Håller på att kika på http://www.husochstuga.se/sv/articles/2.38.17743/fritidshus-hannele-marie. Stugan är tänkt att mestadels användas under sommarhalvåret och "underhållsvärmas" minst 10 grader med luftvärmepump under vinterhalvåret.

Min fundering är vilken stuga man bör satsa på då man ändå kommer måste ombesörja isolering själv.

Om man kör på en stuga med 90mm väggtjocklek så "räcker" det med silikon och isoleringstejp till väggarna? Dock är taket och golvet kvar att isolera.

Kör man på en stuga med 44mm väggtjocklek så får man isolera väggarna också (reglar, isolering, paneler etc).

Vad anser ni vara bäst hur ett långtidsperspektiv? Det skiljer ändå ca 60 000 mellan stugorna :x
 
Hej,
Är inte riktigt med på vad du menar med "silikon och isolreingstejp" - det är ju ingen isolering, möjligen tätning !?

90 mm tjocklek på virket är rätt usel isolering - tänk på att man behöver det även på sommaren för en dräglig innemiljö- jag kollade lite på riktiga timmerstugor när jag byggde fritidshus för 8 år sen och kom fram till att mindre än 150-200mm i princip krävde isoleringstillsats (även om man inte följer standardsen för bostadshus)...

"För att få en jämförelse mellan timmervägg och det man bygger idag, så har en normal yttervägg ett u-värde på 0,18- 0,23, tak mellan 0,09- 0,15, fönster 1,0- 1,6. Skulle man få en timmervägg att hamna på 0,23 måste den vara ca 60 cm" http://www.skogssverige.se/hur-hogt-u-varde-har-en-husvagg-byggd-av-6-resp-8-tums-timmer

Jag har 95mm glasfiberull i min stuga, i väggarna, 195 mm i golv o tak. Det räcker förvånansvärt långt för både sommar och vinter, även om det är långt ifrån villastandard. I detta håller jag 3-6 grader om vintern utan alltför elaka elräkningar, och det är inga problem att hålla det uppvärmt även i minus 25, även om kaminen och elementen går lite mer då förstås... :)

/K
 
T
Var i landet ska stugan stå? Det är ju viss skillnad på Västernorrland där TS bor och Stockholm eller för den delen Skåne...

Jag skulle inte tro att 90 mm trä utan annan isolering räcker till någonstans om man vill hålla grundvärme under vintern till en rimlig kostnad(eller funka en varm sommardag) och då kommer 56 mm tjockare träväggar att bidra till känslan av gediget hus men inte till isoleringen och värmen. Kalla väggar är ingen höjdare...

Vi har ungefär samma standard på isoleringen som klaskarlsson med ca 95 mm i väggarna och 95+95 i taket(tilläggsisolerade taket för några år sedan) men tyvärr bara 80-90 mm stenull i golvet och dålig vindtätning i trossbotten. Denna stuga ligger i Sthlms skärgård och vi håller den inte uppvärmd på vintern utan sätter på elementen och eldar i spisen(öppen planlösning) några timmar när vi kommer dit och brukar klara oss hyfsat på det.

Med tätt tak och dubbel isolering mot innan blev det en enorm skillnad på hur varmt det är/känns (även på golvet) och på hur fort vi kan få varmt när vi kommer dit på höst/vinter/vår.
Det är också jämnare temperatur på sommaren.

Vore det jag som skulle bygga den här stugan med de förutsättningar som beskrivs av TS så skulle jag välja den med 44mm vägg och lägga mellanskillnaden på att sätta ordentlig isolering i vägg, golv och tak. Med ordentlig så menar jag anpassat till orten så kanske 95-120 i väggar/golv i Mellansverige, dubbelt i taket och betydligt mer i både vägg och tak i norra Sverige.

Jag skulle också titta på välisolerade fönster/dörrar (dock inte PVC) - det är en engångskostnad och kommer att spara uppvärmning under lång tid framöver.
Ett byte av existerande(fungerande) fönster är nog svår att räkna hem på minskade uppvärmningskostnader men merkostnaden för bättre U-värde om man ska bygga nytt/måste byta är rimligare att få ekonomi på och komforten med bättre fönster är inte att förakta.
Har man tagit bort kallras och drag så är det inte orimligt att man kan sänka värmen ett par grader och därmed uppvärmningskostnaden också.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
Jag har 95mm glasfiberull i min stuga, i väggarna, 195 mm i golv o tak. Det räcker förvånansvärt långt för både sommar och vinter, även om det är långt ifrån villastandard. I detta håller jag 3-6 grader om vintern utan alltför elaka elräkningar, och det är inga problem att hålla det uppvärmt även i minus 25, även om kaminen och elementen går lite mer då förstås... :)

/K
Okej, så då är det bättre att välja 44mm väggtjocklek och isolera som du säger med 95mm i väggar och typ 195mm i golv och tak?

