Ska bygga ett nytt fritidshus på 55 kvm i Skåne.
Huset kommer att användas 8-12 veckor varje sommar.
Sedan kanske 4-5 övriga helger under året, oftast höst eller vår, endast någon enstaka helg på vintern.

Vi kommer troligen att gjuta en platta att ställa huset på.

Men hur ska vi tänka med uppvärmningen?

Golvvärme i plattan är ju bra och smidig när man ändå gjuter, men som jag förstår det ett trögstartat system?
Sedan undrar jag om det kan skadas om det är helt avstängt flera månader över vintern?

Ett alternativ som nämnts är luftluft värmepump,
Vad kan detta kosta att få in vid nybyggnation?
Och är det ett bra alternativ?
En fördel som jag förstått det är att det kan fungera som en aircondition på sommaren, det kan annars bli mkt varmt med stora fönster i söderläge.
En annan fördel är om man kan styra från telefon när man är på väg till stugan.
Men klarar en pump hela huset på 55kvm ( det är inte speciellt öppen planlösning)?
Behöver man komplettera med vanliga element?

Andra alternativ?
 
Ingjuten golvvärme är som du säger bra, men trögstartat och kräver ju ett system för att värma vattnet. Du skulle kunna köra luft/vatten men det blir ett rätt dyrt för så få tillfällen.

jag skulle definitivt satsa på luft/luft. Kostar max 20000 kr installerat och klart för den husstorleken, även med sms-styrning. Funkar året runt och kan även producera kyla vilken kanske är mer aktuellt i ditt fall.

Jag ska också bygga nytt fritidshus och har beställt en Mitsubishi EF35 med Airpatrol sms-stryning.

Bör nog kompletteras med elradiatorer under fönster i sovrum.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Ingjuten golvvärme är som du säger bra, men trögstartat och kräver ju ett system för att värma vattnet. Du skulle kunna köra luft/vatten men det blir ett rätt dyrt för så få tillfällen.

jag skulle definitivt satsa på luft/luft. Kostar max 20000 kr installerat och klart för den husstorleken, även med sms-styrning. Funkar året runt och kan även producera kyla vilken kanske är mer aktuellt i ditt fall.

Jag ska också bygga nytt fritidshus och har beställt en Mitsubishi EF35 med Airpatrol sms-stryning.

Bör nog kompletteras med elradiatorer under fönster i sovrum.
Intressant!
Det var ju faktiskt en snygg värmepump du köpt,
Bör den klara 55kvm tro?

Sms-styrning,tillval? Pris?

Är det så att man alltid ska placera element just under fönster?
 
T
Anledningen till att radiatorer placeras under fönster är att motverka det kallras som kan uppstå innanför fönstret. Den varma luften kring radiatorn stiger och värmer den (eventuellt) kalla luft som kyls ner av ett sämre isolerande fönster och annars "faller" mot golvet och sen "rinner" ut över golvet.

Glöm inte att det är mycket dyrare att använda lv-pumpen för att kyla än för att värma. Annars är det en bra funktion för de värsta högsommardagarna så man kan stå ut om det blir väldigt varmt.

En lv-pump kan ju hålla grundvärme i huset billigare än elradiatorer och sen kan du höja när du/ni ska dit. Kan nog finnas gsm-styrda varianter för det, har inte kollat.
Snabb uppvärmning när ni kommer dit är ju annars en braskamin.

Det förutsätter nästan en öppnare planlösning eller att man möjliggör spridning av värmen mellan rummen med ventiler mellan rummen, möjligen med fläktar för att få rotation på luften. Risken med ventilerna är att de släpper igenom mycket ljud också så titta efter ljuddämpande varianter.

Kan ni redan i planeringsstadiet ta hand om de här sakerna så borde det inte vara omöjligt att få till det.
 
savio skrev:
Funderat vidare på element.
Är det viktigt att de placeras under fönster?

