Pen skrev:
Jag ligger under mine.nu - se

[länk]

som ju ägs av DynDNS. Är lite osäker på om man kan transferera den till annan registrar men det kanske går.
Utan att ha kollat speciellt, så ja. Det går för det mesta. Det kan vara lite krångel, men gå skall det göra. Själv så har jag inte orkat, utan har två tjänster. En för domänen och en för mail. Det är inga jättepengar så det spelar ingen större roll.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Pen skrev:
Jag ligger under mine.nu - se

[länk]

som ju ägs av DynDNS. Är lite osäker på om man kan transferera den till annan registrar men det kanske går.
Äger man domänen ska man kunna flytta den till vilken DNS-tjänst som helst. Kontakta den du vill flytta till och låt dem sköta det administrativa. Jag flyttade en existerande domän till one.com. För att vara kund hos one.com måste domänen ligga där, och jag tror en stor del av deras inkomster kommer från domänhanteringen. Domänen kostar ungefär lika mycket som deras webbhotell/mail etc, men jag tror domänkostnaden är lika stor oberoende av vem som hanterar den.
 
För att återgå till det egentliga ämnet så blev det till slut en Linksys EA6200 för min del. Efter några timmars test så får den godkänt. Jag kommer nog till och med att låta WLAN vara aktiverat som komplement till min accesspunkt eftersom det blev nästan 50Mbps genom betongbjälklaget (mätt rakt ovanför). Återstår förstås att se hur stabil den är innan jag ropar hej.

Ett litet minus för att det var lite trixande att gå förbi Linksys cloudbaserade "smarta" setup - men nu går den att nå via routeradressen på klassiskt maner.

Pen
 
Ska få fiber snart och kommer använda stationär dator och wifi till två mobiler, har glocalnets zyxel router nu och har noll täckning i källaren. Hade kanske varit bra med "gäst wifi" så man kan ha den typ upplåst. Behöver tips å förslag på router, kanske ska vara en med riktbar antenn för att slippa ha två st?
 
A
Köp en Asus router i prisklassen 500 & uppåt
 
peternicklas
Eller en Netgear 7000. Fungerar mycket bra med lång räckvidd på båda WiFi näten.
 
Om du har noll i täckning idag så undrar jag om du verkligen kan få någon täckning genom att bara köpa en ny router. Har du betongbjälklag? Tjocklek? Ligger rummet diagonalt genom betongen sett från routern (låååång väg för radiovågorna genom betong)? Överväg att flytta routern, köra repeater eller extra accesspunkt.

Jämför olika märkens Wifi här:
http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/bar/111-2_4-ghz-dn-c
och dissa de modeller som inte finns där eller i någon annan jämförelse.
 
Redigerat:
peternicklas
Pen skrev:
Om du har noll i täckning idag så undrar jag om du verkligen kan få någon täckning genom att bara köpa en ny router. Har du betongbjälklag? Tjocklek? Ligger rummet diagonalt genom betongen sett från routern (låååång väg för radiovågorna genom betong)? Överväg att flytta routern, köra repeater eller extra accesspunkt.

Jämför olika märkens Wifi här:
[länk]
och dissa de modeller som inte finns där eller i någon annan jämförelse.
Min Netgear skickar signal genom ett 20 cm. tjock betongbjälklag på båda banden. Visst är det skillnad mellan olika WiFi routers.
 
Jo det är valvat betonggolv, tror tio centimeter? Stämmer nog det du säger om diagonalt, är då jag har sämst. har både dålig wifi och 4g där och det måste ju inte vara superbra täckning i källaren men man vill ju ha en så bra signal som möjligt om man ändå ska köpa en ny. Tackar för tips om jämförelsesajter☺ såg dem hade en för 199kr nånstans utan garanti! Man får väl inte ens sälja nåt utan garanti?? 500 å uppåt är en bra prisnivå då alltså....man behöver ju inte det senaste precis, vill bara att det ska funka så bra som möjligt utan krångliga inställningar
 
Asus rt n18u verkar ha dem flesta funktionerna utom 5ghz, när behöver man båda banden? Förresten bra spann mellan asus för 500 och en netgear 7000😆😆😆 archer c5 verkar prisvärd oxå
 
Redigerat:
5 GHz är bra om man har många grannar, 2,4 GHz-bandet är rätt överbefolkat idag. Men 5 GHz kräver ju att man har prylar som stödjer det (hos oss är det bara mobiltelefonerna i dagsläget).
 
Tips: Med gratis appen Wifi Analyzer (Android) så kan du mäta upp signalstyrkan på olika platser i huset. Du kan även se dina grannars Wifi och om de konkurrerar med din frekvens.

Min nya Linksys ger -25dB innan betongvalvet -40dB signal rakt genom betongvalvet och -80dB diagonalt genom betongvalvet. I den diagonala änden har jag flera grannars Wifi med lika stor signalstyrka.
 
Då ska jag absolut ha 5ghz har ett par grannar som säkert kan suga en del annars..bra tips att mäta förlusterna oxå, ska absolut göra det☺
 
-50db i samma rum som routern och rakt under i källaren. Altan och övriga huset -75 eller sämre😢
 
Såg att du vart tipsad om ASUS, själv säger jag undvik ASUS!

Sitter med en av deras absolut dyraste, ASUS RT-AC87U där 5GHz-nätet är ur funktion och där den droppar både trådat och trådlöst med jämna mellanrum. Spelar ingen roll heller att jag kör med Merlins FW heller, samma sak där... Så det verkar vara hårdvaran som spökar rejält!

Kommer ersätta allt med en lösning från https://www.ubnt.com/ snart. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.