Får börja allt med att isolera golvet direkt då med andra ord för får ju inte isolera "ovanpå" golvet när man rest stugan? :) Får googla på lite guider om isolering. Jag är inte direkt snickare men har inte tummen mitt i näven heller. Behöver bara vägledning :)

Testarn skrev:
Var i landet ska stugan stå? Det är ju viss skillnad på Västernorrland där TS bor och Stockholm eller för den delen Skåne...

Jag skulle inte tro att 90 mm trä utan annan isolering räcker till någonstans om man vill hålla grundvärme under vintern till en rimlig kostnad(eller funka en varm sommardag) och då kommer 56 mm tjockare träväggar att bidra till känslan av gediget hus men inte till isoleringen och värmen. Kalla väggar är ingen höjdare...

Vi har ungefär samma standard på isoleringen som klaskarlsson med ca 95 mm i väggarna och 95+95 i taket(tilläggsisolerade taket för några år sedan) men tyvärr bara 80-90 mm stenull i golvet och dålig vindtätning i trossbotten. Denna stuga ligger i Sthlms skärgård och vi håller den inte uppvärmd på vintern utan sätter på elementen och eldar i spisen(öppen planlösning) några timmar när vi kommer dit och brukar klara oss hyfsat på det.

Med tätt tak och dubbel isolering mot innan blev det en enorm skillnad på hur varmt det är/känns (även på golvet) och på hur fort vi kan få varmt när vi kommer dit på höst/vinter/vår.
Det är också jämnare temperatur på sommaren.

Vore det jag som skulle bygga den här stugan med de förutsättningar som beskrivs av TS så skulle jag välja den med 44mm vägg och lägga mellanskillnaden på att sätta ordentlig isolering i vägg, golv och tak. Med ordentlig så menar jag anpassat till orten så kanske 95-120 i väggar/golv i Mellansverige, dubbelt i taket och betydligt mer i både vägg och tak i norra Sverige.

Jag skulle också titta på välisolerade fönster/dörrar (dock inte PVC) - det är en engångskostnad och kommer att spara uppvärmning under lång tid framöver.
Ett byte av existerande(fungerande) fönster är nog svår att räkna hem på minskade uppvärmningskostnader men merkostnaden för bättre U-värde om man ska bygga nytt/måste byta är rimligare att få ekonomi på och komforten med bättre fönster är inte att förakta.
Har man tagit bort kallras och drag så är det inte orimligt att man kan sänka värmen ett par grader och därmed uppvärmningskostnaden också.
I Sundsvallsområdet skall den stå.

Varför ej PVC-fönster?
 
T
Ang. PVC-fönster så är det nog mer en smaksak och dålig erfarenhet av dem. Dock var det länge sedan, när jag fortfarande arbetade som hantverkare, och de har (väl?) blivit bättre med åren.

Jag har sett fönster som gulnat och det är inte lätt att måla om dem med en färg som fäster, jag har sett fönster där man haft träkärna och pvc-"skal" som ytskikt där trät ruttnat osv.

Jag har lite svårt för saker som marknadförs som underhållsfria, det brukar betyda "omöjliga att underhålla" och även om något tekniskt kanske fungerar så är det inte alltid så att det är så snyggt med tiden.

I det fallet så föredrar jag träfönster som målats med ett bra färgsystem som jag tror på och som jag kan underhålla själv när det krävs.

Till slut handlar det även om utseende - jag upplever PVC-fönster eller aluminiumklädda fönster som ganska fula med platt och "död" yta. Jag har heller inte sett någon som tillverkar PVC-fönster med profilering som tilltalar mig utan det är ofta fyrkantigt och livlöst.

Isoleringstjocklek - titta lite på u-värdet på väggen/taket med olika tjocklekar, antalet gradtimmar på ett år och räkna på hur mycket förluster du har så du vet hur mycket tillförd värme som behövs. Titta också på ytan på fönstren och dörren och vilket u-värde de har.

Det är rätt stor andel av förluster som går via fönster/dörrar. Efter fönster och dörre så är det väl väggar och tak som är "värst" - väggar för att det är så stor yta och tak för att värmen stiger. Ett hyfsat välisolerat men framför allt vindtätt golv är viktigt för att det ska kännas skönt för fötterna - och då kommer det upplevas som varmare.

Du kan läsa mer på energimyndighetens sida.

Sen ska man inte glömma bort att det är en liten stuga och ni kommer vara där liten del av året och satsar på en lv-pump som är effektivare än vanliga elradiatorer. Dock är verkningsgraden lägre när det är riktigt kallt, som det kan vara i Sundsvallsområdet på vintern :)

Det är ju alltid en avvägning hur mycket man ska lägga på investering för isolering och löpande kostnad för uppvärmning.
 
Tack för givande svar. Finns det förresten några bra guider för dummies hur man isolerar från grunden? Vad det ska vara för något mer är bara t ex glasull. Antar att golv och tak är "svårast" att isolera?
 
T
Visst! Kolla tillverkarnas hemsidor så får du massor med info.
Både instruktioner, filmer och annat underlag.
Sen kan du nog söka på forumet här också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.