jag tittar på en gammal bondgård utanför Stockholm. 7ha äng och skog och två enkla boningshus samt en liten lada. Ingen verksamhet har skett på länge utan ett av husen har varit bostad.

Vad innebär det stt köpa en jordbruksfastighet? Vilka skyldigheter och rättigheter följer med? Jag vet att det styckats av tomter från fastigheten senaste åren, trodde att det kunde vara problematiskt eftersom det är en jordbruksfastighet?

Att stycka upp allt i 4-5 tomter, är det omöjligt?

Tacksam för all input!
//Larsa
 
C
Jordbruksfastighet = typkod 120 innebär bl.a.:
* Att du inte kan ta ett bolån med fastigheten som säkerhet (du får ta jordbrukskredit istället)
* Att du automatiskt blir näringsidkare med de fördelar och nackdelar som kommer med detta
* Att du bara betalar fastighetsskatt för mangård med tomt
Grundregeln är att jordbruksmark skall förbli jordbruksmark, men i praktiken verkar det vara ganska enkelt att stycka av tomter. Att stycka av allt kanske dock blir knepigt. I nåt läge är ju t.ex. fastigheten inte en jordbruksfastighet längre och måste taxeras om.
 
Kollade lite på jordbrukskredit men förstår inte riktigt skillnaden. Jordbruket är iof en näringsverksamhet, och det är kanske det som är skillnaden? Räntor och belåningsgrad verkar ju ligga på samma nivå som bolån.

Hur fungerar det sen med verksamheten? Jag ser inte att jag kommer ha några inkomster från fastigheten, annat än att kanske avverka lite. Men det är ju en liten fastighet. Sen kommer det ju kostnader i form av underhåll, och då kanske främst i form av maskiner och återplantering. Driver man verksamheten med negativt resultat då år ut och år in?

Kanske konstiga frågor. Men stället är mest tänkt som sommarbostad, och jag kan inte se att man idag kan driva någon verksamhet med vinst på den marken...
 
Jordrbrukskredit skiljer sig inte vad jag vet i nån större utsträckning mot ett vanligt villalån.
Har själv en jordbruksfastighet i storleksordning mindre och har redovisat negativt i 6år nu och än har ingen ifrågasatt det. Har man skogsmark så kan det ju ta MÅNGA år med bara utgifter innan inkomsterna kommer. Speciellt om det som i mitt fall handlar om mest ungskog och planteringar.
Jag ser många fördelar med jordbruksfastighet och egentligen bara en nackdel och det är att jag måste få hjälp med deklarationen varje år.
 
C
Larsa skrev:
Kollade lite på jordbrukskredit men förstår inte riktigt skillnaden. Jordbruket är iof en näringsverksamhet, och det är kanske det som är skillnaden? Räntor och belåningsgrad verkar ju ligga på samma nivå som bolån.
De största skillnaderna är att du inte kan gå till vilken bank/institut som helst, endast några som erbjuder jordbrukskrediter. Och att du teoretiskt kan belåna till 100%, inte samma restriktioner som bolån. Räntan är densamma.

Hur fungerar det sen med verksamheten? Jag ser inte att jag kommer ha några inkomster från fastigheten, annat än att kanske avverka lite. Men det är ju en liten fastighet. Sen kommer det ju kostnader i form av underhåll, och då kanske främst i form av maskiner och återplantering. Driver man verksamheten med negativt resultat då år ut och år in?
Det du inte kommer undan är deklarationen. Sen är det upp till dig i vilken utsträckning, om någon, det bedrivs någon faktisk näringsverksamhet. Men kostnader i näringsdelen är generellt sett avdragsgilla mot intäkter i densamma och du har vissa möjligheter att rulla vinst/förlust framför dig. Särskilt när det gäller skogsbruket där du kan ha ett s.k. skogsbrukskonto.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.