Jag har lagt tomrör i grunden under golvet i blivande köket. De ligger delvis under 15cm isolering men har ytterligare 5cm isolering under sig innan marken. Grunden är en sk. mullbänk dvs. att den är helt tät och undre isoleringen är det makadam innan jorden.
Nu undrar jag om det är ok att dra FK i rören eller om det bör/ska/måste vara EKK?
 
Det är OK med FK.
 
Är det VP-rör?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Är det VP-rör?
Nej, det är flexslang.
 
Såna gula 50 mm? Då tror jag att FK inte är lämplig
 
Nej, helt vanliga gråa 16mm.
 
tommib
Är de fixerade? Annars kan det bli väldigt svårt att få i trådar i dem...
Ev måste man också ta hänsyn till att ledarna kan bli varma eftersom de ligger inbäddat i isolering. Då får man säkra ner grupperna. Detta bör nog någon mer rutinerad svara på.
 
De är fixerade i golvreglarna . Angående värmeutveckling så borde väl FK vara bättre än typ EKK väl?
 
tommib
Ja, det är det. Men det kan fortfarande vara på gränsen eftersom de är inbäddade i isolering. Det var någon här som gjorde ett försök med hur varmt det faktiskt blev (kommer inte ihåg om det var mycke_nu eller Mikael_L) och det var egentligen inte så farligt om jag minns rätt. Men reglerna kräver ändå att du/elinstallatören tar hänsyn till värmeutveckling och kylning av ledarna och säkrar av därefter.
 
Ja, FK är marginellt bättre, men det handlar bara om ca en halv ampere.

För att få använda FK i flexslang ska det vara torrt i bjälklaget, vilket vi får förmoda att det är?

Ang värmeutvecklingen kan det bli så att du hamnar på fel sida formellt. Vi kan kanske anta att marken kyler lite? Om du har en normcentral med dvärgbrytare så ger de vanliga tumreglerna 10 A / 1.5 mm² och 16 A / 2.5 mm² att du troligen hamnar väldigt nära, kanske t.o.m på rätt sida.
 
tommib
Det beror väl också på ledningslängd....
 
Sambandet mellan ström och värmeutveckling beror inte på ledningslängd. Man får en värmeeffekt per meter kabel och samtidigt en värmeavgivning till omgivning per meter kabel så det tar ut varandra.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Sant. Är lite seg i huvudet efter att ha jobbat hela natten..... Borde nog gå och sova....

Edit: Fast ändå lite rätt eftersom en lång ledning inte nödvändigtvis kan avsäkras enligt tumreglerna. Eller hur Thomas ;)
 
Men vi måste skilja på värme utveckling i en ledare och utlösningsvillkor. Det är två olika beräkningar varav det sämsta av fallen blir dimensionerande.

Till detta kommer en spänningsfall beräkning. Denna beräkning kommer ofta att kräva uppdimensionering av kabelarea innan utlösningsvillkoret gör det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.