Hej, har gjort ett förslag på kök här:
http://hem1.passagen.se/aapa/kok2.zip
Har dock problem med var jag skall ha skafferiet, om det nu behövs.

Tänkte ha ett hörn-vitrinskåp vid matsalsdelen som ska rymma en del glas och sånt så väggskåp behövs inte så jättemånga.

Vad tycker ni?
 
Mycket bättre än första förslaget. Jag har gjort några förslag till ändringar. De finns på http://www.anitha.se/kok2.fpf. Flyttade bl.a diskbänken till höger så arbetsytan mellan disk och spis skulle bli längre. Tycker även det är roligare att ha arbetsbänken under fönstret - men där är vi ju alla olika - samt att man slipper stänk på fönstret.
Personligen tycker jag bäst om lådor - mycket bättre än skåp. I mitt kök finns inget skafferi utan jag förvarar torrvarorna i dels ett överskåp samt en lådhurts med tre lådor.

Lite snålt med överskåp. Även om ni tänker ha ett skåp vid matplatsen så blir det långt att bära när ni plockar ur diskmaskinen dagligen. Finns det plats att flytta kyl/frys närmare den stora dörren? I så fall kanske ni fått plats med en skåpvägg mot dessa. (dvs från golv till tak och om jag står med ryggen mot diskbänken så har jag skåpen rakt framför mig).

Ett tips vid planering av kök - Ett kök är en arbetsplats. Utgå från det och tänk igenom hur ni arbetar i köket. Var använder ni de olika sakerna? Var ska knivar, skålar, grytor etc förvaras för att vara lättast tillgängliga där de används.

När vi byggde vårt kök så visste jag redan på ritningsstadiet i vilket skåp/låda varje pryl skulle vara. (En stor fördel när köket var klart och allt skulle in. Speciellt med tanke på att jag var nyopererad vid det tillfället och inte fick lyfta någonting. Så det var enkelt att bara sitta och tala om för mina snälla vänner var dom skulle ställa de olika sakerna)
 
Hej hej datorgumman! Tackar för att du tog dig tid till att titta och till och med rita lite på vårt kök!

Till saken hör att köket skall byggas i ett nytt rum. Fönsterplaceringen är oväsentlig, nya fönster skall installeras. Därmed flyttade jag "diskbänksfönstret" lite längre till höger och satte ett par väggskåp till på väggen till vänster.

Se här: http://hem1.passagen.se/aapa/kok22.zip

Bra tips det här med lådor istället för skåp, då slipper man rota långt bak.


Fråga: I hörnan där spisen sitter, blir inte lådorna och luckan i vägen för varandra ibland tro?
 
vilket program behövs för att öppna bilden, mina funkar inte
 
Först får du ju packa upp filen i typ winzip. Sen använder du IKEA:s köksplaneringsprogram som finns att ladda ner på www.ikea.se/kok
 
Eftersom fönstren gick att placera var man ville gjorde jag ett nytt förslag till köket. Finns att se på HTTP://www.anitha.se/kok4.fpf. Här hade jag tänkt mig en upphöjd diskmaskin, men eftersom jag inte riktigt kommer överens med IKEAs ritprogram så fick jag inte till det som jag ville.  Och naturligtvis skall alla skåp komma i samma höjd i överkant, ytterligare en detalj som inte gick att få till. Men du får ju en liten hum om hur jag tänkt mig det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.