Ska renovera duschrummet i bottenvåningen. Huset är byggt 1974 så golvbrunnen måste bytas. Befintlig golvbrunn är ingjuten i betongplattan (trähus byggt på platta på mark).

Antar att det inte är svårt att bila loss själva golvbrunnen, men när jag renoverade badrummet på övervåningen så märkte jag att de befintliga avloppsrören (i PVC?) är ganska sköra.

Är det svårt att bila upp en brunn som är ingjuten i betong och samtidigt lämna kvar så mycket avloppsrör att den nya brunnen går att ansluta ?
 
Krilleman
Kan du se om skarvarna på några synliga installationer är limmade?

Råkade ut för samma dilemma för något år sen med "äggskals"-avlopp och brunnsbyte, till min förvåning var inte muffen i brunnen limmad, så det var bara försiktigt bila fram till muff-kant, lirka ur den gamla och i med nya! Golvläggaren lyckades fixa fint fall trots att inte brunnarna var samma i höjd!

Annars är bara rådet att bila extremt försiktigt, så försiktigt det går då. Bila är ju lite mer "mosa på" jobb :wow:

Men ibland ska man ha tur!
 
De avloppsrör och brunnen jag stött på tidigare i huset har tyvärr varit limmade... :(
 
Strulputten skrev:
Är det svårt att bila upp en brunn som är ingjuten i betong och samtidigt lämna kvar så mycket avloppsrör att den nya brunnen går att ansluta ?
Jag gjorde nåt liknande nyligen, i ett hus från -75, och det gick bra. Det kan nog vara så att det är lite hållfastare rör som används i grund och mark.
 
Det går ju dessutom att ta det sista finliret för hand med handslägga och mejsel.
 
Bör du inte byta rören ifall de är så sköra? 20 år till är väl en stor risk?
 
TrollMann skrev:
Bör du inte byta rören ifall de är så sköra? 20 år till är väl en stor risk?
Jo, fast frågan är hur långt det går att komma åt att byta. Det här är ett kedjehus och avloppsstammen till hela längan går mitt under husen. Badrummet ligger över avloppsstammen och jag antar att jag kan bila/gräva mig ända fram till den. Men vårt hus ligger sist i längan och alla andras avlopp passerar alltså här. Det känns onekligen lite skakigt att meka med det röret.
 
DSC_0604.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hitta detta när jag skulle byta brunn i badrummet. Det är inte skört och jag hoppas kunna använda det igen.
Jag trodde brunnen gick rakt ner igenom golvet men det verkar göra ett stick in under mitt nyrenoverade kök..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.