Jag har en teakbyrå med 3 lås varav ett lås är trasigt.
Det jag kommit fram till är att det är en metallbit som gått sönder och skulle behöva ersättas. Metallbiten är en tunn rackare men som fungerar som en slags fjäder så vilken metall som helst kommer inte att fungera.
Var får man tag på sån slags metall? Jag antar att det är samma som man ser i klockfjädrar och fjädern som drar tillbaka snöret i utombordare..
Alternativt, var lämnar man in låset för att få det lagat, fixar en vanlig låssmed detta?
Clipboard01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Vad är det för mått på låset? Jag kanske har några likadana lås liggande. Ur minnet ser det väldigt snarlikt ut iallafall.
 
cpalm skrev:
Vad är det för mått på låset? Jag kanske har några likadana lås liggande. Ur minnet ser det väldigt snarlikt ut iallafall.
Utan blecket är det ca 4x4.5cm och ca 8mm tjockt

mattiasp skrev:
Här finns fjäderstålsremsor:
[länk]
Tack, vad används det till, eller snarare, vem använder det? Tänker att det vore enklare och försöka komma i kontakt med någon hantverkare som har en massa olika tjocklekar så jag slipper köpa 5m och slipper försöka gissa på hur tjock den jag har är.
Funderar på om någon som lagar klockor kanske vore något.
 
Gå till en låssmed som har varit med ett tag och kolla vad dom har i gömmorna, det finns säkert ett fjäderstål som om inte annat går att anpassa.
 
C
Close, but no cigar tyvärr. :(
Möjligen kan du använda fjädern, men så vitt jag kan se så går inte låset att plocka isär på något enkelt sätt.

lås.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du måttar upp låset exakt och även "nyckelhålet" så kan jag leta fram ett i källaren.
 
I min värld så ser detta ut som ett vanligt möbellås. Enklast är förmodligen att ta med låset till Lundell & Zetterberg
de finns på Birger Jarlsgatan i Sthlm, kostnad för nytt lås ca femtio till sjuttiofem kr

Men vill du absolut ha tag på en låssmed så är Kungslås på Fleminggatan den som eventuellt kan hjälpa till.

Var och hjälpte en av mina söner med ett likadant problem, han försökte som du med låssmeder och järnaffärer men ingen kunde eller ville, förmodlingen på grund av kostnaden med lagning av ett gammalt lås.
 
123abc skrev:
Om du måttar upp låset exakt och även "nyckelhålet" så kan jag leta fram ett i källaren.
Untitled-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nått som saknas?
 
MÅLLGAN skrev:
I min värld så ser detta ut som ett vanligt möbellås. Enklast är förmodligen att ta med låset till Lundell & Zetterberg
de finns på Birger Jarlsgatan i Sthlm, kostnad för nytt lås ca femtio till sjuttiofem kr

Men vill du absolut ha tag på en låssmed så är Kungslås på Fleminggatan den som eventuellt kan hjälpa till.

Var och hjälpte en av mina söner med ett likadant problem, han försökte som du med låssmeder och järnaffärer men ingen kunde eller ville, förmodlingen på grund av kostnaden med lagning av ett gammalt lås.
Tack för infon, det är trots allt så lite som är trasigt (fjäderstålet) så jag tycker inte det borde vara speciellt svårt att laga, bara man har en bit stål. Men jag ska kolla med dom du nämner!
 
Om du har en gammal stålviska för sotning av skorstenen kan du kanske sno en bit bladfjäder från den. De brukar dock va ganska smala.
 
Du kanske kan hitta passande material i en skrotad väckarklocka eller äggklocka. Fjädrar från startapparaten till en gräsklippare/motorsåg/båtmotor är ett annat förslag.
 
Jag ska kolla efter helgen då jag är där låsen ligger.
 
En stålspackel har kanske rätta svikten. Strimla den. Eller går på loppis på landet.
 
Kan du mäta med låsstolpen och till centrum av pinnen/nyckelstyrningen samt från underkant låshus till centrum av nyckelstyrningen?
Nyckelhålets centrum placering är viktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.