Hej, Morfar hade en snickeriverkstad som idag är i behov av renovering om den ska gå att använda igen. Huset är byggt 1917 och har följaktligen en timmerstomme i väggarna. Den står på en rejäl stengrund och fasad, tak och fönster är relativt bra bevarat. Liksom väggar och golv invändigt. Takhöjden däremot är nog inte mer än max 2,10 hög. Däremot är det en "vindsvåning" så upp till nock är det ju högre.

Är bara lite allmänt nyfiken på vad det ställs för krav idag på en snickeriverkstad. Nya ledningar måste ju dras också. Undrar över takhöjden, behövs särskild ventilation? Kommer självklart kontakta kommunen för konsultation om jag får för mig att göra nåt åt verkstaden, men vill bara kolla här lite snabbt om nån vet vad som gäller? Har noll koll själv.

Mvh
 
Ska du driva verksamhet eller är det hobby?
Som hobby behöver du inte göra något alls.
Som verksamhet så ska det vara ventilation och betydligt högre i tak.
El minst IP54 på maskiner och övrig el i gott skick.
Toalett och dusch.
Brandsäkert och brandsläckare.

Det är en del jag gjort min verkstad efter.

Protte
 
prototypen skrev:
Toalett och dusch.
Även om man har verkstaden hemma, med gångavstånd till bostadshuset (som förstås har sådana faciliteter)?
 
Verksamhet är det tänkt som i så fall. Det där med dusch och toalett lät ju en aning överambitiöst :) Varför måste det finnas? Brandsäkert.. hela huset är byggt i trä rakt igenom. :confused:
 
Mikael_L
I snickeri kan det ställas lite extra krav på elen.
Det kan vara D-märkta armaturer och explosionsklassat som t.ex. kan komma på fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.