Hej!

Vi är spekulanter på en tomt på Österlen i Skåne på drygt 800 m2 och beroende på hur billigt vi kan bygga ett vinterisolerat trähus får avgöra om kan satsa eller inte.

I grova drag är vi intresserade av ett 1-1,5 plans-hus. Öppen planlösning vad det gäller kök och vardagsrum. 2 sovrum + ev sovloft.
Långsidan skulle förmodligen ligga åt syd och där är några större fönster, ev. med skjutdörrar eller vikdörrar en önskan. Detta så att man kan öppna ut mot ett trädäck.
Förutom detta finns inga större 'måsten'. Vi gör gärna avkall på materialval på kök, badrum och tak/fönster för att hålla nere kostnaderna. Det ska kännas lite 'sommarstuga.'

Har googlat runt mycket och haft kontakt med flera byggleverantörer av både lösvirkes-och modullösningar och får prisuppgifter från allt från 110000 för grundstomme till 2 miljoner för färdigt modulhus inkl inredning. Vi frågar om man kan bygga ihop mindre modulhus, men blir i princip mer än dubbelt så dyrt som ett litet.

Vi står nu inför valet att: låta en lokal byggare bygga 'från scratch' och få ritat huset, eller att fortsätta leta efter budgetvariant av modulhus.

Är det möjligt att få ett färdigt hus (exkl el, värme etc) för 450000-600000 kr?

Någon som har byggt ett hus inom denna prisramen och som kan ge lite tips på hur?

Är det någon som möjligen har tips/bilder på stugor som stämmer in på beskrivningen och som kan tipsa om vem som byggt dem/vem ägarna är så jag kan kontakta för att få tips?

Är det möjligtvis någon som har en stuga och som säljer ritningarna?

Någon som har en bra kontaktperson på byggfirma/husleverantör/arkitekt som är bra på att bolla ideer och kan komma med förslag på lösningara?

Jag bifogar några inspirationsbilder vi gått på. Vår stuga behöver inte se ut precis som någon av dessa, men bara så att ni ska få en uppfattning om stilen i grova drag.

Tacksam för all hjälp!

Vh
Malin
 
  • Attefallshuset-nu-verklighet1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sommarnöjen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • högt i tak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kenjo-poolhus-150x150.png
  • ängnö hudikshus.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånestugan skrev:
...

Är det möjligt att få ett färdigt hus (exkl el, värme etc) för 450000-600000 kr?
Mitt fritidshus kostade under 300000, inklusive tomt med inredning och allt - förutsättningen är förstås att man gör allt eller nästan allt själv.
Räkna på 5-15000 kr/kvm med självbygg i varierande grad, och 15-25000 kr/kvm för entrepenad.
Någon som har byggt ett hus inom denna prisramen och som kan ge lite tips på hur?
Jag köpte ett modulhus av CA-boden (Onsala) som jag satte upp själv med lite hjälp av vänner för de stora momenten. Interiört körde jag lösvirke.
Är det någon som möjligen har tips/bilder på stugor som stämmer in på beskrivningen och som kan tipsa om vem som byggt dem/vem ägarna är så jag kan kontakta för att få tips?
Jag körde som sagt CA-Boden: www.caboden.se
Lösvirkesmässigt finns ju ocks tex boken "Enkelstugan" - inkl ritningar byggtips osv
 
klaskarlsson skrev:
Mitt fritidshus kostade under 300000, inklusive tomt med inredning och allt - förutsättningen är förstås att man gör allt eller nästan allt själv.
Räkna på 5-15000 kr/kvm med självbygg i varierande grad, och 15-25000 kr/kvm för entrepenad.

Jag köpte ett modulhus av CA-boden (Onsala) som jag satte upp själv med lite hjälp av vänner för de stora momenten. Interiört körde jag lösvirke.

Jag körde som sagt CA-Boden: www.caboden.se
Lösvirkesmässigt finns ju ocks tex boken "Enkelstugan" - inkl ritningar byggtips osv
Hej Klas,

tack så mycket för inlägget.
CA-boden var en väldigt intressant leverantör, som jag inte dykt på tidigare.
Flera fina lösningar i 50-60m2-klassen.
Var modulhuset isolerat som du köpte, eller var det något du fixade efteråt?
Med den bristande kunskap i ihopbyggandet vi har kommer vi behöva mycket hantverkarhjälp.
Har du något hum om ungefär hur mycket extra du hade fått lägga om du inte hade satt ihop det själv? (Jag tänker om du räknade på alternativen när du skulle bygga?)

Vh
Malin
 
Nej det var inte isolerat "färdigt" - men jag köpte till en isolersats.
Byggsatsen var väldigt bra och allting fanns med (samma sak med isolersatsen), så man slapp köra fram och tillbaka till bygghandeln hela tiden :)

Jag räknade aldrig på vad en snickare skulle kostat, men husen är väldigt lättbyggda så om ni tar in ngn offert för att få ett hum och sedan kör på löpande räkning så tror jag att ni kan tjäna på det, så länge ni får tag på bra och hederliga hantverkare (vilket ju alltid gäller)...skulle pengarna börja ta slut så kanske ni kan tänka er att göra slutfix själva iaf ? Typ tapetsera/måla osv

En sak som jag rekommenderar om man kör med CAboden är att lägga till fler fönster, det är nog det enda jag ångrat nu efterhand att jag inte gjorde från början. Det kan bli väl "mysigt" i stugan ibland ;)

Håller på att planera en utbyggnad i form av en glasveranda dock, så då blir det lite mer ljusinsläpp :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.