Hemmakatten
Vad är det för ras?
 
Anna_H skrev:
Vi har vanlig lucka (en chipad katt, en tatuerad), nästa gång får det nog bli något hemmabygge, eftersom jag inte vill förstöra isoleringen i de nya altandörrarna som ska in snart. Trixigt bara att bygga genom väggen, hur håller man rent den?
Man kan klä in tunneln med en plastmatta, nån kraftig slät variant. Stuvbutikerna brukar kunna avvara en lite slatt. I detta fall verkar det vara en vaxduk, inte så bra men fungerar hyggligt. Det kanske även finns kattluckor med extra lång tunnel. Man skulle egentligen behöva en lucka på både in- och utsida för värmeisoleringens skull.

2015-09-08 15.56.48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Vår kattlucka är brädfodrad i genomgången. På utsidan snyggt foder runt öppningen i samma färg som huset.
 
Hemmakatten skrev:
Vad är det för ras?
Min Vincent är en vanlig huskatt.

Bo.Siltberg skrev:
Man kan klä in tunneln med en plastmatta, nån kraftig slät variant. Stuvbutikerna brukar kunna avvara en lite slatt. I detta fall verkar det vara en vaxduk, inte så bra men fungerar hyggligt. Det kanske även finns kattluckor med extra lång tunnel. Man skulle egentligen behöva en lucka på både in- och utsida för värmeisoleringens skull.

[bild]
Min kattlucka jag har nu kunde man köpa till extra tunnlar till ifall man ville. ifall man t.ex ville sätta luckan i en vanlig vägg eller en väldigt tjock dörr.
 
KristinaRT
Tobias Pettersson skrev:
Bokade tid idag.
Kastrering
Vaxinering
Chippning
Idmärkning i örat.

Men var tvungen att höra av mig någon vecka innan om vilka chip min tänkta lucka godtog... så blev lite tidigare att bestämma mig än jag hade räknat med. Vet ju inte hur stor han tänker bli.
Glöm inte meddela försäkringsbolaget att han är kastrerad och märkt, hos vissa bolag kan man få viss rabatt på försäkringspremien om man gjort detta (vi har Agria, och där var det så)......
 
KristinaRT
Hemmakatten skrev:
Vår kattlucka är brädfodrad i genomgången. På utsidan snyggt foder runt öppningen i samma färg som huset.
Kan man få se en bild? Skulle gärna vilja ha något liknande, maken är av annan åsikt så vi har en pågående diskussion hemma :)
 
Hemmakatten
Såg att bilderna blev suddiga men det får ni leva med.

DSC_0443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden från utsidan får ni bortse från de ofärgade regelbitarna. Vi hade nämligen en hundvalp som kom på att även han kunde krypa ut genom kattluckan. Har bara glömt att ta bort reglarna, hemmablind som man blir. Det ni ser till höger är foder och karm till ytterdörren. Väggen är nog uppåt 40 cm, från ytter- till innervägg.

DSC_0444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kattluckan inifrån. Kattluckan har jag köpt för ca 8 år sedan via internet uppifrån Norrland där det var någon som tillverkade katt- och hundluckor i olika storlek. Just denna är för större katt/liten hund. Den är mycket gedigen gjord och sluter helt tätt när den är stängd, dvs
inget drag. Sitter i hallen. Brunmålad eftersom vi har en vägg i valnöt.
 
Redigerat:
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Hemmakatten
En vanlig bondkatt blir (för det mesta) inte större än den går igenom en vanlig (liten) kattlucka. Anledningen till vår extrastora kattlucka är dock att vi hade en bondkatt som var riktigt stor, vägde nog uppåt 9 kg. Undantaget som bekräftar regeln... :)
 
Jo har alltid funnits katter runtomkring samt i familjen i mitt liv, 90% av de vanliga hus/bondkatter och de har inte varit speciellt stora förutom några enstaka. Polaren har en mainecoon på 6månader som redan väger över 6kg... Läser man recensionerna om luckorna med chip så skriver de flesta att luckan är liten, skulle tagit den större osv.. Vet inte om de luckorna är mindre i storleken eller om det är de med större raskatter som står för de flesta inköpen av de luckorna.
 
Är man van så kan man känna chipet genom huden.
 
Vi har kattlucka med chipläsare inbyggt. Vår katt kommer och går som han vill, andra katter kommer inte in. I början blev han lite rädd för "klicket" när luckan låstes upp, men nu har han vant sig.

Klart värt pengarna!

Mitt tips är att försöka sätta kattluckan där det inte gör något om det drar lite. Källare, garage eller uterum - vi har själva det sistnämnda. Därifrån en enkel lucka in i vardagsrummet.
 
KristinaRT
Vi har problemet att det är murat/tegel på bottenvåningen, så det är lite svårt att göra hål för en kattlucka där. Å andra sidan har vi panel på balkongen där katten kommer upp, men då vill man ju gärna ha det snyggt eftersom det syns en del....
 
AndersPS skrev:
Vi har kattlucka med chipläsare inbyggt. Vår katt kommer och går som han vill, andra katter kommer inte in. I början blev han lite rädd för "klicket" när luckan låstes upp, men nu har han vant sig.

Klart värt pengarna!

Mitt tips är att försöka sätta kattluckan där det inte gör något om det drar lite. Källare, garage eller uterum - vi har själva det sistnämnda. Därifrån en enkel lucka in i vardagsrummet.
Vet du vad ni har för lucka?
 
Tobias Pettersson skrev:
Vet du vad ni har för lucka?
Ja, det är en Sureflap XL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.