Vi har en sten på baksidan som tyvärr sticker upp cirka 20 cm ovanför planerad gräsnivå(markerat med grönt) som vi tänker snigelspränga ner till den röda linjen.

Nu har vi tittat på hyra av borr och hittat följande:
Hilti TE80AVR Borrhammare(dyraste/bästa Hilti borrhammaren): 350 kr inkl borr
Atlas Copco XAS47 med kompressor: 1250 kr inkl borr

Då det känns som vi behöver borra ganska lite så känns kompressorpaketet lite dyrt men frågan är om Hilti borrhammare duger? Sprängsten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tyvärr inte hittat någon Cobra för uthyrning(bor i Linköping)
Vi har tillgång till el på byggplatsen men ej vatten.
 
Beroende på skutets hårdhet samt handhavande av utrustningen så kan AC borren vara billigare då den troligen levereras med en riktig bergsborr.
"Vanlig" SDS borr till Hiltin kan gå åt som smör i solsken om det är hårt och man varmkör borren.

Du behöver ju upp i dim. runt 35-40mm och då är SDS borrarna INTE billiga.
 
Kraften i en te80 räcker, har borrat meterdjupa hål i kirunagruvan med föregångaren. Dimension 26mm.

Men som ovanstående talare så ska du borra många djupa och stora hål så är det lätt att steka borren, men spolar man lite med en slang så slipper man damm och sparar borr.

Hade nog själv valt Hiltin då det känns hemma för mig.
 
Nils82 skrev:
Du behöver ju upp i dim. runt 35-40mm och då är SDS borrarna INTE billiga.
Ja vi har räknat på en 37mm borr 37/92 i priset för Hiltin
 
Lutte skrev:
Men som ovanstående talare så ska du borra många djupa och stora hål så är det lätt att steka borren, men spolar man lite med en slang så slipper man damm och sparar borr.
Hur ofta behöver man spola borren, helst vill jag ej ha in vatten i borrhålen då jag ska ha in snigelamit där och är orolig för att det blir fel blandningshalt av vatten.
 
Är det inte lika bra att lyfta bort stenen ser inte så stor ut så tex en hjul lastare bör kunna ta den på gafflarna.
 
Christian Bremer skrev:
Hur ofta behöver man spola borren, helst vill jag ej ha in vatten i borrhålen då jag ska ha in snigelamit där och är orolig för att det blir fel blandningshalt av vatten.
Ställ en hink med vatten bredvid borrhålet som du stoppar ner borret i med jämna mellanrum, du måste ju ända rensa från borrkax.

Jag har spräckt ett par stenar i stenhård bohusgranit samma maskin och spräckkilar, inget problem med borren där inte :) Tänk bara på att låta maskinen jobba själv, stå inte och häng på maskinen.
 
... eller gräva en grop bredvid och tippa ner den. Den ser ju nästan frilagd ut.

Eftersom stenen är såpass "liten" och frilagd - kommer den inte att spricka rakt igenom istället för att hyvlas av?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Dessa typer av borrar mår egentligen inte så bra av alltför snabba tempskillnader då härdningen påverkas negativt. Däremot brukar jag köra med 4-5 borrar som jag växlar mellan för att låta dem svalna i behaglig takt...........men då står ju företaget för stålarna, det är ju en helt annan sak :cool:

F.ö kan jag också hålla med om att stenen borde gå att begrava, troligen smidigare om du har en grävare på plats.
 
Nja, om man inte borrar varmare än att man fortfarande kan ta i dem så påverkas inte härdningen alls. Varmare än så ska man inte köra om borren ändå.

Ett härdat stål som får svalna långsamt blir urhärdat, så jag tror inte det är bättre.

Men bästa förslaget är ändå att gräva ner stenen :)
 
Jävlar, ska man hålla en temp på runt 65-70 på borren då tar det fanimej en vecka att köra några hål!
 
Haha, du får väl bita ihop när du kollar hur varm borren är då ;)
 
Ja, va fan. Man har ju 10 fingrar så några kan man väl offra.

Skämt å sido, när det gäller värme ska man ta det jäkla lugnt om man använder snigeldynamit. Är det för varmt i hålet blir det en väldig fart på "snigeln". Obra!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Och egentligen är det ju inget problem att köra vattenkylning i hålet, är ju lätt att blåsa ur med kompressorn.
 
Nej, hammarborrar har skär av hårdmetall, och de tål ganska höga temperaturer. Däremot kan lödningen som de sitter fast med i stålborret gå åt pipan. Det viktigaste är att borret inte gnager i hålet. Borret skall "flyta" och egentligen bara ha kontakt med stenen i det ögonblick maskinen slår. Hårdmetall är ganska tåligt mot termisk chock, så att kyla borret i en hink med vatten bör inte ge några skador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.