Jag brukar göra såhär: gör en kloss av masonite eller liknande som är lika tjock som värsta springan. Rita av golvkonturen på listen med en stiftpenna och med klossen som glidande stöd. Slipa undersidan på listen upp till strecket i lite lutning med en enhandsvinkelslip med en lamellskiva.

Problemet med en svacka i golvet är, som tidigare nämnts,att om du anpassar listen till 100% så kommer den att bli lägre än de lister den ansluter mot.
 
Som tidigare påpekats, det här är faktiskt bara något som du själv ser och den snabbaste lösningen är att helt enkelt att låta det vara. Besökande som kommer in i rummet kommer inte fästa blicken vid ev. springor mellan sockel och golv. Förmodligen finns betydligt mer intressant saker att fästa blicken vid :) Samtidigt förstår jag känslan när man renoverar och vill ha ett perfekt resultat. Själv maskerade jag med tejp och satte vit silikon i springan (vill inte använda latexfox iom att den ofta gulnar). Resultatet blev bra, men skulle jag göra om det hade jag nog skippat det extra momentet som det faktiskt innebar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.