Har ett stenhus byggt 1939 där det givetvis är gjutjärnsbrunnar i källaren.
Tanken framöver är att fräscha upp i källaren och då anses det väl som standard att byta ut de gamla gjutjärnsbrunnarna vad jag förstått, eller gäller det enbart om man renoverar i badrum? För brunnarna i sig fungerar jag fortfarande.

Hur bör jag resonera kring rören som ligger i golvet och ut mot gatan? En synlig stam syns ovanför golvet, och den är målad en gång i tiden och ser fräsch ut både in och utvändigt. Men under golvet, där ser man ju inte.

Några problem med avloppet har ej märkts av.

Tips och idéer? :)
 
Min far rev upp källargolven i bara farten när utgående rör knäckts av marktrycket, rören var nästan 50 år gamla, men dom kunde gott legat i 50 till.

I min egen kåk från 58 har jag 5 golvbrunnar, 3 stammar och ett ventilationsrör i källargolvet, jag skulle behöva bomba hela källaren ink flytta pannan för att byta allt, så det får ligga tills det blir nått uppenbart problem.
 
Då finns det alltså goda förhoppningar. Jag tänker att det borde finnas goda förhoppningar för mina rör då med för de ser nämligen fina ut det man kan se genom rensluckor och så.
 
Krilleman
Just gjutjärn är lite lurigt, kvaliteten förr var väldigt ojämn. Ett rör som är hur friskt som helst kan vara helt söndertrasat i nästa sektion en bit bort.

Har du möjlighet att byta (både synligt och dolt) så lägg några slantar på och gör det!
 
Ja, möjlighet har man ju. Behöver bila 10-12 meter totalt sett så det är ju en del.

Sen är frågan hur det ser ut utanför huset, och hur långt ut som isåfall behöver bytas. Har du någon uppfattning om det?
 
Krilleman
Det vet man aldrig hur det ser ut.

Det jag personligen gjort i mitt hus är att knackat upp allt under betongen och grävt under kantbalken där 110 röret går ut så man kommer åt senare när grunden ska dräneras och koppla på plasten.

På så sätt behöver jag aldrig mer göra detta ingrepp under min livstid inomhus. (y)
 
Det verkar klokt :) Svårt när man inte alls vet hur det ser ut, undra om det hjälper att filma? Det kanske ger lite bättre koll iaf.

Jag läste någonstans att avloppsrör sällan är gjutjärn i golvet utan där finns det ibland nåt stenrör av något slag.
 
TuXy skrev:
Det verkar klokt :) Svårt när man inte alls vet hur det ser ut, undra om det hjälper att filma? Det kanske ger lite bättre koll iaf.

Jag läste någonstans att avloppsrör sällan är gjutjärn i golvet utan där finns det ibland nåt stenrör av något slag.
Filma är inte fel. En USB kamera med lysdioder i änden av en 10m lång USB sladd fås för en spottstyver på ebay, läs hundring (sök på USB snake)
 
Lillmalen skrev:
Filma är inte fel. En USB kamera med lysdioder i änden av en 10m lång USB sladd fås för en spottstyver på ebay, läs hundring (sök på USB snake)
Jäklar va billiga kameror. Har du provat en sådan?
 
Krilleman
TuXy skrev:
Det verkar klokt :) Svårt när man inte alls vet hur det ser ut, undra om det hjälper att filma? Det kanske ger lite bättre koll iaf.

Jag läste någonstans att avloppsrör sällan är gjutjärn i golvet utan där finns det ibland nåt stenrör av något slag.
Jag hade gjutjärn hela vägen, men det kan lika gärna vara betong eller keramik.
 
krilleman_215 skrev:
Jag hade gjutjärn hela vägen, men det kan lika gärna vara betong eller keramik.
När är ditt hus byggt? Har du några bilder från bytet? :)
 
Krilleman
Nej tyvärr inga bilder på bytet, men det var mycket sand och runda stenar, huset byggt -58 på en ås.
 
Jo köpte in för att inspektera oljetråget på bilen ( oil sludge ) fungerade fint. Köpte 10 meters för framtida behov, har ett köksavlopp som "gurglar".

Jäklar va billiga kameror. Har du provat en sådan?
 
Lillmalen skrev:
Jo köpte in för att inspektera oljetråget på bilen ( oil sludge ) fungerade fint. Köpte 10 meters för framtida behov, har ett köksavlopp som "gurglar".
Har du provsmak på hur den filmar i mörka utrymmen? Typ ett avlopp eller så.
 
TuXy skrev:
Har du provsmak på hur den filmar i mörka utrymmen? Typ ett avlopp eller så.
Jodå det var rätt mörkt i oljetråget, gick in via röret för oljestickan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.