Jag har betongbjälklag och en rätt slät yta i taket på betongen. Betongen är dock gjuten i "sektioner" så det diffar någon millimeter här och var och speciellt där hörnen på skivorna i gjutformen har mötts.

Min första tanke var att putsa taket men den yta jag testat lite på tar inte fast då ytan är för slät. En målare jag pratade med sa att det i så fall måste fästas putsnät och sen putsa på det men då blir det närmare 20 mm tjockt menade han.

För att spara tid (och pengar) tänkte jag nu om jag skulle limma upp renoveringsgips i taket istället. Tanken är då att ta något lämpligt lim (kanske gipsputs?) dra på på baksidan av en skiva och trycka upp den i taket med en gipslyft.

Verkar det vettigt eller skjuter jag mig i foten här...?
 
Jag trpr du får det lika svårt att få jämnt tak ändå. Det kommer bli vågit, en egenskap som syns tydligt i släpljus.
Renoveringsgips som är 6mm tjockt kompenserar inga ojämnheter mer än inom 300-400mm, på sträckor över det så följer den underlaget.
Ev kan 13mm gips fungera, men det väger rätt mycket oh du behöver många stöttor för att kunna limma upp det.
Jag tror att en uppreglning med glespanel och kilar som vägs in, och sen vanlig takgips eller annan takskiva är rätt vettigare.

Jag gjorde en uppregling och hade 6mm gips, vilket blev vågigt. Gör inte om misstaget med renoveringsgips igen.
 
Då rummet redan har begränsad takhöjd så vill jag minimera vad jag lägger upp men jag förstår att det kan bli knepigt...

Underlaget är rätt jämnt men visst kan det bli någonstans där det blir grop.

Gjutformen de hällt betongen i verkar ha bestått av skivor på ca. 2x2 meter. Vissa skarvar sticker ut lite men de kör jag bort med betongslipskiva på vinkelkapen men vissa platser där skivorna möts kan det diffa på en millimeter eller så i höjd där en skiva varit lite högre än den som den mötte.
Jag tänkte försöka plana ut betongen så gott det går genom att slipa ner det men att det blir någon mindre bula eller grop är jag villig att ta...

Gropar är ju i så fall att föredra då underlaget i så fall blir stumt och jag kan bredspackla skivorna.
 
Kan du inte bredspackla direkt?

Jag hade själv nog inte klarat det, men min målare hade :)
 
nimhed skrev:
Kan du inte bredspackla direkt?

Jag hade själv nog inte klarat det, men min målare hade :)
Jag tror att det blir svårt att få det tillräckligt bra då det är så stora "skivor" som skiljer lite i nivå. Bredspacklar jag direkt tror jag det är större risk för gropar än med renoveringsgips som jag ändå tror/hoppas ska kunna ta upp lite av höjdskillnaden i taket...

20150908_153316.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bör kunna putsa taket. Snyggt och enkelt för en som kan.
 
Jag har inte kommit så mycket längre med taket annat än att jag fått ner alla gamla reglar och isolering.

"Plattorna" efter gjutningen av taket (betongbjälklaget) skiljer på ca. 3 mm på ett par ställen så tanken på 6mm renoveringsgips går bort, det kommer att bli för mycket vågor.

I anslutning till rummet finns en garderob på ca. 1,6x0,8 meter och taket i den är "original" mot betongen (det har alltså inte varit isolerat tak inne i garderoben) och det verkar vara "putsat" med gips (eller är det något kalk?). Putsytan inne i garderoben är helt vit och ca. 5-6 mm tjock.

De har ju uppenbarligen lyckats putsa taket med bara 5-6 mm tjocklek och det vore ju kanon om det gick istället för murarens förslag på putsnät och ca. 20 mm tjocklek.

Frågan, då, vad kan de ha putsat med?
Det är helt vitt, väldigt finkorningt och smular och färgar precis som gips.

Jag tänkte på gipsputs men är rädd att det blir för grov yta med bara 5-6 mm...
 
gipsputs, Weber Gypsum tex.
Sen kan du ta finspackel utanpå den om du vill ha en riktigt slät yta.
 
Nu tänker jag lite fritt och tokigt så ta det för vad det är men...

Om golvet är slätt och fint skulle man inte kunna använda en skivlift eller liknande och istället för att pressa skivorna mot taket hissa dem till en viss specifik höjd med golvet som referens. Dvs där taksektionen är 3 mm högre hänger skivan 3 mm under taket och på andra ställen är den kloss mot (eller kanske 1 mm under). Det krävs nog ett lim som både är "högt" nog att överbrygga mellanrummet och samtidigt går att trycka ihop.

Kanske detta skumlim: http://www.jula.se/catalog/bygg-och...kel/konstruktionslim/konstruktionslim-502074/
 
nimhed skrev:
Kan du inte bredspackla direkt?

Jag hade själv nog inte klarat det, men min målare hade :)
Ja, till slut blev det bredspackling... :banghead:

Avgörandet kom när jag var och hyrde en betongsåg för ett annat projekt och såg att hyrfirman hade en Flex giraff med betongslip. På vägen hem från hyrfirman hade jag giraffen och en massiv dammsugare i bagaget och slipade sen ner de största kanterna så de blev mer eller mindre plana.
Jösses vad den matade på Flex giraffen, betongen i vår 1977 villa är inte att leka med men slipen drog av den som smör, nja, inte smör kanske men knäck i alla fall... :)

Efter det så blev det fram med breda spackeln och börja dra på... 45 liter spackel senare är taket plant och fint och nu även slipat... Hur mina axlar och nacke mår ska vi inte ens börja prata om... :screwy:
 
  • Gilla
ayakout och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.