Hej!

Jag och sambon köpte en IKEA-fläkt till vårt nya kök i lägenheten. Dock visade det sig att vår brf inte tillåter fläkt med motor, vilket visade sig vara väldigt vanligt.
Hur som haver försöker jag komma på vilken typ av fläkt vi istället kan köpa, som helst ska vara så billig som möjligt.

Vi vill inte ha en som monteras under skåp utan en väggmonterad kåpa. Går det att använda bara kåpan och sätta in något slags spjäll eller måste jag skaffa en sk. Alliancefläkt?

Fastighetsteknikern säger följande:

"Det finns en sugande fläkt på taket som är tryckstyrd och inställd på att hålla ett konstant tryck.
I kökskåpan finns ingenting utom ett spjäll som större delen av dygnet är stängt och öppnas vid matlagning. Då sjunker trycket i takfläkten vilket gör att fläkten ökar i varvtal och återställer trycket.
När spjället är öppet har du ett forceringsflöde. Spjället stängs med hjälp av en timer eller så stänger du det manuellt när du är klar med matlagningen"

Måste jag ha en tråkig och dyr alliancefläkt eller vilka lösningar finns det?

Ha det gott!
 
Sätt in kolfilter i fläcken och låt luften återcirkulera i lägenheten
 
Är du sambo med "Byggtrixx"? Om inte så skriver två olika familjer om exakt samma "fel", bägge köpt fläkt innan dom tagit reda på fakta, bägge köpt Ikea-fläktar.
https://mobil.byggahus.se/forum/showthread.php?t=262714&goto=newpost

Det finns snygga spiskåpor för frihängande på vägg. Tex Franke & Fjäråskupan har modeller utan motor men med spjäl.

http://www.franke.com/content/kitch...ter/byinstallationtype/flaektar/spiskapa.html

http://fjaraskupan.se/produkttyp/vaggmonterade/
 
Demmpa skrev:
Är du sambo med "Byggtrixx"? Om inte så skriver två olika familjer om exakt samma "fel", bägge köpt fläkt innan dom tagit reda på fakta, bägge köpt Ikea-fläktar.
[länk]

Det finns snygga spiskåpor för frihängande på vägg. Tex Franke & Fjäråskupan har modeller utan motor men med spjäl.

[länk]

[länk]

Nej det verkar vara fler än jag som gjort bort sig!

Om jag använder en fläkt med ett spjäll som antingen är stängt eller öppet, och sedan gör ett hål i detta för ett grundflöde. Skulle det kunna funka om jag får det rätt? Hur får jag ett forceringsflöde?
 
  • Gilla
Byggtrixx
  • Laddar…
Jag omformulerar min fråga: vad är det för skillnad på en "ventilerad" fläkt, och en fläkt som är anpassad för centralventilation med grund- och forceringsflöde?
 
Du skall inte ha en fläkt, du skall ha en spiskåpa.
Spiskåpan har ett spjäll, ofta med en timer, som öppnas och låter den centrala frånluften suga ut bacondoften.
 
gaidin skrev:
Du skall inte ha en fläkt, du skall ha en spiskåpa.
Spiskåpan har ett spjäll, ofta med en timer, som öppnas och låter den centrala frånluften suga ut bacondoften.
Har kikat på denna från Gorenje:

http://www.gorenje.se/produkter/gastronomi/modeller/flaktar/278295

Den saknar dock grundflödet, så antingen är den stängd eller öppen. Går det att skapa ett grundflödet på fläktar likt denna?
 
O
Varför vill du ha grundflödet? Den ska väl bara vara öppen vid matlagning?
 
Odjuret skrev:
Varför vill du ha grundflödet? Den ska väl bara vara öppen vid matlagning?
Det finns en centralfläkt på taket med ett konstant tryck, om spjället alltid är stängt (förutom vid matlagning) borde jag tappa ventilationen i lägenheten då?
Har förvisso ventilation i badrum & sovrum också.
 
Sovrum, vardagsrum etc ska ha tilluft.
Kök, badrum etc ska ha frånluft
 
På min gamla franke så var det en bit av spjället som var öppen även när det var stängt som grundflöde. Det kunde även brytas av en bit till av spjället för högre grundflöde
 
Demmpa skrev:
Är du sambo med "Byggtrixx"? Om inte så skriver två olika familjer om exakt samma "fel", bägge köpt fläkt innan dom tagit reda på fakta, bägge köpt Ikea-fläktar.
[länk]

Det finns snygga spiskåpor för frihängande på vägg. Tex Franke & Fjäråskupan har modeller utan motor men med spjäl.

[länk]

[länk]

Tacobob skrev:
Nej det verkar vara fler än jag som gjort bort sig!

Om jag använder en fläkt med ett spjäll som antingen är stängt eller öppet, och sedan gör ett hål i detta för ett grundflöde. Skulle det kunna funka om jag får det rätt? Hur får jag ett forceringsflöde?
Haha va inte ensam om detta, känns skönt :D
Jag har kollat på spiskåpa från Franke nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.