T
savio skrev:
Okej, vad är golvfolie egentligen då?
Skillnad på det och golvvärme?
Värmefolie är en variant av golvvärme.

Skillnaden på den och en "vanlig" golvvärme är att den inte behöver gjutas in/läggas i flytspackel utan är en tunn folie som läggs mellan undergolv och laminat och inte bygger så mycket på höjden.

Kräver termostat och fast installation av behörig elektriker om jag inte missminner mig.

Finns flera fabrikat.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Golvvärme är skönt. Speciellt i badrum. Man skall dock vara medveten om att elgolvvärme ger den dyraste uppvärmningen av de varianter som diskuterats här. Är den avstängd medan man är borta borde det dock inte bli några jättesummor i ett fritidshus.
 
Okej, jo golvvärme el låter ju som ett alternativ.

Men samtidigt så vill jag inte överarbeta. 95% av tiden som stugan använda kommer ju att vara sommartid alt vår och höst.
Då borde väl golven vara lite varma, luftvärmepump borde väl kunna göra jobbet?
+ understöd av elradiatorer
 
Folie är helt enkelt en tunn plastfolie med inlagda värmetrådar i. Läggs på underlagsgolv plus lite skumgummi, typ. Sen läggs golvet, som i mitt fall ett klickgolv ovanpå det. Bygger bara några millimeter och läggs oftast i "remsor" om 50-60 cm bredd, längd beror på ytan. Är man lite händig lägger man det själv och låter en elektriker koppla in det.
Inget är alltså ingjutet, inget vatten är inblandat. Går något fel är det "bara" att ta upp golvet så kommer man åt allt. Behöver en termostat som sätts på vägg vid lämpligt ställe. Sensor i golv och/eller i termostaten.

Kostnad? Har för mig jag betalade ca 4000:- för min friggebod med golvyta på 12 kvm....

edit: såg nu att andra svarat om folie....
Tillägg: värmefolie ska väl i första hand ses som en komfortgrej, sen att den duger gott till att värma min lätt isolerade friggebod en kall vinterhelg är bara en bonus...
 
Redigerat:
ToRy skrev:
värmefolie ska väl i första hand ses som en komfortgrej, sen att den duger gott till att värma min lätt isolerade friggebod en kall vinterhelg är bara en bonus...
Varför ha dubbla system? Värmer man golvet så värmer man rummet. I och med att golvet är varmt så ökar energiförbrukningen jämfört med om man värmer med element. Å andra sidan slipper man elementen och golvet blir skönt att gå på. Vad skulle element tillföra om man har golvvärme? Snabbare uppvärmning kanske, men jag tycker mest det känns som att få nackdelarna med båda.
 
Avemo skrev:
Varför ha dubbla system? Värmer man golvet så värmer man rummet. I och med att golvet är varmt så ökar energiförbrukningen jämfört med om man värmer med element. Å andra sidan slipper man elementen och golvet blir skönt att gå på. Vad skulle element tillföra om man har golvvärme? Snabbare uppvärmning kanske, men jag tycker mest det känns som att få nackdelarna med båda.
Generellt verkar folie i golv anses vara en ren komfortdetalj. Detta är inte min egen slutsats utan det är vad jag förstått av google-resultat och lästa trådar här, bland annat. Jag antar att det har att göra med begränsningen i effekten? Det räcker normalt till att värma golvet men inte luften? Kan också ha med trögheten att göra?
Personligen har jag bara erfarenhet av min friggebod och där har det visat sig att golvvärmen räcker ganska långt ner i yttertemperatur, åtminstone neråt 15 minus. Huruvida det sedan är ett ekonomiskt sätt att värma vet jag inte och jag bryr mig inte heller. Största anledningen till att jag har ett väggelement (elektriskt) är att golvvärmen är trög. Normalt har jag underhållsvärme på 5-10 grader i friggeboden och det tar lång tid innan golvet blir varmt. Då behövs väggelementet för att snabbt få upp värmen.

Hur allt det här skulle fungera i ett året-runt-hus vet jag inte, men det är heller inte det tråden handlar om. I ett fritidshus är det klockrent, speciellt om man som jag avskyr kalla golv...
 
Nu verkar det som att kommunen kräver att huset ska byggas för permanent standard, dvs BBRs regler gäller till fullo.
Bygger man fritidshus får man ju normalt göra avsteg från tillgänglighetskrav, energikrav mm...men det gäller alltså inte mig!

Påverkar detta ngt?
Kan man fortf köra enligt plan som alltså nu är luftluft värmepump + komplettering av elradiatorer?

Eller, ställs det nu högre krav?
 
Tror att kraven är bserade på elvärmning eller inte.
Och en luftvärmepump räknas fortfarande osm elvärmning, så du får slå upp vad som krävs för U värde om du har elvärme helt enkelt...

/K
 
Det finns väl rätt hårda krav på ventilation också, då kan det vara värt att återvinna värmen i frånluften.
 
Off topic förvisso, och knappast något att åtgärda nu, men planlösningen med toalettdörren i direkt anslutning till köket känns ju inte helt optimal?

För övrigt hade jag satsat på direktel i kombination med en bra luftvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.