D
lars_stefan_axelsson skrev:
Till skillnad från din elleverantörs sponsring av olika evenemang då menar du?
Till saken hör ju att det är samma elnätsleverantör som fjärrvärmeleverantör, så även om TS går över till värmepump så lär ju sponsringen av evenemang bekostas av TS ;)

I de 347:-/månaden som "hyran" kostar (vid 0:- insats) så är ju 100:-/månad att betrakta som service-kostnad, som ju andra som investerat måste betala extra om de vill ha underhållsavtal.
 
Redigerat av moderator:
C
lars_stefan_axelsson skrev:
Det beror på vilket avtal. Iaf här. Om du ser på #37 så finns det olika nivåer som ger olika priser vad gäller fast och rörlig kostnad.
På vilket sätt har de olika avtalen i #37 att göra med huruvida kunden äger centralen eller inte?
Så vitt jag förstått det, inte ett pillekvitt.
 
D
cpalm skrev:
På vilket sätt har de olika avtalen i #37 att göra med huruvida kunden äger centralen eller inte?
Så vitt jag förstått det, inte ett pillekvitt.
Jag förstår inte på vilket sätt det är betydelsefullt vem som äger växlaren? Det som är intressant är väl vem som har underhållsansvaret och kostnaderna? Nu trodde TS felaktigt att man kunde köpa loss centralen och slippa kostnaderna när det i själva verket var en övergång till paket 2 som TS ville åstadkomma. Om TS hade sagt att det var en övergång från paket 1 till paket 2 som eftersträvades så tror jag att svaret hade kommit redan från kundtjänst att priset skulle bli 31,000:-. I alla fall fick jag snabbt besked när jag ringde och ville byta till paket 4 från paket 3.

Jag tror helt enkelt TS ställde fel fråga (till GE) och fick ett svar som kanske iofs var korrekt men inte var relevant för vad TS egentligen var intresserad av.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
cpalm skrev:
På vilket sätt har de olika avtalen i #37 att göra med huruvida kunden äger centralen eller inte?
Så vitt jag förstått det, inte ett pillekvitt.
Det har att göra med att ägandet av centralen är inbakat i vissa av de olika avtalen. I mitt avtal 4 så ingår centralen. Dvs jag äger den. I andra så gör det det inte. Så man kan inte separera frågan om månadskostnad och ägande av centralen eftersom inte alla kombinationer verkar vara möjliga.

Så var det iaf när jag installerade fjärrvärme.
 
DIY_freak skrev:
Till saken hör ju att det är samma elnätsleverantör som fjärrvärmeleverantör, så även om TS går över till värmepump så lär ju sponsringen av evenemang bekostas av TS ;)
Dessvärre är jag fast vid dem som nätleverantör, men det blir 4500 kr per år istället för 45 000 kr som de får från mig när jag har sagt upp fjärrvärmen och elavtalet.
 
Det missförståndet från min sida är att jag tolkade det som att eftersom vi har betalt hela installationen av fjärrvärmen borde kunna köpa fjärrvärmen för grundpriset 85 öre/kWh om jag inte hyr deras anläggning utan införskaffar en egen och sköter underhållet själv. Man leds till att tolka det som så när det står "hyra av fjärrvärmecentral". Nu är det dock en obligatorisk avgift för det avtalet. Räknar man på min installationskostnad och avtal 2 blir summan 103 000 kr och då får jag köpa fjärrvärme som i dagsläget blir dyrare än direktverkande el.
 
D
FG skrev:
Dessvärre är jag fast vid dem som nätleverantör, men det blir 4500 kr per år istället för 45 000 kr som de får från mig när jag har sagt upp fjärrvärmen och elavtalet.
Hmm... fjärrvärmekostnad på 45,000:-/år, betyder att du gör av med ca 48 MWh/år ((45000-12*347) / 0.854). I Partille så betalar du 955:-/år i abonnemangsavgift och 0,215 kr/kWh för elöverföring och 24,40 kr/kW per månad i effektavgift. Det betyder att du borde betala ca 12,000:- i elnätsavgifter, inte 4500.

...då får jag köpa fjärrvärme som i dagsläget blir dyrare än direktverkande el.
Hmm... Nuvarande elspotpris ligger på 27,61 öre/kWh i SE3. Till det tillkommer det elöverföring på 17.2 öre/kWh, elcert på ca 2 öre/kWh, energiskatt på 29,4 öre/kWh och leverantörens påslag på ca 2 öre/kWh. Summerat blir det 78.21 öre/kWh före moms och 97.8 öre/kWh inkl. moms. Priset för fjärrvärmen du köper nu var väl 85.4 öre/kWh. Så inte är väl fjärrvärmen dyrare än direktverkande el?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fjärrvärmekostnaden är strax under 40 000 kr inklusive årsavgiften på 4160 kr. Så fjärrvärmen + hushållselen blir 45 000 kr. Elnätavgiften räknade jag på 0,265 kr / kWh och 15 000 kWh så då blir det runt 4000 kr.

