hahalj
Min billiga skittrimmer från Jula har gett upp efter 2 års tjänst, helt enligt förväntningarna.

Tittar istället på en sådan här Ryobi RLT430CESB:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/grästrimmer-ryobi-rlt430cesb

Ska bara ha den till att trimma gräskanterna och runt bärbuskar, träd etc. Någon som har nån erfarenhet av denna att dela med sig av? :cool:
 
Jag skulle solklart hellre köpa en Husqvarna 122C eller Stihl Fs41 tror jag de heter. Billigare än denna och förmodligen bättre. Nu är ju Ryobin en fyrtaktare, men du tjänar nog lite vikt och en dryg femhunka på att ta en HQ eller Stihl. Fyrtaktare är bra men roligare att trimma med tvåtakt då de är betydligt rappare.
 
hahalj
Stihl FS 40 kanske? 41 verkar inte finnas? Den ligger på ca 2.300. Är det nån fördel att ta steget upp till en FS 55? Kostar ca 3.000. Men onödigt för grästrim och ogräsklipp? Har rätt mycket hallon, nässlor o tistlar som måste hållas efter, det är ju lite segare.
 
Precis FS40 tänkte jag på. Skall du bara kanta gräsmattan och trimma gräs är FS40 och 122C kanon. Skall du röja lite tyngre saker som nässlor, hallonsnår osv kanske du behöver en maskin som du kan sätta kniv på. Även att tråd tar väldigt mycket så kommer du vilja köra med kniv om du skall röja.
Det är samma motor har jag för mig på FS 40 och -55 med skillnaden att FS55 har rakt riggrör och styre, dvs du kör med sele vilket kan vara trevligt vid längre arbetspass. FS40 är trevligare om man skall trimma kortare stunder, personligen tycker jag om att ha en lätt smidig maskin till det utan sele. Därav har jag själv både lätt trimmer och röjsåg till lite tyngre jobb.
Så min rekommendation blir:

Endast trimning: 122c eller FS40

Till mestadel trimning, lite lätt röjning: FS55 (om det går att montera kniv på den) (Kanske gå upp ett snäpp i motorstyrka också.)

Mer röjning än trimning: Röjsåg t.ex Stihl FS130.
 
hahalj
Det är som vanligt, när man börjar fundera på vad man egentligen behöver så går det mot allt mer kraftfulla och dyrare maskiner. Jag lägger ner Ryobi-funderingarna och fortsätter istället i en ny tråd här med mer relevant rubrik.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.