Hej,

jag hittade en gammal kraftig borrmaskin på loppis, en AEG SB2E-500 ("Made in West Germany" :) men den verkar bara kunna köra åt ett håll dvs inte backa, eller vad det nu kallas på borrmaskinsspråk. Jag kommer ihåg att jag hört nåt om att man kan fixa nåt med el-anslutningen så den kör baklänges istället. Nybörjare på el så vet inte vad det kallas. Finns det nån grej man kan sätta mellan eluttaget och borrmaskinen som åstadkommer detta?

(eller om det finns nån slags "dold" backfunktion på äldre borrmaskiner så berätta gärna!)

Micke


Bild:

https://d2lbrjk5lrhj5y.cloudfront.n...B2E-600_Hand_Drill_7080480027586641940700.jpg
 
Du måste polvända rotor eller statorlindningen, dvs ett ganska stort ingrepp i maskinen.
Rent praktiskt så finns det nog inte plats för en sådan brytare heller.

Du får fortsätta att låta den gå i högervarv och köpa en annan med back.

Protte
 
Ett långskott...

Ringen som sitter bakom chucken, går den möjligen att trycka inåt mot maskinen och vrida ett kvarts varv?

Nu är jag väldigt osäker på detta men jag tror jag sett en sådan funktion på just en gammal AEG maskin där rotationsriktningen ändrades genom denna manöver.
 
Ringen vid chucken reglerar slagfunktionen på den modellen.

Har en sån själv, arvegods efter farfar:)
 
Tack för rättelsen, då mindes jag inte helt rätt men något var det ivarjefall som gick att ändra med ringen.
Min var efter morfar ;) men bor numera hos syrran sedan flera år tillbaka så jag kunde inte kolla. (Troligtvis inköpt i Kalmar län f.ö.)
 
Redigerat:
Tack för svaren!
Yes den har en sån ring, men till slagborrfunktionen precis som ni skriver :)

Ja det var polvändning jag tänkte på, det finns alltså ingen mojäng som man kan koppla mellan borrmaskin och vägguttag för att uppnå detta?
 
(Minns att en elektriker kopplade fel i min morbrors verkstad en gång, med resultatet att flera maskiner gick baklänges... :)
 
Fast det var nog trefas maskiner som gick baklänges skulle jag tippa.
 
Ok!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.