Hej forumet!
Jag har problem som jag hoppas någon kan lösa.
Jag vill bygga en fristående carport c:a 1 meter från huset med måtten 5,7x4,9 m. Har någon ett bra tips på hur jag skall mäta upp så det blir rakt och så att alla vinklar blir 90 grader.
??? /Ronnie
 
När du har satt ut pinnarna, så kollar du diagonalmåtten. De ska vara lika. Är de inte det, så får du börja justera. ;)
 
Hur mycket kan det slå på?? eller skall det vara exakt.
Jag skall gräva med skurupsborr och det är plintar så justering går ju, men det är tungt :) (70 cm plint)
 
Pythagoras funkar oxå.......
 
Så jag mäter först ut med snöre och ser till så att allt är lika stort på bägge sidor sedan gräver jag?? har jag fått det riktigt??
 
Bob_the_builder
Jag antar att du bygger utanför detaljplan och inte behöver bygglov. Annars gör ju kommunen (t ex) en utsättning. Det blir i så fall rätt på millimetern när.

Diagonalmätning betyder alltså att du först kontrollerar att rektangelns motstående sidor är lika långa. (5700 mm resp 4900 mm). Därefter mäter du diagonalerna i rektangeln. Om de måtten är lika långa är alla vinklar 90 grader. Vad som är acceptabel avvikelse kan du nog bara avgöra själv, men upp till en centimeter är väl helt ok.
 
pappskallen skrev:
Pythagoras funkar oxå.......
Finns några bra jämna tal att använda
3,4,5: dvs 3dm (eller cm, m...) längs ena långsidan och 4dm längs andra långsidan ger en diagonal på 5 dm.
6,8,10

Ett alternativt sätt att ta ut en rät vinkel från en linje är att mäta ut x cm åt båda hållen från önskad punkt på linjen. Dra en cirkelbåge med dessa två punkter som centrum och punkten där cirkelbågarna möts är vinkelrät med den ursprungliga punkten på linjen. Ett försök nedan att illustrera det hela.
90degrees.jpg
 
Vill tacka alla för bra tips! Fick til slut rätt på det och det slog med 12mm på diagonalen. Jag är helnöjd ! Tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.