Fjärrvärmen är 85,4 öre/kWh + hyran 4160 kr. Elen blir väl totalt 90 öre/kWh. Jag har dock rätt usel rördragning och oisolerade rör så jag får vänta 40 sekunder på varmvatten. Hade jag haft direktverkande el med lokala varmvattenberedare hade jag minskat förlusterna och använt mindre varmvatten. Värmeförlusterna är förvisso inom fastigheten men jag har ingen användning för extra värme i trapphus och källare. Därför tror jag att det hade varit billigare med direktverkande el.
 
D
FG skrev:
Fjärrvärmekostnaden är strax under 40 000 kr inklusive årsavgiften på 4160 kr. Så fjärrvärmen + hushållselen blir 45 000 kr. Elnätavgiften räknade jag på 0,265 kr / kWh och 15 000 kWh så då blir det runt 4000 kr.
Hushållsel där nätavgiften blir 5,000:-/år? Det betyder att du gör av med ca 16,000 kWh i hushållsel! Vad gör du med allt? 40,000:- i fjärrvärmekostnad, det betyder ändå att du gör av med ca 42 MWh/år. Och det betyder alltså att du kommer betala ca 11,000:- i elnätsavgifter och inte de 4,500:- som du räknade med. (edit: Kom på att jag glömde lägga på din hushållsel som du ju fortfarande har kvar, så det blir totalt ca 14,500:- till elnätsleverantören)

Om du menar elåtgången efter att du installerat värmepump, så verkar du ha ett ganska gammalt hus (då det drar 42 MWh/år) om det inte är jättestort. Så SCOP på 3 kanske är det bästa man kan räkna med? Det betyder att du kommer att göra av med 14,000 kWh per år, plus dina 16,000 kWh hushållsel då. Så det blir ändå runt 7,500:- till elnätsleverantören.

Elen blir väl totalt 90 öre/kWh. Jag har dock rätt usel rördragning och oisolerade rör så jag får vänta 40 sekunder på varmvatten. Hade jag haft direktverkande el med lokala varmvattenberedare hade jag minskat förlusterna och använt mindre varmvatten.
Vad har du för elavtal som ger ett slutpris på 90 öre/kWh? Ja, det är inget omöjligt pris, men har du ett sådant avtal eller gissar du bara?

Om du har en lokal VV-beredare får du ju räkna med förlusterna i den istället för det du tappar i röret.
 
Redigerat av moderator:
jag räknade med 15 000 kWh om jag hade kört med bergvärme, inte som det är nu. :). Idag betalar jag 1500 kr i elöverföring.


1365 kronor + 27 öre/kWh överföring, ingen effektavgift. Och el går ju att köpa från 55 öre/kWh och uppåt.
 
D
FG skrev:
jag räknade med 15 000 kWh om jag hade kört med bergvärme, inte som det är nu. :). Idag betalar jag 1500 kr i elöverföring.


1365 kronor + 27 öre/kWh överföring, ingen effektavgift. Och el går ju att köpa från 55 öre/kWh och uppåt.
Hmm... nu blir jag inte riktigt klok på hur du vill ha det (förutom att du vill ha bergvärme). I ett tidigare inlägg skrev du:
FG skrev:
Dessvärre är jag fast vid dem som nätleverantör, men det blir 4500 kr per år istället för 45 000 kr som de får från mig när jag har sagt upp fjärrvärmen och elavtalet.
Där skriver du ju klart och tydligt att du i nuläget betalar 45,000:- till Göteborg Energi (fjärrvärme + elnät). Nu kompletterar du med att du för närvarande betalar 1,500:- för elöverföring. Det betyder ju att du betalar 43,500:- för fjärrvärmen och det i sin tur betyder att du gör av med 46 MWh fjärrvärme per år. Hur du än vrider och vänder på det, så går det inte att komma ifrån. Att du sedan bara betalar 1,500:- till elnätsbolaget är ju nästan sensationellt bra. Göteborg Energi har ju en årsavgift på 1,365:- så det betyder att du bara gör av med 500 kWh/år i el för närvarande. Hur bär du dig åt? Du får i genomsnitt bara belasta nätet med 57 W för att klara det. Inte dåligt, du kanske kunde bli energirådgivare?

När det gäller avgifterna för elnätsleveranser så blandade jag tyvärr ihop dig med en annan skribent och trodde du bodde i Partille (där de har lägre taxa för elöverföringen men effektavgift).
 
Elen har jag kopplat till gatubelysningen som står här precis utanför, därav min låga förbrukning. Nä, men jag köper el via Göteborg energi också.

Så här såg det ut för mig 2012:

Fjärrvärme 37 512 kr ink. årsavgift.
El 7867 kr ink. nätkostnad, årskostnad och elanvändning.

Totalt. 45 379 kr
 
D
Aha, det var där skon klämde... Varför köper du elen av Göteborg Energi när du inte vill betala deras sponsringsprojekt??? :thumbdown: :wow: :D
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi har vindkraftsandelar som gör att vi få återbäring av Dinel, det löper dock ut snart så då blir det ett byte.
 
C
Nä, nu har ni iallafall lyckats kollra bort mig totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.