Tänkte att försöka komma igång med min tillbyggnad av garaget. Just nu ser det ut ungefär som bifogad bild (även om den är gammal) och enda rimliga lösningen är en tillbyggnad på längden (så att garageporten flyttas ut). I värsta fall via attefallsreglerna (2,5m eftersom bredden är 6m) men jag skall nog försöka söka bygglov för runt 3m först.

Tanken är att dra ut ytterväggarna och sätta en bred port så långt ut som möjligt för att maximera utrymmet. Uppfarten sluttar starkt så för att få golvet hyfsat plant behöver jag gräva ut 0.5-0.7m i befinligt garage.

Frågan gäller hur jag skall lösa taket. Det enklaste är ju förstås att beställa nya självbärande takstolar i samma dimension. Problemet är att jag har 2m till tomtgräns och därför behöver grannens godkännande. Denna lösning av taket skulle minska grannens utsikt över staden.

Mitt bästa alternativ är ett valmat tak. Borde gå att lösa tycker jag, men problemet är att jag är tveksamt att det passar husets stil (byggt -58). För mej hör valmat tak till 80-talet.
Detta skulle iaf ge mej en söderlutning för framtida solceller/solpaneler vilket är klart positivt.

Ytterligare en lösning är helt frångå befintliga takstolar och göra ett flackt sluttande tak. Problemet här är ju att det kanske inte blir så snyggt, samt främst att jag är rädd om min takhöjd. Siktar på en 3m hög port vilket ger mej ~2.8 invändigt och förhoppningsvis möjlighet till en billyft (även om jag vet att det är tight). Ett flackt tak kräver väl stadiga limträbalkar på tvären samt även en lutning och det minskar ju min möjliga porthöjd med kanske 40cm.

Tacksam för tips och idéer på hur jag skall lösa detta :)
 
  • Garagetak.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför behöver du grannens godkännande? 4,5m-regeln gäller för friggebodar och attefallshus, inte konstruktioner man söker bygglov för.

Jag hade nog fortsatt med likadana takstolar, det blir nog snyggast.

Porten behöver väl inte vara 3m för att du ska kunna ha lyft, det räcker väl med tillräcklig takhöjd inne.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Korrekt, det tänkte jag faktiskt inte på. Dock missade jag att nämna att jag egentligen förutsätter att jag inte får bygglov, eftersom garaget troligen redan ligger över gränsen för prickad mark så hela utbyggnaden hamnar där.

Så attefallstillbyggnad är det mest troliga och då behöver jag tillstånd från grannen, vilket jag hoppas inte är några problem, iaf så länge jag fösöker vara tillmötesgående med nockhöjden.

Tack för feedback! Jag tror också att det blir snyggast (och även enklast) så isf kanske det är grannen som får avgöra.

Planerar för en takskjutport, därav mina takhöjdsproblem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.