Har varit och kollat på ett hus som vi tänkte köpa. Inspekterade krypgrunden och hittade vatten skada under diskbänken och under en av toaletterna. Vad är detta för mögel/svamp?
DSC_0325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det igen som har en aning vad det är för mögel?
Tänker på vilka åtgärder som behövs.
 
Ingen som har en aning?
 
Har aldrig sett denna typ av mögel.

Åtgärder har väl dock inte så mkt att göra med vilket mögel det är, utan om fuktnivån är för hög. Har möglet kommit pga fuktskadan, och den är åtgärdad/upptorkad så att möglet inte växer så behövs ingen åtgärd, alt kan den torkas bort med Boracol kanske om man absolut inte vill ha den där.

Är fuktnivån för hög så behövs mer info om grunden och vilka förutsättningar som finns för olika lösningar.
 
Jättesvårt att säga något genom att titta på bilderna.

Mögel finns huuur mycket sorter som helst. Ser inte ut som hussvamp iaf.

Som oldboy sa, så måste du först stoppa fukten. I värsta fall för att få bukt med fukten är att du kanske måste gräva ut jord och lägga in tvättad singel. Plast och sedan en sorptionsavfuktare.kanske 70k om du har otur?

Har du dessutom kemisk lukt på grund av klorfenoler i rötskyddsbehandlat virke som ofta fanns i krypgrund er på 60-80-tal. Då kan det bli väldigt mycket.

Så om jag vore du så skulle jag börja med att lägga pengar på en bra opartisk besiktningsman innan du köper huset.
 
all påväxt måste ju inte nödvändigtvis vara mögel.............man lär nog se till helheten i hela grunden och är det där det enda du har tittat så tror jag inte man behöver oroa sig nämnvärt.
 
Tråden är ju inte pinfärsk.Köpte du huset 2015?
 
Ne jag köpte inte huset då men det är fortfarande till salu. De har inte fått det sålt.
Tanken är att köpa det och flytta det till nytt ställe. Det är ett älvsbyhus, så det borde vara enkelt att flytta det.

De har haft vattenskada i huset under diskbänken/varmvattensberedaren i tvättstugan för många år sen men det ska vara åtgärdat. Även golvet i pannrummet har blivit bytt.

Marken runt krypgrunden är felkonstruerad så att allt smältvatten rinner in i ventilationshålen.
När jag var där nere såg jag hur det har runnit massa små bäckar i jorden. Tror det blir så varje år.

En teori som jag har är att allt vatten som samlats i krypgrunden har frusit och lyft avloppsrören och sedan när marken har sjunkit så dras rören isär och läckt.

När huset byggdes 1983 så blev ägaren ålagd att fuktsäkra krypgrunden men det har aldrig blivit gjort.


ska ju plocka isär modulerna och byta trossbotten men hur mycket kan det ha hänt i golvreglarna under alla dessa år. Mögel i hela golvet eller bara på trossbotten?

Så egentligen största frågan är ju om man törs köpa kåken?
 
  • Skadad avloppsrör i krypgrund med tydliga spår av tidigare vattenskada och möjlig frostskada på konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enl bilderna ser det inte så farligt ut. Jag hade inte förväntat mig några problem med golvbjälkarna, men osvuret är bäst.

Vad gäller vattenskadorna så är det en annan sak. Förmodligen inga större problem, men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.