Hej,

Jag tänkte bara kolla av om det är någon som har en Robomow RC312 och kan skriva lite kort om hur den upplevs? Jag är på gång och ska beställa en sån så vill gärna höra lite om den, gärna lite tips vid installation och om det finns något man ska tänka på :)

/Andreas
 
Syrran har en.
Klipper fint och känns rejäl.
Kantklipper bra pga kniven går utanför högerhjulet.
Låter endel. Mer än rakbladsklippare och nästan mer än robomow RS klipparna. Förmodligen pga klippdäcket inte är så slutet som på Rs. Provlyssna innan köp.
Har man bara en zon så går den hem via kanttråden med olika offset för att unvika spårbildning vilket fungerar mycket bra.
Har man flera zoner så går den alltid centrerat över kanttråden när den ska till och från zoner vilket skapar fula spår. Allmänt jobbig zon hantering, väldigt tveksamt köp om man har flera zoner med gångar emellan.
Bra på att ta sig ur problem och kör inte fast ofta. Ex ligger nått ivägen vid kanttråden vid hemgång rundas hindret snyggt efter första krocken. Dvs stångar sig inte trött som ex worx.
Ganska bra mobilapp för inställningar via bluetooth. Krävs dock då menysystemet i själva klipparen är väldigt dåligt. (Kräver bluetooth standard som inte finns på gamla telefoner)

Installationstips: Precis som för andra klippare är angivna avstånd för kanttråden givna med marginal för att den inte ska kunna fastna någonstans. Orkar man exprimentera sig fram kan dessa avstånd kapas och det blir mindre att trimma. Ta till lite slack i tråden på några ställen vid installationen så att finjustering kan göras utan att lossa hela tråden.
 
Redigerat:
Tack så mycket för svar. Kan säga att jag beställt den redan efter vild surfning på all världens sidor :)

Några av de saker du skriver har jag funderat på, bl.a. ljudet, men läste att man kan köra i Eco mode? Känner du till det? Största anledningen till att jag beställde är att det är riktig kniv och kantklippning, låter väldigt bra i teorin åtminstone.

Jag har bara en zon, men däremot tänkte jag bygga parkering för den under altan, sett några som gjort så och hoppas det ska fungera.

Mer tips mottages tacksamt och kommer ges när den är levererad och installerad.

Mvh
Andreas
 
Hur gick det för dig Flusspärlan?
 
Hej,

Får säga att jag helt glömde bort den här tråden när jag väl köpte klipparen.

Kan säga att jag är helnöjd med den, monteringen var rättfram och jag har en parkering för den under altanen och då kunde man använda sig av ett provkörningsprogram där den följde kabeln utan att knivarna roterade, det gjorde att jag kunde kalibrera in min kabel så att den kunde runda hörnet och sen göra en lite snygg sväng in under altanen, det var en underbar funktion. Jag använde även den testfunktionen för att få den att köra perfekt runt buskar och altaner. När väl testningen var klar så vart det mycket hamrande för att sätta ner alla märlor men sen dess har jag inte rört kabel, totalt kanske jag la 4 timmar för installation, 1000 kvm tomt med buskar, friggebod och lite annat stök.

I övrigt så klipper den tystare än jag trodde och är mer effektiv än jag trodde. Grannen har en huskvarna och jag tycker inte att min låter högre än den och framförallt så är den klart bättre om gräset fått växa på sig någon dag.

En bra funktion som jag gillar är att man har appen, den går via blåtand så jag kan stå på altanen och ändra inställningar vilket är skönt, går den ut någon gång och ungarna springer runt och leker så skickar jag bara in den med appen :) Sen så hade jag en stubbe på gården som skulle fräsas bort, i väntan på det så låg det ingen kabel runt den och då lyckades klipparen ibland fastna på den, då är det jättebra att man får ett meddelande oavsett vart man är, går via gprs. Då vi varit i stugan så har jag bara bett grannen att plocka loss den, skönt att slippa komma hem och den inte gjort sitt jobb på en vecka eller två.

Jag fick även ett missljud under den varmaste dagen där i början på juli, filmade och skickade in till supporten. Fick svar ganska direkt att dom skulle skicka en ny motor om jag trodde att jag kunde byta den själv, instruktionsfilm följde med via dropbox. Jag testkörde den sen på kvällen och då var den tyst så jag återkopplade och sa det, men dom tyckte oavsett att den skulle bytas om den låtit illa en gång. Klipparen var byggd med moduler så jag bytte motor på 5-10 minuter första försöket, skulle nog kunna göra det på 2 minuter nu, inget skruvande eller så utan bara snäppspännen och kontakter. Med andra ord väldigt bra och hjälpsam support.

Har du någon fråga så bara fråga så försöker jag svara.

/Andreas
 
Har en 312GSM i kartong ute på altanen nu. Väntar bara på att arbetsdagen ska ta slut så jag kan börja fixa :D
 
Får jag hoppa in här är sugen på att köpa en 312 GSM möjligen klarar man sig med en 306 till ca 500 m2, ock slopa worxen så jag undrar hur det funkar med uppdateringar och support när man handlar går det att uppdatera via mobilapp,och var är bäst att köpa Kallbergs har bra priser just nu

tacksam för hjälp i denna uppsjö av klippare
 
Toobster skrev:
Har en 312GSM i kartong ute på altanen nu. Väntar bara på att arbetsdagen ska ta slut så jag kan börja fixa :D
Hej toobster hur funkar det jag är på gång att köpa en RC 306 gsm eller en 312 har ca 500 m2 lite lutning 3 öar 3 fasta hinder det är kanske lite snålt med 306,hur stor klippyta har du ?

tar även gärna emot tips från andra Robomow brukare tacksamt under dagen
 
Hej, "Julius" fungerar väldigt bra. Har tomt på 920m2 så gräset kanske är 6-700.
Några insikter:
- Den låter inte så mycket som jag trodde den skulle göra. Andra klippare är ju tystare men det här är inget man stör sig på.. framförallt inte om man som jag bor i stan. Bilar, flygplan, grannar, hantverkare etc är igång mesta delen av dygnet..
- Den gillar inte äpplen. Inget problem att tugga sönder dom men oftast kör den fast på dom istället. Det är ju iof bara problematiskt nu när dom trillar ner av sig självt och gräset växer ju knappt längre.

Tog till med 312.. kanske hade klarat mig på den mindre men ville inte chansa..
 
Hej Alla glada o nöjda Robomow ägare,jag är ganska nöjd,men en del funktioner är inte så bra

Såg i tidigare inlägg,att den inte går med variation vid hemgång när man har subzon

Men men min går det att ha Subzon och variabel hemgång aktiv men då går den inte alltid in i subben,

Den har vidare en ovana! att vid klippning följer den gränstråden ca 70 cm innanför tråden,ibland 20 m på lågfart innan den viker av antingen till tråden eller ut mot mattan
vidare har jag upptäckt att kniven bara roterar på ett håll,det är väl så att den skall rotera växelvis åt båda hållen

Tack alla som vill hjälpa till

Robomow RC 312 2015
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.