Har tittat på Adax element som är snygga.
Är det bara att köpa ett sådant per rum och välja stickkontakt och koppla in efter inflytt?
[länk]

Och vad väljer man för spänning och effekt?
Vi har ett adax neo och skulle inte rekommendera det, största felet är att det inte har något minne så vid minsta strömbortfall så tappar det alla inställningar och återgår till att värma till 22grader.
Det kan inte heller styras centralt, så det är nog ingen bra lösning till ett fritidshus.
 
55 m² är inga problem att värma även med en liten luftvärmepump. Speciellt inte om det är nybyggt. Värre då med att planlösningen inte är speciellt öppen. Räkna med att du tappar minst en grad i temperatur för varje dörr som värmen skall passera från pumpen. Givetvis under förutsättning att dörren står vidöppen. Skall du ha någon dörr stängd måste du komplettera med annan värme där. Det är hur som helst en bra idé att ha ett par elradiatorer som backup ifall luftvärmepumpen skulle få driftstörningar.

Hur skall du göra med värme när du inte är där? Detta med elradiatorer som backup gäller framför allt om du skall ha värme på för eventuell vattenlednings skull. Har du helt avstängt när du inte är där så minskar det behovet.
 
Testarn skrev:
Anledningen till att radiatorer placeras under fönster är att motverka det kallras som kan uppstå innanför fönstret. Den varma luften kring radiatorn stiger och värmer den (eventuellt) kalla luft som kyls ner av ett sämre isolerande fönster och annars "faller" mot golvet och sen "rinner" ut över golvet.

Glöm inte att det är mycket dyrare att använda lv-pumpen för att kyla än för att värma. Annars är det en bra funktion för de värsta högsommardagarna så man kan stå ut om det blir väldigt varmt.

En lv-pump kan ju hålla grundvärme i huset billigare än elradiatorer och sen kan du höja när du/ni ska dit. Kan nog finnas gsm-styrda varianter för det, har inte kollat.
Snabb uppvärmning när ni kommer dit är ju annars en braskamin.

Det förutsätter nästan en öppnare planlösning eller att man möjliggör spridning av värmen mellan rummen med ventiler mellan rummen, möjligen med fläktar för att få rotation på luften. Risken med ventilerna är att de släpper igenom mycket ljud också så titta efter ljuddämpande varianter.

Kan ni redan i planeringsstadiet ta hand om de här sakerna så borde det inte vara omöjligt att få till det.

Tack för bra svar!
Jag förstår det med kallras och element under fönster nu.
Men hur viktigt är det, känns det som att jag måste ha element under alla fönster?

Planlösningen är inte så värst öppen, jag tar en bild och bifogar i tråden.
Det med planeringen innan bygget, tar tacksamt emot hjälp!
Är för dålig på detta helt enkelt.

Jag visste inte att det var dyrt att använda kyla från pumpen.
Men som du säger, heta sommardagar, då är det nog värt det.
Vi kommer att ha stora fönsterpartier mot söder :eek:
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se bifogad planlösning.

Räcker det med luftluft eller behöver jag komplettera med elradiatorer?

Gällande hur varmt man har på vintern som någon frågade.
Jag vet inte riktigt, kan man ha det helt avstängt?
Eller, rekommenderas underhållsvärme? 12 grader?
 
Peter2400 skrev:
Vi har ett adax neo och skulle inte rekommendera det, största felet är att det inte har något minne så vid minsta strömbortfall så tappar det alla inställningar och återgår till att värma till 22grader.
Det kan inte heller styras centralt, så det är nog ingen bra lösning till ett fritidshus.
Ok, tack för svar!
Synd.
Tips på andra element som är snygga?

Hur menar du med styras centralt? Finns element som man kan styra från annan ort precis som man kan med vissa luftvärmepumpar? En sån LV pump ska jag ha)
 
savio skrev:
Tack för bra svar!
Jag förstår det med kallras och element under fönster nu.
Men hur viktigt är det, känns det som att jag måste ha element under alla fönster?
Elementen kan bara motverka kallraset om de värmer med betydande effekt. Om du vill ha maximalt utbyte av värmepumpen skall du bara ha elementen som reserv vid de tillfällen värmepumpen inte räcker till.

Sedan beror det på fönstren. Många nybyggda hus för permanentboende har bara golvvärme. Är det bra fönster blir det inte så mycket kallras.

