Hej
köpte en tvättmaskin 10 05 11 , så den är ju ca 5år gammal.
en samsung wf 7604 NAW/XEE.
senr: X8995AUZ300108P.
som från början va halvvägs ut i köket när den sentrifugerade,så ja fick svettsa specialfäste så ja kunde skruva fast den i golvet.

till svar av samsung suport fick jag att du får stänga av den o öppna luckan o fördela tvätten jämt i trumman innan den ska centrifugera.

dummaste svaret ja nånsin fått.
men som sagt ,med den obalans i trumman som det var så har den funkat bra i fem år ,förutom att eftersom ja skruvat fast den oi golvet så skakar hela huset så man tror att den ska lyfta när den centrifugerar.

för en vecka sen började de luckta skunk i tvättstugan,ja trodde de va en mus som hadde dött i en vägg, så ja tänkte de att de försvinner ju innom en vecka eller 2.

då sa frugan att det lucktade skit om dom nytvättade kläderna, o om man sticker in huvet i trumman så slås man av en frucktansvärd odör .

vi brukar köra en tom maskin på 90 grader med ättika en ggn varannan månad ungefär,för de sa försäljaren att man skulle göra för att maskinen skulle rengöras o skölja ur maskinen redit.
vi har kört 9o grader med ättika,rengöringstablett.klorin o citronsyra.
men de lucktar surt endå.
så häromdan plockade ja isär maskinen ,delade på plastbehållaren som trumman ligger i o rengjorde allt med klorin.
bakåt mellan plasttrumman o den roterade trumman va de ett 5mm tjockt lager med gegga som ja först skrapade bort med en spackelspade.

ja plockade ihop maskinen o körde en tvätt,o de lucktade frächt om både maskin o tvätt.
dan efter va vi tillbaks på ruta ett igen.
har hört o googlat på detta,o de verkar vara ett ganska stort problem med lukt i tvättmaskin,även om man håller efter den o har luckan öppen när den inte används.
detta pga dom milda miljövänliga tvättmedlen o dom låga temperaturerna man tvättar med o i ,i dag.

frågan är då ,ska man behöva köra en tvättmaskin som är 5 år gammal som man har kört i snitt 1 maskin om dan i på tippen.
o köpa en ny.
de blir ju ganska dyrt med tiden.

så min fråga är nu ,borde inte maskintillverkarna ha ett ansvar att tillverka o förbättra sina maskiner så dom klarar av dagens miljövänliga tvättmedel som körs på låga temperaturer.
går ju jämföra med bilar i dag som går på blyfri bensin. o mackarna bara har blyad 98.
 
Redigerat av moderator:
vi har ibland problem med dålig lukt i tvättmaskinen. Lösningen för oss är som följer:

- gör rent runt gummibälgen
- ta loss och gör rent i tvättmedelsfacket, använd en gammal tandborste för att nå allt.
- öppna filtret nere i hörnet och gör rent där.

- därefter kör maskinen mer eller mindre tom med en-en och en halv dl klorin och hög värme. Efter det kör vi en tom maskin på typ 40 grader bara för att skölja ur en extra gång.

Nu var det ett bra tag sedan vi hade dålig lukt i maskin och kläder så det verkar funka.
 
C
En klassiker att det samlas gegga inne i "vecket" på gummibälgen. Lätt att missa.
 
A
Att det bygger upp gegga beror oftast på överdosering av tvättmedel.

den på paketen halva uppgivna mängden är oftast mer än tillräckligt

det får aldrig skumma när maskinen går då tvättar det sämre.

annars är det bra att understundom använda ett par diskmaskinstabletter i eller utan kombination med en halv deciliter citronsyra.
 
