Behöver hjälp med en identifiering.
Trädet nedan stod utanför vår balkong vid vår gamla lägenhet, blommade vackert vitt på vår/försommar och blev sedan grönt. Inga bär/frukter.
Nu skulle vi gärna villa sätta ett liknande träd på vår tomt för att få lite skugga på dagen då det annars är helt öppet, men vad kan det vara?

Har tyvärr inga bättre bilder än detta.

IMG_1859.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1857.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Troligtvis någon sorts körsbär men svårt att säga utan närbild på löven.
 
Tack!
Har funderat på det också, men den klotformade kronan gjorde mig osäker.
 
Det där var ju helt fantastiskt!
Blir till o leta ikväll!
 
Det som är speciellt är ju den i princip helt vita blomfärgen, de flesta sorterna har mer eller mindre skär ton. Sedan blommar de flesta körsbär på bar kvist, men denna har halvt utslagna löv.

Om jag skall gissa på något så får det nog ändå bli körsbärsplommon, prunus cerasifera, men det är bara en gissning.
 
Hägg tillhör Prunusfamiljen och har vita blommor i klasar vid lövsprickningen, en gissning bara:)
 
Nu har vi bestämt oss för två olika (Accolade eller Yedoensis), ska bara kolla vad plantskolan kan erbjuda!
Tack för all hjälp!
 
ceson skrev:
Hägg tillhör Prunusfamiljen och har vita blommor i klasar vid lövsprickningen, en gissning bara:)
Inte vid lövsprickningen, men flera veckor senare.
 
Varför inte välja någon ätbar körsbärssort?
 
Gillar inte fruktträd, slutar bara med en massa fallfrukt o en massa jobb!
Dessutom tål jag inte stenfrukter!
 
Men det blir ju mer fallfrukt av prydnadskörsbär, eftersom du då inte kan äta något alls av trädet???
 
Prydnadskörsbär får inga frukter (inte dom vi kollade på iaf).
Pratade med plantskolan, dom hade inget Yedoensis (Tokyokörsbär) hemma, men skulle kolla vad det kostade o ta hem från Tyskland.
 
Jag tycker att det där ser ut som fågelbär, prunus avium, vildformen av vanligt körsbär. De får visserligen frukter men du kan ha missat dem genom att de är ganska små och tenderar att bli uppätna av fåglar långt innan de hamnar på marken. Det gäller f ö de flesta körsbär...att för många blir kvar och hamnar på marken är sällan ett problem.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Förrförra veckan ringde plantskolan och meddelade att trädet va hemkommet, blev ett Prunus Yedoensis (Tokyo körsbär).
I fredags levererades det o i helgen planterade vi! Totalt 1 500 kr (träd ca 3 m, tre stolpar, barkmull och leverans)
Tyvärr missat att ta en bild men målbilden är typ detta :)

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Killen som levererade gick ett varv i trädgården med frun och gav en massa tips när han ändå va där, älskar vår plantskola!
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.