Finns det något i någon standard som säger om man skall dra synliga vattenrör till duschblandaren uppifrån eller nedifrån? Eller är det fritt att välja?
 
uppifrån är det bästa och vanligaste nu
 
Jag kommer också att dra uppifrån. Ju färre skruvhål genom tätskiktet nedanför duschstrålen desto bättre (oavsett hur bra man tätar dem så är de ändå en svag punkt).
 
Man måste ju inte skruva! Jag har limmat mina rörhållare....
Nerifrån är ju så mycket snyggare!
 
Lättare att göra rent med dem uppifrån än att vågräta rör nere vid golvet.
 
Är väl även lättare att slippa göra hål i ev duschvägg om rören kommer ovanifrån
 
Har samma frågeställning + hur får man rum med duschstång/takdusch-stången om man har nedåtgående rör 40cc. Blir mycket rör framför näsan...
 
Att borra för rör i duschväggar är lätt, de brukar ju ha en aluminiumlist längst in.
 
Haba_tsutt skrev:
Har samma frågeställning + hur får man rum med duschstång/takdusch-stången om man har nedåtgående rör 40cc. Blir mycket rör framför näsan...
Man väljer bredare cc avstånd på blandarinfästning;)
 
Krilleman
Duschstång fästes ju självklart i 4cc rören ner till blandaren. Jag brukar montera första klamman med skruv direkt ovan duschstången. Då är det endast duschblandarens infästning som gjort hål i tätskikt. (210cm från golv stänker det knappt i en dusch)

Det finns flera tillverkare som tillverkar duschstänger av typen "vaska" som dessa kallas. (tillkom namnet på stureplan?) Arrow gör den billigaste men samtidigt ser den helt OK ut!

www.arrowshower.se/duschar/duschset/vaska-duschset.html

20879644-origpic-a31b57.jpg_0_0_100_100_400_400_85.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Haba_tsutt och 1 till
  • Laddar…
Ingen av dem är mitt svar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.