källarväggen och under golvet ut mot syllen som ett uppånervänt L Då det är ojämnt pga diverse ting så tänkte jag fylla med fogskumm mellan cellplastskivan och huset. Därefter kommer det fyllas på med mackadam upp till denna och därefter gjuter jag ny sula längs med husväggen och utanpå det en sockelskiva

Frågan är väll om detta är en bra ide eller ej?
 
  • Namnlös.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å så en bild kanske
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter ju vettigt men jag hade valt Isodrän/Pordrän istället och sedan en duk på det för att säkra upp så du inte får in fukt.
 
hmm ok men vad är det för fukt som ska komma ? det blir ju helt fyllt med mackadam utanpå cellplasten, istället för jord mot muren som det va innan.

Men visst jag kan väll välja en isodränskivan Om det inte är beställningsvara... måste fixa det i helgen...
 
Men du har ju tagit bort den gamla stenmuren som huset vilar på. Kommer det inte bli svårt att padda ihop 2 meter makadam under huset att gjuta en ny sula på, då du defacto bygger ]om till krypgrund.

Ska du inte mura upp en ny källarvägg under syllen och isolera utanför?

///Abbe
 
Arne999 skrev:
hmm ok men vad är det för fukt som ska komma ? det blir ju helt fyllt med mackadam utanpå cellplasten, istället för jord mot muren som det va innan.

Men visst jag kan väll välja en isodränskivan Om det inte är beställningsvara... måste fixa det i helgen...
Mera det att cellplast är "tät" så det kan uppstå kondens som inte kommer bort...
 
JO det blir ju svårt.. att padda....men vad ska man göra... man kan la padda så länge det går att få under en padda?

tanken är att sätta stöttor hela vägen ner till berget som får bli kvar permanent, på med mackadam och sedan gjuta igen för att få tätt (med x antal stöttor som alltså går från syll ner till berget).

Bygger jag en krypgrund? Det va väll mycket värre innan. Blir det inte mer en platta av det hela om det ligger mackadam-cellplast -innergolv.

Om jag murar upp en ny källarvägg kommer det ju bli ett mellanrum på 0.5-1m mellan väggarna.. kanske inte gör något iof,,, men det är ju ett jäkla jobb att mura upp en NY vägg på typ 8meter eller vad det nu blir.. lär ja ju inte hinna fixa innan måndag...
 
markgubben sa förresten att mackadammet sätter sig med tiden så om jag väntar med att gjuta så har det satt om något år eller så... undertiden får det alltså stå ogjutet och vila på stöttorna. Stämmer det tro? Att det sätter sig av sig självt så att säga?? verkar lite småkonstigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.