Hallå ja,

Brukar förstå det mesta vad gäller snickeriteknik men denna går jag lite bet på trots att jag sett den 2ggr... Han pratar om att man måste byta fräsriktning halvvägs för att inte fräsa mot fiberriktningen. Jag kan förstå man måste byta mellan höger/vänstersida på ämnet men inte halvvägs in på en och samma sida och samma planka. I min värld är det som att hyvla halva plankan från ena hållet och andra halvan från andra hållet.

Det är ju ingen random garagesnickare på youtube utan han verkar veta vad han pratar om.

http://www.finewoodworking.com/how-to/video/template-routing-basics.aspx

Hjälp!
 
Ola C skrev:
Hallå ja,

Brukar förstå det mesta vad gäller snickeriteknik men denna går jag lite bet på trots att jag sett den 2ggr... Han pratar om att man måste byta fräsriktning halvvägs för att inte fräsa mot fiberriktningen. Jag kan förstå man måste byta mellan höger/vänstersida på ämnet men inte halvvägs in på en och samma sida och samma planka. I min värld är det som att hyvla halva plankan från ena hållet och andra halvan från andra hållet.

Det är ju ingen random garagesnickare på youtube utan han verkar veta vad han pratar om.

[länk]

Hjälp!
Jag tror att det har att göra med att han inte fräser strikt längs fiberriktningen Det är ju en konvex och en konkav yta.

Om du tittar på den andra cirkelformade saken han fräser så tycker jag att man förstår lättare varför han vänder håll. Jag tänker att han applicerar samma teknik även på den första svagt V-formade prylen, där är ju skillnaden i fiberriktning betydligt mindre, men jag antar att samma teori kan appliceras här.

Bara gissningar dock.
 
Japp, det gäller att planera skären så att fibrerna inte "lyfts". Hinner inte skriva så mycket nu, men denna bild kan kanske ge en viss förståelse:

understanding_wood_08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo den där bilden är ju precis som en hyvel.

Jag fatta när jag rita upp den där galgformen i paint, det var den jag gick bet på. Skulle man handhyvla den skulle det väl göras i pilarnas riktning. Lite lurigt det där om man jämför med en helt rak bit. Hur liten ås ska det vara för att man ska byta håll på mitten...**

**Edit: Fatta väl det också när jag ritade upp det. Ganska självklart egentligen.

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.