Vi ska i samband med dränering av vårt gamla hus göra om trädgården lite; ta bort en grusgång runt huset och istället göra gräsmatta där (upskattningsvis ca 150 kvm mark) Min entreprenör har givit mig en offert på detta:
Fyra lass jord à 2 500 kronor = 10 000 kr
Två dagars arbete med grävmaskin à 4 000 = 8 000
Tot 18 000 kronor för alltihop. Är detta rimligt? Jag är så totalt novis på detta att jag behöver hjälp med bedömningen. På förhand, tack för hjälpen!
 
Jordpriset verkar väl rimligt beroende på hus stora lass du får? 8, 10 eller 12 kubik. Jag har betalt 2000kr för 10 kubik B-jord vid ett par tillfällen.

Om det är en grävmaskin i 3-5 tons klassen så kostar väl transport kanske 1500-2000kr fram och tillbaka. Arbetskostnaden per timme borde dock inte vara mer än 500kr.

Jag antar att de två dagars grävning du menar inkluderar att gräva upp runt huset? Jag tycker en duktig grävare borde kunna klara det på 1-1,5 dagar. Det gjorde han som grävde hos oss.

Detta resulterar i ett även priset på grävningen verkar skäligt (enligt min mening).
 
För 10m3 hemlev betalar jag 1300kr.
1 lass är 12,2m3 =14 ton
Så ca 1500kr hemlev per lass x 4 =6000kr skulle det kostat då fick dom 4000kr i bonus :(
 
Matjorden skyfflar man ut för hand med spade o skottkärra!!!! :D
 
till motleycrue var bor du skulle vilja ha ett lass, jag bor utanför norrköping..
 
Vet inte om du svarat på offerten men eftersom det är vinter svarar jag... Beroende på var du bor kan jag rekomendera primamatjord 9kubik 1900kr. Samt anläggnings kostnad på ca 4000kr/kvm färdig sått. Det fick vi betala iallafall. Hör av dig kan jag förmedla. Södermanland. ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.