1,7 m fyll för en altan!? Nja kan ju inte vara roligt någonstans?
 
20150716_194452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är altanen och så ser ni gruset som ligger itanför
 
Marilis skrev:
Jag förstår inte riktigt. Altanen är gjuten i betong. De gjorde en form av plankor och göt. Den finns 10 cm isolering i den om det påverkar nåt. Tomten kommer självklart formas så den lutar från huset. Måste jag alltså ha grus mot altanen. Då blir jag skogstokig. Det förstör hela min planering!
Nu verkar ju inte uppfyllnaden vara alls så hög som det lät i dina tidigare inlägg men om du tar bort gruset ner till marknivån, ser du då grus in under plattan? I så fall kommer gruset under plattan att vartefter börja flytta sig utåt om du inte har någon motfyllning (Sand, jord, grus).
Betongen måste ju altså gå ner i marken en bit under omgivande mark om du ska kunna vara utan motfyllning.

Det grus som ligger utanför kan ju av den som gjöt ha varit till för att hålla formplankorna på plats och att du har betong ner under marknivån.
 
Redigerat:
Njaa, mängdberäkning av fyllnadsmaterial beror ju lite på vilket material som använts. Men ex. så har kross i storleken 0 - 32mm en densitet på ca 2 när det packats. Så 538 ton blir drygt 250 kbm.

Om man då dessutom lägger på den extra ytan runt hus, garage och altan så blir 1m runt dessa ca 100 kvm. Så du har alltså ca 250 kbm på 310 kvm.

Då börjar det låta nästan rimligt, tycker jag.
 
Men som sagts, av bilden så ser det inte ut som huset står högre än marken runt om. Så det kanske blir väl mycket grus ändå.
 
Huset står inte högre än övriga tomten. Inte så man ser det med blotta ögat i alla fall.
Jag blir nästan glad om någon säger att dessa summor är rimliga. Då kan jag ju vara nöjd med det svaret och lämna detta bakom mig:)
 
orparn skrev:
Nu verkar ju inte uppfyllnaden vara alls så hög som det lät i dina tidigare inlägg men om du tar bort gruset ner till marknivån, ser du då grus in under plattan? I så fall kommer gruset under plattan att vartefter börja flytta sig utåt om du inte har någon motfyllning (Sand, jord, grus).
Betongen måste ju altså gå ner i marken en bit under omgivande mark om du ska kunna vara utan motfyllning.

Det grus som ligger utanför kan ju av den som gjöt ha varit till för att hålla formplankorna på plats och att du har betong ner under marknivån.

20150604_154935.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut under betongen. Har ingen aning om hur det ser ut under detta.
 
20150604_154931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Det är inte så att entreprenören slänger sig med teoretisk fast kubik ( tfk )

Dvs man mäter upp volym ( tfk )

När man sedan gräver upp så lukras materialet upp och växer i volym, likaså vid återfyllnaden.

Har ett svagt minne av att en m3 lös är ca 1,5-2 x av en 1m3 tfk.

Kan vara så att dom inte tänkte på det när dom räknade.
 
Då är det en vot gjuten i ytterkant på plattan men du måste ju minst ha kvar fyllning så det täcker frigoliten som ser ut att sticka ut under gjutformen.
 
D09 skrev:
Det är inte så att entreprenören slänger sig med teoretisk fast kubik ( tfk )

Dvs man mäter upp volym ( tfk )

När man sedan gräver upp så lukras materialet upp och växer i volym, likaså vid återfyllnaden.

Har ett svagt minne av att en m3 lös är ca 1,5-2 x av en 1m3 tfk.

Kan vara så att dom inte tänkte på det när dom räknade.
Entreprenören har endast angett antal ton massor det gått åt
 
Då bör de kunna redovisa följesedlar eller transportnotor. Som iofs. kan vara hur fakade som helst, men även halvskumma entreprenörer drar sig för att rakt av förfalska dokument.
 
Marilis skrev:
538 ton blir 358 kubik..Slår man ur det på 210 kvm så blir det 1,7 m fyll!!
Höja 30cm, 210 kvm, behöver 63 kubik. Säg 70 för att vara praktisk.
432 ton är definitiv fel fakturerad.
 
Redigerat:
L
Marilis skrev:
Jag förstår inte riktigt. Altanen är gjuten i betong. De gjorde en form av plankor och göt. Den finns 10 cm isolering i den om det påverkar nåt. Tomten kommer självklart formas så den lutar från huset. Måste jag alltså ha grus mot altanen. Då blir jag skogstokig. Det förstör hela min planering!
Jag kanske är okunnig men förstår inte varför du inte skall kunna ha gräs ända fram. Nu när betongen har torkat tar du bort de översta 10-15cm med makadam. sedan fyller du på med jord. Sedan kommer gräset utan problem.
 
  • Gilla
Marilis
  • Laddar…
Matstj skrev:
Höja 30cm, 210 kvm, behöver 63 kubik. Säg 70 för att vara praktisk.
432 ton är definitiv fel fakturerad.
Den tillkommer visserligen en del massor till uppfarten intec 432 ton...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.