Vi har skött maskinen på de sättet.
Men endå lukt.
Får köra nåra tvättar o se nu när ja haft i sär den o rengjort mellan trumman
O behållaren den ligger i
DSC_0551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0553.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har aldrig öppnat min tvättmaskin, men efter dom bilderna så kanske man borde
 
  • Gilla
Wiveca
  • Laddar…
Hej. Vi har haft samma problem. Vi ringde service och de sa samma som du berättade om energieffektiva maskiner med låg temperatur och miljövänliga tvättmedel. De gav tips som fungerade för oss. 1. Använd aldrig flytande tvättmedel de geggar igen värst. 2. För att få bort lukten och geggan kör 60 grader med en påse citronsyra i tvättmedelsfacket. Kan behöva upprepas 4-6 ggr. 3. Ha alltid lucka och tvättmedelsfack öppet när maskinen inte tvättar. Låt inte blöt tvätt ligga i maskinen. Ta reda på tvätten direkt. ( sluttvättat på natten)4. Överdosera inte.
När lukten sedan är borta kör en maskin i veckan på 90 grader och en maskin med citroncyra så fort du märker minsta tendens till lukt. Funkade!!!
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Det värsta är ju att tvätten luktar våt blöja också! Vet inte hur många klädesplagg vi fått slänga. Den lukten går aldrig ur. Det är bara kulörtvätt som stinker. Vittvättmedlet är bättre på att göra rent. Kulörtvättmedel är kass.
 
C
StevieGee skrev:
Det är bara kulörtvätt som stinker. Vittvättmedlet är bättre på att göra rent. Kulörtvättmedel är kass.
Det har nog mer med temperaturen att göra än med tvättmedlet. Vittvättmedlet är väl kulörtvättmedel + lite vitmedel och blekmedel.
 
Det slutar lukta om tvätten när lukten försvinner ur maskinen.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Väldigt konstigt att det är så stora skillnader. Vi har har modern maskin (typ 5 år) men har aldrig haft problem med lukt. Vi kör huvudsakligen på 30 och 40 programmen med flytande kulörtvättmedel, så det känns som "bra" förutsättningar för lukt enligt det som skrivs ovan. Vi har aldrig kört den med citron, klorin eller diskmedelstabletter, den verkar hålla sig fräsch utan. Hur kan det vara så stor skillnad?
 
cpalm skrev:
Det har nog mer med temperaturen att göra än med tvättmedlet. Vittvättmedlet är väl kulörtvättmedel + lite vitmedel och blekmedel.
Jag skulle vilja påstå att det har med kulörtvättmedlet att göra. Givetvis även temperaturen också.

Denna länken från Via är ganska talande.
Där nämns att bakterier vanligtvis dör vid 60 grader men blekmedel i vittvättmedel hjälper till att döda bakterier vid långt mycket lägre temperaturer.

https://www.via.se/tvattips/unken-lukt-pa-tvatten/
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
AskeHolst skrev:
Väldigt konstigt att det är så stora skillnader. Vi har har modern maskin (typ 5 år) men har aldrig haft problem med lukt. Vi kör huvudsakligen på 30 och 40 programmen med flytande kulörtvättmedel, så det känns som "bra" förutsättningar för lukt enligt det som skrivs ovan. Vi har aldrig kört den med citron, klorin eller diskmedelstabletter, den verkar hålla sig fräsch utan. Hur kan det vara så stor skillnad?
Jag undrar också hur det kan vara sån skillnad.
Jag har aldrig haft problem med lukt i tvättmaskin. Min första maskin fick jag med i lägenhetsköpet och den var hyfsat ny då. Exakt hur ny vet jag inte. Men 11 år senare flyttade jag ut ur den lägenheten och lämnade kvar samma maskin som fortfarande fungerade utan krångel eller lukt och jag hade aldrig gjort rent den mer än att rensa filtret och diska ur tvättmedelsbehållaren.
Maskinen jag har nu fick jag med i husköpet och samma sak där. Hyfsat ny, 2-3 år gammal och jag har bott här i 3,5 år nu. Inga problem med den heller.
 
...kan det ha med vattenkvaliteten att göra...?
 
Det handlar om 5 saker.
Dosering,inga kemikalier,temperatur, sköljning och hårdhet på vattnet.
Men ja kan lova att de finns gegga i maskinen även om de inte luktar.
Maskinerna e så vattensnåla i dag så när man tar ur tvätten e den inte redigt ursköljd. Det krävs en extra sköljning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.