Hej,

Har en oisolerad källare från 70-talet murad i typ lecablock. (Omdränerad med platon och cellplast utvändigt).

Ska riva ut en gammal bastu då den gjort sitt,

Hur gör man enklast den nya bastun i samma utrymme ur ett fuktsäkert och försäkringsmässigt perspektiv?

Bastuutrymmet består av betonggolv och murade väggar (En yttervägg och 3 innerväggar)

- Kan jag helt enkelt kakla och lägga klinker direkt mot de befintliga väggarna? Utan fuktspärr? Har förstått att det ska undvikas i oisolerad källare. Och sen upp med bytt aggregat och nya lavar?

Tacksam för svar!
 

Bästa svaret

Så är det. eftersom det finns inget i väggar/golv som kan skadas av fukt så är ju en fuktspärr tämligen överflödigt. Dessutom finns ju alltid risk att fukten vill in utifrån och då ska den inte stoppas.
Men då får du troligen inte sätta träväggar på detta golv.
 
En bastu med kaklade väggar?
Min inre finne förfasas av tanken... :surprised:

Tanken med bastun är ju att uppnå en hög luftfuktighet och värme. En "riktig" finsk bastu består av träväggar som man blöter under uppvärmning tillsammans med laven.

Jag skulle hellre då kakla väggarna som du tänkt men sen köpa en färdig bastuinsats som du ställer in i rummet så du får en "riktig" bastu.
 
  • Gilla
jnse och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att det kommer att gå trögare att värma upp en kaklad bastu än en av trä. Trä isolerar bättre och suger åt sig mindre värme under uppvärmningen. Därför förekommer kakel i offentliga bastuar som står på hela dagarna, men sällan i privata som värms upp för ett bastubad då och då. Om det är oisolerade väggar måste du också värma upp betongen och det kommer att ta en väldig tid.

Dessutom är det inte så behagligt att råka luta sig mot en kakelvägg som är 90 grader varm.

Jag skulle rekommendera ett färdigt basturum, typ rum i rummet. Finns billigt på byggmax bl.a.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Det kommer att ta evigheter att värma den bastun - väggarna kommer att suga åt sig all värme du tillför!
Håller med föregående talare - rum i rummet är bästa lösningen!
 
20120122188.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man hade lämnat ett hörn med berg inne i källaren då man byggde till och jag blev sugen på en bastu.
Fungerar perfekt.
Luftspalt med hjälp av ståltråd I ett nät så att isoleringen inte ligger mot vägg eller tak.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
20150906_114346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här blev det! Tar, som påtalat en stund att värma upp men väl uppvärmd fungerar det kanon!
 
  • Gilla
Matias Bengtsson och 8 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt!!
 
Snyggt! Var köpte du glasfront + dörr?
 
Jag måttbeställde från lokalt glasmästeri!
 
S
Mannen under trappan skrev:
[bild]

Man hade lämnat ett hörn med berg inne i källaren då man byggde till och jag blev sugen på en bastu.
Fungerar perfekt.
Luftspalt med hjälp av ståltråd I ett nät så att isoleringen inte ligger mot vägg eller tak.
inget bakom plåtreglerna?
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
A
Hej! Satte du typ hönsnät som en vägg och sen isoleringen på detta? Funderar på stål reglar också med alternativa lösningar för att få luft spalt
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Tak med träpanel, läkt och bastufolie monterat framför en isolerad betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använde ståltråd och "byggde ett nät" så att det blev en luftspalt mellan betongvägg och isolering. Sen Bastufolie, läkt, panel.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
A
Ok! Virrade du runt stål tråden stålregeln och sen runt för att få den på insidan? Vad hade du för regel mot väggen? Hur djup var den?
 
Virade ståltråden så att den bildade ett nät 25mm från betongväggen, inte så finmaskigt som ett hönsnät.

1: Betongstenvägg
2: S profil Gyproc S25/85
3: Isolering
4: Bastufolie
5: Läkt
6 Bastupanel
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.