Det är också en fråga om hur känslig man är. Mitt hus värms större delen av vintrarna utan hjälp av element. Jag störs inte av kallras. Men visst är det varmare i vardagsrummet där pumpen och rörspisen finns än det är i sovrummet.

savio skrev:
Jag visste inte att det var dyrt att använda kyla från pumpen.
Men som du säger, heta sommardagar, då är det nog värt det.
Vi kommer att ha stora fönsterpartier mot söder :eek:
Man behöver mer värme än kyla. Jag har en del fönster åt söder. Varma dagar blir det lätt över 30º inomhus. I år har jag inte behövt kyla någonting, men förra sommaren var det varmare. Då gjorde jag av med 6 kWh till kyla i juli och 8 kWh i augusti. Då kylde jag bara på varma kvällar och nätter. Kyler man på dagarna också går det mer, men man får kyla mycket innan det blir ruinerande.
 
savio skrev:
[bild]

Se bifogad planlösning.

Räcker det med luftluft eller behöver jag komplettera med elradiatorer?

Gällande hur varmt man har på vintern som någon frågade.
Jag vet inte riktigt, kan man ha det helt avstängt?
Eller, rekommenderas underhållsvärme? 12 grader?
Det ser ut som att det inte är så öppet så jag skulle nog satt radiatorer - om värmepumpen tar det mesta behöver dom ju som sagt inte gå så mkt...

Man kan kallställa ett hus, men då bör det vara byggt för det. Man måste också tänka på att tömma vattenledningar etc Jag byggde mitt hus utan plast i isoleringen tex just för att kunna kallställa det och inte riskera omvänd kondensation på tex våren, har dessutom en tömmningspunkt för vatten under huset.
Dock har jag hitills (8 år sen det byggdes) aldrig kallställt det utan kör med 6 graders underhållsvärme. Jag är där på vintern också ibland så det går lite snabbare att få upp värmen då, bara att SMSa en dag innan så slår elementen igång (har ännu ingen LV-pump)...

/K
 
Tack för svar!
Var placerar jag lvpumpen, vid öppningen mellan kök och hall?

Så, rekommendationen verkar vara:
*Gjuten plattan UTAN golvvärme.
* luftluft värmepump som man kan styra på distans med telefon.
* el element som komplement vid behov.

Stämmer detta?

Hur många elementet behöver jag ordna?
Ska jag själv köpa med stickpropp och sätta in efter inflytt?
Eller ska jag be husleverantören dra kablar och göra fast installation?
Vilken typ av element?
 
Jag håller också på att renovera sommarstuga. En sak du bör tänka på iom att du inte kommer ha huset fullt uppvärmt året runt är golven. Golven i ett hus som är kallställt eller bara har underhållsvärme tar lååååång tid på sig att värmas upp.
Personligen avskyr jag kalla golv och vill man slippa gå omkring i kanintofflor så kan jag varmt (!) rekommendera värmefolie i golven. Jag har det i friggeboden där vi bor under renoveringstiden och det kommer även läggas in i stugan. Värmefolien är också trög men när golvet väl kommit upp i värme så är det skööööönt och man behöver dessutom inte lika hög temperatur på luften i huset. Värmefolie har ju också den egenskapen att den är okänslig för frost plus att den är relativt enkel att byta om något skulle hända.

Som det är nu så drar jag på golvvärmen när vi kommer dit på en vinterfredagskväll, plus ett väggelement med fläkt för omedelbar uppvärmning. Hela kvällen är golven fortfarande kalla men vid läggdags kan man stänga av väggelementet och sen räcker golvvärmen att hålla en skön temp resterande tid. Har för mig den ligger på ca 700 Watt för ca 12 kvm. Självklart kan man koppla in sms-styrning men det har inte blivit av än. Energiförbrukningen har jag faktiskt ingen koll på men med tanke på hur sällan man är där struntar jag i om det kostar lite mer. Komforten är värd mycket....
 
Redigerat:
Okej, vad är golvfolie egentligen då?
Skillnad på det och golvvärme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.