Jo jag vet att man mäter omgivande ljus (har arbetat med bla bildbearbetning tidigare) men problemet är att om du byter filt i soffan så förändras det omgivande ljuset..

Sen när det kommer till film tittande så är det väl viktigare med en behaglig bild än färgmässigt helt korrekt?
 
Nja, ser man en film av Stanley Kubrick eller Ridley Scott vill man se den som de föreställde sig den. Färgerna är en stor del av budskapet. Ta bara tex Mad Max Fury Road som ett modernt exempel. Jag betalade 4 000 har jag för mig, lätt värt pengarna.
 
Det jag vill få fram är att det finns så många andra faktorer som påverkar upplevelsen och om intet gör den där sista lilla nivån. Nu har jag inte benkoll på projektorer men jag gissar att lampan tex lampan förändras över tid och därför krävs en omkalibrering regelbundet (även dom bästa bildskärmarna kräver omprofilering nära nog varje vecka om man arbetar med riktigt kritiska tillämpningar) och därför vore det nog bättre att skaffa ett eget verktyg och göra det själv.

Att en kalibrering gör nytta är det inget snack om, jag har arbetat i en miljö där all utrustning (kamera-skärm-skrivare-belysning-rum (tom vilka kläder man bär spelar roll..)) är profilerat och det blir oerhört lättjobbat när färgerna stämmer direkt.
 
Om du har en bra projektor så håller lampan färgen under hela dess specade livslängd. Men men, kanske back to topic :D
 
Här är en person som bygger sitt hus riktigt snabbt

[video=youtube;nCKkHqlx9dE]https://www.youtube.com/watch?v=nCKkHqlx9dE[/video]
 
  • Gilla
Chuck Wow och 2 till
  • Laddar…
harry73
AndersMalmgren skrev:
Men men, kanske back to topic :D
Putsen håller inte måttet, löv på taket selekterades med för stor färgtolerens och jag börjar inte ens om golvet. Det är inte ens en lägenhet.
Detta är solklart OT och TS bad oss specifik att vi skulle gå back to topic ;)
 
Hehe, men jag har ju inget nytt att rapportera, ska ta lite bilder idag men ni kommer ju bara mobba nig för hur lite progress vi gjort :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Du får mig att känna mig snabb ;)
 
  • Gilla
Posa71 och 1 till
  • Laddar…
-RB- skrev:
Du får mig att känna mig snabb ;)
Skönt att man kan göra någon glad :D

Vi har tillverkat fronter till sockeln av 8mm MDF och grundat ett varv, kommer grunda en gång till och sedan S 0500-N som täckfärg.
DSC_0698.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollar så att inte diskmaskinsluckan krockar med handtag etc på hörnskåpet
DSC_0699.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här blir det en liten passbit på 5mm annars är det presspassning på alla skåpen
DSC_0701.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det presspassning som sagt, luckorna går fria med ca 1-2mm (Luckorna ska justeras så de linjerar). Man kan även se att IKEA Ramsjö är rätt kraftigt rosa även fast de säljes som Vita, tur att man ska lacka med S 1000-N
DSC_0702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även tillverkat sockel för långsidan och börjat passa in högskåpen
DSC_0700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu är det Alcro äggskal på väggen och man ser ju faktiskt en tydlig skillnad mellan den och grundfärgen i taket. Vi ska måla om med S 0500-N
DSC_0704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sambon slipar och grundar en sista gång innan vi ska täcka med 0500
DSC_0703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Passbit på 5mm? Det blir intressant, har du piskat på farsan så han får den perfekt? Trevlig helg , hoppas rödtjutet smakar!
 
Konverterar gångjärnslucka till fullutdragslucka

IMAG0753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren skrev:
Nu gör vi en kovändning och kör på NCS S 0500-N istället

]
Spela roll, om ett tag har era ungar kladdat ner det i alla fall:)
 
Svårt att veta om kladdet är varmt eller kallt menar du?
 
tommib skrev:
Famous last words......
Båda har nu anlänt, Intra levererade på två dagar, Franke tog bra mycket mer tid på sig och först idag fick vi leveransen
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är det någon som är expert på måleri? Aldrig varit med om ett liknande problem. Det blir lixom lite flamigt, glansigheten i färgen varierar över väggen. Syns bara från sidan


IMAG0758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rakt framifrån ser det bra ut


IMAG0760.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.