shadowfire skrev:
På riktigt - hur många tror du gör detta som sitter med något de önskar hjälp med hemma och anlitar en hantverkare?
Fler borde göra det, beror i och för sig på storleken av jobb. Jag tror många stirrar sig blinda på prislappen, vilken i slutändan kan visa sig vara en kalldusch. Om någon erbjuder sina tjänster för 125 spänn/h efter rot så borde väl en klocka ringa, det är ju helt enkelt omöjligt att en professionell hantverkare går runt på det. Exemplet från blocket idag.
 
hantverkare1 skrev:
Där håller jag inte med.

Vi har bilarna i 3 år, sen byter vi, verktygen ser vi till att hålla i bra skick och i min bil är mycket nytt, mest pga intresse för verktyg men även att jag anser att när man kommer ut till en kund så ska man vara hel, ren och hålla ordning och reda.
Att puttra in hos kunden i en gammal duett med en atlas copco skruvdragare från mellankrigstiden och en rostig hammare med träskaft är inte min grej.
Hur bra än hantverkaren är så skulle iaf jag bli tveksam.

Men som tur är så är vi alla olika.
Du pratar om "vi" och avslöjar därmed att det inte rör sig om någon enmansfirma. Att byta bilar var tredje år låter som leasing och då är det ju inte något konstigt, men man behöver kanske ha lite snurr på firman för att ta steget upp till leasing. Oftast är det väl billigare att äga en 240 än leasa en sprillans ny bil. Att ha nya verktyg bara för sakens skull, eller för att det inte ska "se gammalt ut", känns för mig ganska slösaktigt och det är ju kunden som får stå för det.
Sen kostar det förstås också pengar - i form av tid - att ha undermåliga verktyg.
 
Verktygen blir aldrig bättre än den som håller i dem!
Därför spelar det inte så stor roll om hantverkaren kommer med helt nya verktyg i leveranskartonger eller har gamla verktyg. Blir bara resultatet bra, är jag mer än nöjd.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Där håller jag inte med.

Vi har bilarna i 3 år, sen byter vi, verktygen ser vi till att hålla i bra skick och i min bil är mycket nytt, mest pga intresse för verktyg men även att jag anser att när man kommer ut till en kund så ska man vara hel, ren och hålla ordning och reda.
Att puttra in hos kunden i en gammal duett med en atlas copco skruvdragare från mellankrigstiden och en rostig hammare med träskaft är inte min grej.
Hur bra än hantverkaren är så skulle iaf jag bli tveksam.

Men som tur är så är vi alla olika.
Måste bara säga att ägaren/chefen där jag jobbar har en Chevy el camino -59 som han nu och då sommartid använder som arbetsbil. Det är nog den bästa arbetsbilen vi har ur kundsynpunkt. Alla kunder som man kommer till blir extra glada och är nyfikna på bilen.

Har sett många duktiga hantverkare inom olika branscher som gör väldigt bra jobb med sina gamla slitna verktyg. En bekant hantverkare sa till mig när jag frågade varför han inte köper nya verktyg när hans är så gamla och slitna att dom här verktygen tar ingen dom finns alltid kvar efter att han varit på rast eller borta en stund.
 
thomas33 skrev:
Verktygen blir aldrig bättre än den som håller i dem!
Därför spelar det inte så stor roll om hantverkaren kommer med helt nya verktyg i leveranskartonger eller har gamla verktyg. Blir bara resultatet bra, är jag mer än nöjd.
När elbolaget skulle byta elmätare här kom det en kille med sprillans ny bil, helt nya kläder utan en smutsprick på, stort verktygsbälte med tusen nya skruvmejslar som alla var oanvända och nya. Ger mig fan på att körkortet var nytt också. Ingav förtroende? Näe....... :)
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
L
andeol skrev:
Jag har meddelat att jag inte kommer att betala för jobbet och att jag inte vill att jag han kommer och gör något mer. Det är Wendelmarks Allservice AB, 556998-0062, som har gjort jobbet.
Bolaget är registrerar förra året och lär avregistreras redan nästa vecka skulle jag gissa.
Hade kunnat tänka mig att ta hem dem på ett liknande jobb men då skall det filmas. För det inspelade materialet hade garanterat sålts dyrt som en serie på kanal 5!!

Tråkigt att du drabbats, tur i oturen att de inte gjort badrum eller liknande med massor av dolda delar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…

Polos skrev
Finns inga byggare som använder blå Bosch ��


AndersMalmgren skrev:
Det är som om jag skulle säga att inga riktiga utvecklare använder PHP, det stämmer ju till 99.99% med någon liten stackare finns det nog där ute som använder det även professionellt

Ja, med den skillnaden att 99,99% av oss vet vad "blå Bosch" innebär. Kanske inte lika många som vet vad "PHP" betyder...? ;) Eller så har jag precis avslöjat min bottenlösa IT-analfebetism... igen... :D


Själv har jag visat mig på byggarbetsplats med blänkande fina skruvmejslar MED ETIKETTERNA KVAR! Nååååågra pikar fick man ju.... :D
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Själv har jag aldrig sett en hantverkare med skruvdragare, de gillar mer spikpistol :p
 
ToRy skrev:
Själv har jag visat mig på byggarbetsplats med blänkande fina skruvmejslar MED ETIKETTERNA KVAR! Nååååågra pikar fick man ju.... :D
Vad stod det på etiketten då? "Denna används för att skruva i eller ur skruvar. Vrid åt höger för att skruva i, vrid åt vänster för att skruva ur" ? :D
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Äh det var väl prislapparna från ÖoB, så det stod väl 9,90 kort och gott ;)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Var dom verkligen nyktra?
Jag skulle då aldrig betalat ett öre för ett liknande jobb. Jag har nog aldrig sett nåt liknande.
Synd att dom förstört så mkt material.
 
mexitegel skrev:
Vad stod det på etiketten då? "Denna används för att skruva i eller ur skruvar. Vrid åt höger för att skruva i, vrid åt vänster för att skruva ur" ? :D
Jag som brukar tänka "rightie tightie, leftie loosie" för att komma ihåg vilket håll skruven ska!
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
För övrigt borde rubriken ändras. "Anlitat bedragare för att montera ytterpanel..." Trist att skita ned snickare med sådant här.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ToRy skrev:

Polos skrev
Finns inga byggare som använder blå Bosch ��





Ja, med den skillnaden att 99,99% av oss vet vad "blå Bosch" innebär. Kanske inte lika många som vet vad "PHP" betyder...? ;) Eller så har jag precis avslöjat min bottenlösa IT-analfebetism... igen... :D


Själv har jag visat mig på byggarbetsplats med blänkande fina skruvmejslar MED ETIKETTERNA KVAR! Nååååågra pikar fick man ju.... :D
Jämför man blå bosch med php vet man inte vad php är. Php är en hammare med spikutdragarklo i båda ändarna och inget att spika med.
 
Och vilket land kommer denna "hantverkare" ifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.