Morsning!
Har börjat intressera mig för att pressa olika former med hjälp av vakuumpress-teknik.
Har kommit så långt att pump för att få tillräckligt med tryck och allt annat är fixat, det jag inte lyckas lägga vantarna på är vinylfilm.
Hade tänkt beställa denna:
http://www.veneersupplies.com/products/Dura-Max-Vinyl-Material.html
Men tanken slog mig att det kanske går att få tag i något som i alla fall kan liknas vid detta att få tag i på hemmaplan?
Jag är helt grön på det här området, har tittat runt på olika sorters byggplast men hittar ingen som kommer i närheten av den tjocklek som krävs, som i det fallet jag länkade till innan 30 gauge.
Vore ju kul om man kunde hitta något som gick att använda mer än en gång också, och jag är evigt tacksam för en putt i rätt riktning.
Hittade för övrigt denna produkt från carbix:
http://www.carbix.se/product.html/vakuum-film-bredd-175-cm?category_id=19
Och blev då för en stund glad då jag trodde jag hittar precis rätt, men ser sedan att tjockleken på den ligger på 80 µm, alltså på tok för tunn.
Åter igen, supertacksam för all hjälp som går att få!

Mvh
 
Byggplast på 200 µ är vanlig, åtminstone i annonser. Brukar dock vara polyeten, inte PVC.
 
Vaacuminjicerade en del plast, vinylester-glasfiber på divinycell, för länge sedan. Då använde vi vanlig byggfilm/byggplast av den sorten som är vikt i dubbla lager på rulle. Seg och fin. Vaacumbagarna tätades med Butylgummi, som annars används för att täta båtfönster. Fungerade mycket bra och var mycket billigare än motsvarande specialprodukter från plastleverantörerna. Minns tyvärr inte det undertryck vi jobbade med.
/W
 
Hur säkerställer man att all luft går ur påsen, även ut i hörn etc om det är större former?
Någon form av perforerat rör?
Eller det räcker med att suga i en hörna?
 
Till mitt vakuumkit fick jag med tjock filt som man kan lägga ut i en remsa från slanganslutningen och ut över en öppen yta. Luften går alltid ur påsen oavsett vad man stoppar i den. Tveksam till om filten behövs men om man villa på säkra sidan kan det vara en poäng och ha en liten kvadrat där man ansluter slangen.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag har själv ingen påse men ett vacumbord med dummiduk.
Jag tror att det är vinyl som används som fönster till kapell på båtar. Har själv funderat på det och skall kolla upp det vid tillfälle.
Använder även byggplast, åldersbeständig för div vacumlimmningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.