Vi ska köpa följande till vårt nya kök:

inbyggnadshäll induktion
inbyggnadsugn
inbyggnadsmicro
fullhöjdskyl
fullhöjdsfrys
diskmaskin

Allt ska vara i rostfritt, annars har vi inga specifika krav. Diskmaskinen bör ju vara så tyst som möjligt, och inget "snikmärke", men annars spelar det inte så stor roll vad det blir.

Vart ska man sikta in sig på att handla?
Vi har kollat lite på SIBA, ONOFF, Elgiganten, men vad finns det mer? Kan tänka oss att handla på nätet också, men man vill ju ändå se produkterna på riktigt innan man beställer. Är tretti.se billigast? Har jämfört lite på Pricerunner men får inget bra resultat där.

Hjälp!
 
Tretti.se går bort direkt då dom i många fall är dyrare.
Du får sondera terrängen hos både stora och små butiker sen få ditt prutsinne göra jobbet.
Handlar du för så mycket så skall du lyckas pruta ned ungefär 10-20 % iallafall.
 
10-20% på vad, och var??
 
Detta går nästan inte att svara på så länge ni inte vet vad ni vill ha för modeller så jag föreslår att ni åker runt och kollar vad ni tycker verkar bra och sen jämför priser. Det finns en finess med att ta reda på vilka funktioner man vill ha, produkterna är inte helt lika. Inbyggnadsugn kan man få med/utan pyrolys (självrengöring) tex. Diskmaskin bör man ha med en bra inredning. Kylar har många olika valbara funktioner, tex superkylbox som håller +1 grad där man kan förvara kött extra länge, etc.

Det kan löna sig att köpa på någon lokal affär som har gratis hemkörning (och där ni kanske kan pruta) eller kan ni köpa tex av Elektrostore (billigare internetaffär) där man kan hämta själv så att man slipper fraktkostnaden. Måste ni ändå ha frakt/inte kan hämta själva lönar det sig med tex vitvarumäklarna (internet) där frakten ingår. Personligen skulle jag välja Elgiganten om man nu vill välja en av kedjorna, tycker de verkar ha störst urval till bra pris. Men enl min erfarenhet finns det ingen affär som är bäst och har bäst priser på allt, det beror ju helt på vad ni vill ha och var ni bor. Dock verkar internetaffärerna ligga en hel del lägre men jag har inte testat hur lätt det är att pruta i andra affärer. 
Följande har jag som sagt testat och haft bra erfarenheter av:
http://www.vitvarumaklarna.se/

http://www.elektrostore.se/
 
Vi köpte vår häll och ugn på IKEA faktiskt.

På induktionshällen och inbyggnadsugnen sparade vi mellan 3000 & drygt 5000 på jämförbara prylar på nätbutikerna. (Då står man ut med att det står "For IKEA from Whirlpool" på dom)
Annars är det precis samma prylar som säljs under Whirlpools eget namn.

Vi är supernöjda med våra saker.
Tyvärr kan jag inte referera till de andra sakerna du vill köpa, eftersom våra "gamla" maskiner får hänga med ett tag till.
 
Bobbe: Ja vi funderar på hällen från IKEA eftersom vi vill ha induktionen och lika billig finns ju ingen annan stans. Kanske ska ta en av ugnarna därifrån också för enkelhetens skull....kanske tom micron! Sen kanske man kan ta diskmaskin och kyl och frys som ju faktiskt är fristående från nåt annat ställe.

mino: Självrengörande ugn??? Wow! Det har jag aldrig hört talas om....:) Det måste undersökas närmare!

Jag har en plan på att köpa diskmaskin, kyl och frys på samma ställe och föreslå att de skickar med en dammsugare (ultra silencer) på köpet...är det för fräckt?

Ska man ha samma märke på alla vitvarorna, eller står man ut med att ha lite olika?

 
Jag kommer inte ha samma märke på vitvarorna, jag kommer välja individuellt för varje del så man fåret som man vill haet
 

Tja, det är precis vad vi har idag eftersom kyl, frys, disk och micro får hänga med ett tag till.

Ett grundtips är väl att åtminstone ha samma märke/design på kyl och frys, annars skär det sig nog för mycket.
 
Pappskallen: Är du värmlänning?
"Så man fåret som man vill haet" ;D
 
Hehe, nä, men tycker det är ett kul uttryck, blir ännu roligare när man skriver det ;D
 
Pappskallen: Jag som trodde:

1: Att du var värmlänning eller
2: Att du drev med oss värmlänningar!

Men jag får väl tro på att du bara tycker det är ett kul uttryck då... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.