Hej.

Har läst lite om vad som sägs när det regnar in och försäkringar.
Min uppfattning är att de flesta försäkringsbolag inte täcker sådant, har dock inte kollat med mitt eget försäkringsbolag än.

Men jag bor i radhus och läckan från taket kan ju vara hos grannen på andra sidan längan, fast vattnet kryper och kommer ner i mitt sovrum.

Täcker försäkring sådant?

Bodde tidigare i en bostadsförening och sedan gick det över till friköp och i samband med det så gjordes en takrenovering på alla hus i föreningen.

Finns det någon slags garanti mot takläggaren?

Har aldrig vart uppe på vårt tak och vet inte ens om eller hur man kan komma upp och in under yttertaket för att kolla hur det ser ut där..


Har bara för en månad sedan renoverat sovrummen och då även innertaken som nu är förstört :(

//Mia
 
Välkommen till forumet! Här kommer mina två ören:

Steg 1 är att omedelbart lokalisera var på taket det är fel, och där täta för att förhindra att skadan blir ännu större. Upp på taket med dig! Vattenskador blir inte billigare över tid.

Tyvärr får man som husägare ibland denna typ av överraskningar, det man måste komma ihåg då är att det inte finns någon som gör det åt en. Till skillnad från hur det oftast fungerar i en brf. Om du inte klarar att klättra upp själv och inspektera, köp in tjänsten!

Till sist, ett tips ang forumet: bäst hjälp får man om man öser på med bilder i sitt inlägg. Ta med mobilen upp på taket och fota, fota även i sovrummet.
 
Har du ingen vind i radhuset? Om du inte ser något suspekt uppe på ditt yttertak så är det väl till att plocka ner innertaket och försöka hitta problemet den vägen, och hoppas att det inte är mer som tagit skada, typ runnit vatten i en vägg eller dylikt.
 
Och är taket fackmässigt gjort så ska du ju ha garanti
 
Välkommen!

Du har tyvärr rätt, det är väldigt sällan någon "yttre" läcka täcks av försäkring. Är det ett vattenrör som läcker har du bättre läge men inte om det är i konstruktionen eller p.g.a. slitage tyvärr.
Kommer man in på vinden/kallvind/kattvind för inspektion?
Annars är det nästan bäst att börja spåra där vattnet kommer ut, alltså att ta hål i taket i sovrummet och följa det därifrån.
 
Vad gäller frågeställningen om det är någon skillnad ifall läckaget kommer från grannens sida. Nej det gör ingen skillnad försäkringsmässigt.

Även grannen går då fri. Såvida inte grannesn varit försumlig. Det är i så fall något i stil med att han gjort åverkan på taket på ett sådant sätt att han borde inse att det skulle ge vattenskador på din sida. Eller om grannens tak är så dåligt underhållet att det är helt uppenbart att det läcker in vatten. OCH om grannen är medveten om detta.
 
O
jonmo skrev:
Välkommen till forumet! Här kommer mina två ören:

Steg 1 är att omedelbart lokalisera var på taket det är fel, och där täta för att förhindra att skadan blir ännu större. Upp på taket med dig! Vattenskador blir inte billigare över tid.

Tyvärr får man som husägare ibland denna typ av överraskningar, det man måste komma ihåg då är att det inte finns någon som gör det åt en. Till skillnad från hur det oftast fungerar i en brf. Om du inte klarar att klättra upp själv och inspektera, köp in tjänsten!

Till sist, ett tips ang forumet: bäst hjälp får man om man öser på med bilder i sitt inlägg. Ta med mobilen upp på taket och fota, fota även i sovrummet.
Jag älskar bilder... Men läser trådar som är intressanta oavsett... Däremot en bra rubrik:p
 
Utifrån kommande vatten ersätts aldrig av villaförsäkringen. Förstört lösöre kan ersättas, men inte skadan på byggnaden.

Vem var beställare av takrenoveringen? Bostadsföreningen, innan friköpen, eller respektive fastighetsägare? Hur länge sen var det? Garantifel kan komma i fråga beroende på vad som står i avtalet och om den här skadan uppkommit inom garantitiden.

Om garantitiden är utgången och det kan visas att entreprenören varit försumlig vid renoveringen, kan du rikta ett skadeståndsanspråk mot entreprenören, under förutsättning att firman finns kvar och har betalt sin försäkring.
 
Jag tror att det är lite för starkt att säga "aldrig". Det finns försäkringar som täcker även skador från utifrån kommande vatten.

Det är då ofta antingen tilläggsförsäkringar, eller "största" varianten från de bolagen. Försäkringen täcker normalt inte själva felet, så omläggning av ett läckande tak täcks inte. Men en normal villaförsäkring täcker överhuvudtaget ingenting av skador på byggnaden eller lösöre, ifall vatten läcker in genom tak eller genom en källarvägg (dålig dränering).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.