Hej! Har gjutit nytt golv i garaget, ca 50 kvadratmeter och så 100m av 20mm golvvärmeslang i plattan.

Har en kombipanna med vanlig cirk pump och något element samt fläktkonvektor kopplad nu. Kan jag koppla in golvvärmen på samma slinga med typ en vanlig blandningsventil för VVB eller liknande? Tips på enkel lösning?
 
Det tror jag. Har du ren betong, kan du skicka ganska varm vatten i.
När vi köpte vårat senaste hus, var det först efter vintern som vi upptäckte att pannan var helt galet injusterat. Skickade 50 gradig vatten i golvet. Styrningen var en off/on termostat/ventil. Och detta fungerade ok för tidigare ägare i några år. Det är bara att testa. Du kan börja med vanlig kulventil till att börja med. Blandningsventilen blir som lyx.
Undrar bara hur får du vattnet till att cirkulära i golvet.
 
Okej. Men hur ska jag göra med en blandningsventil, den ska ju ha varm och kallvatten in. Kan ju inte tillföra kallvatten i den slutna radiatorkretsen? Ja vattnet i slingan cirkuleras av cirkulstionspumpen på pannan.
 
  • Gilla
Gäddan66
  • Laddar…
Du har ett slutet system. Det du kallar kallvatten, är returvattnet från golvslingorna. En del får skickas tillbaka till pannan. Och ny varmvatten tillföras. Därför kallas det för shunt. Du kan ha en manuell eller automatisk.
 
Den shunten såg fin ut. Kan jag ha två slingor på den? Hur funkar det annars att använda vanliga cirk.pumpen till radiatorkretsen även till golvvärmen?
 
Du måste ha någon födelare. Kanske går det att fuska och använda en radiatortermostat med anslutningar. Och koppla slingan med 2 adaptrar till den. Låta slingan vara en extra radiator. Man ska dock vara försiktig med detta (tror jag). Så mycket betong kan kyla vattnet så mycket att du kommer sakna värme till övriga radiatorer? Du får skicka bara EN LITE DEL i golvet.
 
Någon mer som vet om det går att gå på grova värmeledningarna och bara köra ut det till garaget och cirkulera varmvatten där med hjälp av vanliga circ pumpen till pannan?

Har ju kopplat in fläktkonverktor i källaren på det sättet men går det även att göra så med 100m golvslinga?
Kan sätta kulventiler inne vid radiatorstammen så kan man stänga av vattnet helt ut till garaget om man inte vill ha ut värme ibland.
 
D
Olofsson89 skrev:
Någon mer som vet om det går att gå på grova värmeledningarna och bara köra ut det till garaget och cirkulera varmvatten där med hjälp av vanliga circ pumpen till pannan?
Nej, du bör koppla detta via t.ex. en Push12 och ev en minifördelare.
 
Du bygger en egen push enkelt själv, en lågenergicirkpump, en grov radiatorventil och en termostat(med trådad kappilärgivare obs för tempområde 25-45, mma har sådana) en justerventil, glöm inte att sätta en bypassledning med strypmöjlighet, kan du inte strypa bypassen så tar värmevattnet kortaste vägen.
Din röris sätter ihop detta på ett kick.
 
Okej tack. Varför rent praktiskt kan man inte bara koppla in en golvvärmeslinga likt en extra radiator?
 
D
För att radiatorvattnet kan bli för varmt och för att cirkulationen blir för dålig. Därför har man en separat cirkulationspump som cirkulerar vattnet i slingan och en ventil som shuntar in lagom med varmt vatten för att hålla rätt temperatur.
 
Okej tack. Någon som har erfarenhet av den shunten som Atom länkade till?
 
20150907_210035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade detta liggande. Nåt jag kan använda för att koppla en slinga mot nuvarande radiatorkrets?
 
Olofsson89 skrev:
Okej tack. Någon som har erfarenhet av den shunten som Atom länkade till?
Massor :) Det är en väldigt bra liten shunt. I princip plug and play och går problemfritt i många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.