Hej!
Jag vore mycket tacksam för lite råd!

Jag håller på att fräscha upp ett gammalt nedgånget hönshus i en timmerlada från 1800-talet. Det skall fortsätta att användas som hönshus. Under 30-50cm gammal skit hittar jag till min glädje betonggolv. Glädjen blev dock kortvarig då det är mycket trasigt på några områden i huset (gråmarkerat lite ungefärligt på ritningen). Någon har lagt i grus och sten och trasmattor och allsköns annat, och det verkar bara vara jord under. Det är fuktigt där, och även på vissa ställen där betongen är intakt. Inte mycket, men inte torrt.

HUR ska jag göra för att fixa ett vettigt golv? Jag är nybörjare med sådant här, så jag behöver höra från er erfarna. Om jag gräver ur så gott det går, häver i grus och öser på flytspackel fryser det väl bara sönder igen, som det ursprungliga nog gjort?

Golvet behöver vara tätt för att hålla ute rovdjur och råttor, vara hyfsat torrt för en bra inomhusmiljö för hönsen, får inte kosta skjortan, inte murkna/mögla på något år och inte vara superkomplicerat att fixa.

Tusen tack på förhand!

PS Första bilden är från innan jag tog bort redena. Mittenbilden visar samma hörn fast ur en annan vinkel, efter att redena och mellanväggen brutits bort.

Ritning golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150830_182459157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150906_125852442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150906_104722648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bättre golv i övriga utrymmet..
IMG_20150906_125823737_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen..?
Jag har nu fått råd från en person att jag kan gräva ur allt löst bös, fylla hålligheterna med grus och sedan gjuta på ny betong. Vad säger ni om det? Går det? Något speciellt att tänka på? Fick tipset att använda en fäst-primer, men ser att den ofta utelämnas i gjutniingsguider. Behövs det?
 
Primer kan man ha. Men som sagt ta bort löst bös. När vi gjöt på gammal betong på jobbet så brukade gubbarna hälla på vatten och borsta in det med en piasavakvast. Sen gjöt vi bara på ingen primer användes.
 
  • Gilla
Hägertorp
  • Laddar…
Tack! Ja jag har läst på lite och förstått att man ska vattna den gamla betongen först, ett dygn innan.
En fundering kring själva gjutningen: Man ska ju hålla betongen fuktig första dygnen, men det känns problematiskt att hålla på och hälla en massa vatten i ett utrymme utan golvbrunn eller avlopp.. Eller absorberar betongen allt vatten man häller på? Såg att man kan täcka med plast också, men vissa säger att man bara gör det ett dygn, och sedan vattnar...
 
Gammal "stöveltramp". Ganska kalkrik betong som blir dålig med åren och jag kan tänka att armering är null?

Riv ut, grusa upp och gjut nytt golv på ca 5-6 cm. Släng i en tunn armeringsmatta om du vill ha lite bättre kvalitet. Det är ju trots allt bara ett hönshus.

Du ser ut att ha en del virke i backen och dyl. Försök att åtgärda det nu när du rivit ut det mesta, då minimerar du risken för röta och skit.
 
  • Gilla
Hägertorp
  • Laddar…
Ja, de lösa bitarna är väldigt smuliga och kändes kalkiga, nu när du säger det. Nej, ingen armering alls. Det ligger en del bjälkar och bräder i olika skick i golvet, ja. Det mesta har jag tagit ut, de var mögliga och fina under... Det syns en kraftigare bjälke på bild, behöver jag ta bort den också? Annars är planen att gjuta nytt fram till bjälken, för bortom är golvet helt ok.

Jag funderade på armering, det kanske är en bra idé att ha iaf på den stora fläcken som också är ganska djup på sina ställen. Ellerär det onödigt?
 
Näää, det är aldrig fel med armering. Kostnads/arbetsfråga, helt enkelt.

Trä i backen eller betongen är aldrig bra, tidfråga innan rötan slår till. Dock är det lite svårt att få uppfattning om vad det är för bjälkar i de bilder du visar.
Är det ett gammal bjälklag man fyllt med betong, eller?
 
  • Gilla
Hägertorp
  • Laddar…
Jag skulle tro att det är ett gammalt bjälklag. Ladan är gammal, bra mkt äldre än betongen. Jag hittar rester av stickspåntaket under betongbitar... En grov liggande bjälke har jag enkelt plockat bort, den var helrutten och våt och rälig. Den grova som finns kvar är också våt på sina håll, och delvis rötad. Tidigare ägare hade en snuskig djupströbädd som var uppemot 50cm djup, så bjälklaget har legat inbäddad i det i X antal år..
Bjälklaget är rejält skadat, men jag vet inte hur jag ersätter det om jag plockar bort det lilla som fortfarande funkar..? O.o
IMG_20150906_125846219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma bjälke från andra hållet (innan brädlådan till vä i bild togs bort)

IMG_20150906_112050472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en stående bjälke som fäste mot den jag tog bort, som var genomsur o jevvlig. Det är ett rejält hål rakt ned under. Jag har rensat ur allt löst och knött in en massa sten. Kan/bör jag gjuta något till denna att stå på, aller hur fasen gör jag?
IMG_20150906_112021802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150906_112008159_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är andra änden på den kvarvarande liggande bjälken..
IMG_20150906_125820796.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan inget om bjälklag och vet inte om jag förstör något om jag sliter ut mer, eller hur jag ersätter det utan att bädda in nytt trä i betong, mot det fuktiga golvet... . Bjälkarna är ju i riktigt dåligt skick på sina håll, så de kanske inte gör något längre ändå...
 
Förresten: De lösa smuliga bitarna av "stöveltrampet", jag har sparat dem för att ha som fyllnadsmassa i de större hålen, tillsammans med vanlig sten. Är det dumt?
 
Är du bredd att köra en mer kortsiktig lösning så kan du lägga papp mellan allt trä och betong och bara gjuta ett nytt golv.
Är det en byggnad du har för avsikt att spara under längre tid tror jag du behöver göra några större insattser utifrån de man ser på bilderna.
 
B
Hur slutade projektet
 
  • Gilla
Nascoklas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.