hej, i samband med en utbyggnad tänkte jag sätta upp Moelvens färdigmålade panel på innerväggar i andra rum som ansluter till utbyggnaden. Blir det bra att spika panelen direkt på befintliga tapetserade gipsväggar eller måste jag först spika fast en tunn läkt (ca10 mm) för att få en luftspalt?
 
Luftspalt behövs inte. Spika direkt på gipsen, om det finns något bakom gipsen att spika i vill säga. Annars går det bra att limma fast panelen också.
 
  • Gilla
Pasi K
  • Laddar…
Tack AG A för snabbt svar! Ja, luftspalten behövs ju inte av samma anledning som på utsidan. Tänkte att den kanske kunde hjälpa till med att utjämna eventuella ojämnheter i väggen. Men huset är ju inte så gammalt så det är säkert inget problem. Reglar finns i väggen. Måste få tag i en bra regelsökare, - nåt tips? De jag testat har inte varit så exakta, ibland markerar de regel och ibland inte. Limma har jag funderat på men hur är det med rörelser?. Panelen krymper/sväller lite medan gipsen inte gör det? Vid limning så limmar man på väggen och inget i not/spont gissar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.