Är det såna du menar ?
Den här är blå, finns svarta oxå.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Matstj skrev:
Tycker inte att det nåt ide och sätta paneler på Leca blockar. Kan man sätta puts på dem så att det ser snyggare ut?
Hur mår puts av fukten?
Puts på leca funkar utmärkt, det är ett material som andas. Men det går inte att putsa om det är för fuktigt. Låt det stå öppet och torka ett par veckor. Om fukten avtar funkar det att putsa. Men trots allt skulle jag se till att dränera på utsidan eftersom putsen riskerar att spricka på vintern om du har fuktinträngning utifrån.
 
Matstj skrev:
Är det såna du menar ?
Den här är blå, finns svarta oxå.
[bild]
Precis, finns ett par olika tillverkare.
Platon är mest känt. Byggmax har någon billigare modell.
 
Stort tack för alla tips.
 
Matstj skrev:
Stort tack för alla tips.
Lycka till... verkar ju sitta i samma sits... rädda rosen...;-)
 
Tack, lycka till du med.
 
Rosorna är normalt inget problem.
Vänta helst tills de har släppt bladen och gått i ide, sedan är det bara att klippa ner till ca 50 cm höjd och gräva stort och djupt runtom för att få med så mycket rötter som möjligt. (Min diam 60 cm och djup 30 cm, men ju större desto bättre. Storlek på rotklumpen bör vara i proportion till hur stor rosbusken är.) Sedan gäller det att vattna ordentligt nästa år, och börja tidigt på våren så fort tjälen släppt i stort sett.

Använd gärna en presenning och baxa upp rosorna på (1 ros / presenning). Billigast tänkbara går fint. Sedan är det relativt lätt att dra rosen till vänteplatsen och tillbaka ner i rabatten efter grunden är fixad. Om det är risk för frost, rotslå rosorna genom att dränka dem i sand el jord 10-20 cm upp på stammarna och med tjockt lager utanför rotklumparna.
 
Jaha, är det så man ska göra. Det var avancerat.
Jag tog bort en rabbat vid huset och planterade om rosorna. Det var i juli förra året. Mende har blivit sura och blommar inte. Sen dess har jag blivit försiktigt att byta plats på rosor.
 
Åja, om de lever så har det ju gått bra. (y)
Sedan att man kan få vänta 2-3 år innan de kommer sig igen är ju inget konstigt. Första året går mest åt till att etablera nya rötter. Det kostar mycket energi att blomma.
 
Dags för update:
Idag regnar det så mycket i Sthlm så att det är översvämning överallt. Såg en polisman som givk i vatten upp till mediam vid en korsning.
Tillbaks till garaget, det har kommit ett par litter vatten in genom väggen. Det kommer in just vid en hörna. Hörnan ligger exakt vid det svarta stupröret på bilden.. Högra sidan ab hörnan är rabbat och vänstra sidan är en halv vägg av Leca block med puts på som den äe målad i vitt.
Fråga: jag sätter plast matta på högra sidan vid rabbaten. Problemet är att det kommer in vatten just vid hörnan. Hur kan jag få tätt där? Jag kan inte rulla ut mattan på högra väggen heller, då ser det konstig ut. Vad göra?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är inte läckage i stupränneanslutningen (ovan och/el under mark), el stopp i ledningen?
 
Oldboy skrev:
Det är inte läckage i stupränneanslutningen (ovan och/el under mark), el stopp i ledningen?
Jo, det läcker mellan skarverna och nu är det översvämning. Jag vet inte om det är stopp i röret eller att dag vatten ledningarna är överfulla.
Om stupröret läcker, då ska ändå inte komma in eller?
Kan det vara så enkel att om jag fixar stuprör läckaget då problemet blir löst?
 
Om grund och dränering är idealt utförda så ska det inte komma in något vatten, men så är ju sällan fallet i äldre hus. Men inte heller nya väl utförda lösningar är gjorda för att stå i vatten, vilket det kan bli vid långvarig blöta i kombination med annat fel såsom läckande stuprör el stopp i dagvatten- el dräneringsledningar.

"Kan det vara så enkel att om jag fixar stuprör läckaget då problemet blir löst?"
Ja, sannolikt. Det kanske inte eliminerar fukten, men det bör inte rinna in fritt vatten.
 
Ok, boy, då kör vi på det. Jag åtgärdar först stupröret.
 
Uppdatering:
Nu har jag fixat stupröret. Det var en propp av löv, mössa o annat som hade täppt till röret ordetligt. Jag fick såga av röret och satt dit en lövis, se bild.
Nu har jag grävt vid lecablock väggen, ca 80 cm ( lecablocken är 80 cm höga).
Då är det stopp. Vågar inte gräva mer med järnspett, tror att plattan ligger där. Brukar plattan sticka ut från väggen?
Det låter konstigt att plattan fortsätter ut från väggen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.